ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Dom Pomocy Społecznej w Czachowie


BIP > Status prawny



Statut Domu Pomocy Społecznej w Czachowie

Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1 Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną powiatu o charakterze ponadlokalnym działającą na podstawie : 1/ ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej /j.t. Dz. U. z 1998r. Nr 64 poz.414,z późn. zm./, 2/ ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r. / Dz. U. Nr 111/94 poz. 535 z późn. zm./, 3/ ustawy z dnia 26 listopada 1999r. o finansach publicznych /Dz. U. Nr 155 poz. 1014 /, 4/ rozporządzenia MP i PS z dnia 23 kwietnia 1997r. w sprawie domów pomocy społecznej /Dz. U. Nr 44 poz. 277 /, 5/ rozporządzenia MP i PS z dnia 23 kwietnia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania opłat za pobyt w domu pomocy społecznej, zwalniania z tych opłat, trybu i sposobu ich pobierania oraz ustalania kosztów utrzymania w domach pomocy społecznej / Dz.U.44 poz. 278 /, 6/ niniejszego Statutu. § 2 1. Dom Pomocy Społecznej w Czachowie zwany dalej "Domem" jest placówką stacjonarną stałego pobytu zapewniającą całodobową opiekę. 2. Dom o 53 miejscach przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych. 3. Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną podległą Radzie Powiatu w Opatowie. $ 3 1. Siedzibą Domu jest miejscowość Czachów. 2. Nadzór nad Domem sprawuje Starosta. 3. Dom jest jednostką budżetową. 4. Dom używa pieczęci : "Dom Pomocy Społecznej w Czachowie" - do celów bankowych "Dom Pomocy Społecznej w Czachowie 27 - 530 Ożarów" - do celów organizacyjnych ROZDZIAŁ II Organizacja i zasady działania § 4 1. Dyrektora Domu powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu. 2. Domem Pomocy Społecznej zarządza Dyrektor. 3. Pracowników Domu zatrudnia i zwalnia Dyrektor. § 5 Dyrektor kieruje Domem w szczególności : 1/ ustala plany działalności Domu, 2/ realizuje politykę kadrową, współpracując w tym zakresie z organizacjami działającymi w Domu, 3/ zarządza mieniem Domu i odpowiada za właściwe funkcjonowanie oraz wyniki działalności Domu, 4/ podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Domu, za wyjątkiem należących do kompetencji innych organów, 5/ reprezentuje Dom na zewnątrz. § 6 1. Organizację Domu i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu. § 7 1. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy. 2. Dom może przyjmować darowizny od osób prawnych i fizycznych, instytucji oraz organizacji charytatywnych krajowych i zagranicznych. 3. Dom może prowadzić działalność pozabudżetową w formie środka specjalnego. § 8 W organizowaniu życia mieszkańców uwzględnia się m.in. następujące zasady: 1/ posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie, 2/ umożliwienia korzystania z własnego ubrania, 3/ zapewnienia własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania, 4/ spożywania posiłków w warunkach zbliżonych do domowych, 5/ umożliwienia mieszkańcom udziału w czynnościach związanych z ich codziennym życiem, 6/ podmiotowego traktowania mieszkańców i partnerstwa ze strony personelu, 7/ przełamywania izolacji i monotonii życia w Domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi z rodziną, ułatwienie nawiązywania przyjaźni z osobami spoza zakładu oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym. § 9 Decyzję o skierowaniu do Domu i odpłatności za pobyt w DPS wydaje Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. ROZDZIAŁ III Zakres i poziom świadczonych usług § 10 1. Przedmiotem działania Domu jest świadczenie osobom wymagających całodobowej opieki następujących usług : bytowych, opiekuńczych, zdrowotnych, wspomagających w formach i zakresie wynikającym z ich indywidualnych potrzeb. 2. W szczególności Dom zapewnia : 1/ miejsca zamieszkania wyposażone w niezbędne meble i sprzęt, pościel i bieliznę pościelową oraz środki utrzymania higieny osobistej, 2/ odzież i obuwie, 3/ wyżywienie w ramach obowiązujących norm żywieniowych, również dietetyczne zgodnie ze wskazaniami lekarza, 4/ leki, artykuły sanitarne, środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne zgodnie z uprawnieniami, 5/ terapię zajęciową a także dobrowolny udział w pracach na rzecz Donu, 6/ dostęp do kultury i rekreacji, 7/ spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu oraz opiekę w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem, 8/ wsparcie w wysokości do 30% zasiłku stałego osobom nie posiadającym żadnych własnych dochodów, wysokość wsparcia ustala Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w porozumieniu z Dyrektorem Donu. 3. Dom udostępnia opiekę lekarską, pielęgniarską i rehabilitacyjna zgodnie z obowiązującymi przepisami. § 11 Dyrektor Domu zobowiązany jest w szczególności do : 1/ tworzenia warunków do realizacji zadań Domu, 2/ kształtowania właściwego stosunku personelu do mieszkańców, 3/ zagwarantowania mieszkańcom przestrzegania ich praw osobowych, 4/ otoczenia mieszkańców szczególną troską w początkowym okresie pobytu, aby ich adaptacja do życia w nowych warunkach przebiegała możliwie łagodnie, 5/ poinformowania o możliwości złożenia do depozytu środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych, 6/ utrzymania korespondencyjnego lub osobistego kontaktu z rodzinami mieszkańców Domu, a w przypadku braku rodziny z innymi osobami interesującymi się mieszkańcem. Kontakt ten powinien polegać na bieżącym informowaniu o ważnych faktach dot. Zmian w stanie zdrowia, skierowaniu do szpitala lub sanatorium, zamiaru przeniesienia do innego domu pomocy społecznej itp. 7/ utrzymania stałego kontaktu z sądem opiekuńczym oraz opiekunami prawnymi i kuratorami częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionych mieszkańców Domu, 8/ zapewnienia warunków do godnego umierania i sprawienia zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem i miejscowymi zwyczajami. ROZDZIAŁ IV Prawa i obowiązki Mieszkańca Domu § 12 Mieszkańcy Domu mają prawo do samorządnego organizowania się w celu reprezentowania swoich interesów. § 13 Dyrektor Domu zapewnia niezbędne warunki funkcjonowania samorządu mieszkańców. § 14 Mieszkaniec Domu ma prawo między innymi do : 1/ korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom, 2/ uzyskiwania stosownej pomocy w zaspakajaniu potrzeb, 3/ godnego traktowania, 4/ zgłaszania skarg i wniosków do Dyrektora Domu, 5/ uczestniczenia w pracach samorządu, 6/ kontaktów z rodziną i znajomymi, 7/ praktyk religijnych według wyznania, 8/ uzgadniania indywidualnego planu opieki, zapewniającego rozwój osobowości i w miarę możliwości samodzielności, 9/ wyboru pracownika pierwszego kontaktu. § 15 Obowiązkiem mieszkańca jest : 1/ dbałość na miarę swoich możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie, 2/ współdziałanie w miarę możliwości z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb, 3/ dbałość o mienie Domu, 4/ ponoszenie opłat za pobyt w Domu, 5/ przestrzeganie Regulaminu Mieszkańców, zatwierdzonego przez Dyrektora Domu, 6/ przestrzegania obowiązującego prawa i zasad współżycia społecznego oraz ponoszenie odpowiedzialności za świadome naruszenie przepisów w tym zakresie, 7/ pisemne informowanie o nieobecności w Donu. przez mieszkańca lub jego przedstawiciela ustawowego. ROZDZIAŁ V Postanowienia końcowe § 16 1. Zmiany statutu nastąpić mogą w trybie właściwym dla jego nadania. 2. Statut zostaje podany do wiadomości wszystkim pracownikom i mieszkańcom Domu. § 17 Traci moc Statut nadany przez Wojewodę Tarnobrzeskiego z dnia 16 lutego 1994r.

Załącznik: Statut (STATUT.doc)

Pobierz aplikację do wyświetlania załączników: Pobierz aplikację Acrobat Reader - dokumenty pdf

strzałka do góry