ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Protokoły z posiedzeń Zarządu > 2004



Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 27.12.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
z dnia 27.12.2004r.

Pan Andrzej Nawrocki - Przewodniczący Zarządu ZGZK przywitał zebranych.
Pan Wiesław Szarecki – Wójt Gminy Aleksandrów Kuj. zapoznał zebranych z treścią apelu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrony wypracowanego przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego dotyczącego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005r.
Ustalono, że gminy uczestniczące w Związku w pełni popierają przedstawione stanowisko. Zadecydowano, że Panowie Wójtowie Wiesław Szarecki oraz Marek Ziemiński – Gmina Zakrzewo - przygotują pismo w imieniu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej popierające stanowisko Związku Gmin Wiejskich.
Pan Marek Ziemiński poruszył sprawę transportu buraków w trakcie kampanii cukrowej. Dotychczasowy tabor niszczy nawierzchnie drogowe oraz stwarza zagrożenie na drodze. Zaproponował, aby zorganizować spotkanie właścicieli cukrowni (głównie Dobre i Turzno), na którym wręczony zostanie stosowny apel.
Ustalono, że proponowane spotkanie odbędzie się po nowym roku. Na spotkaniu tym również powinni być obecni przedstawiciele starostwa.
Pan Andrzej Nawrocki przystąpił do omawiania warunków umowy na wykonanie dokumentacji budowlanej związanej z modernizacją Międzygminnego składowiska odpadów komunalnych w Służewie. Przypomniał zebranym, że należy wykonać projekt budowlany na budowę hali oraz na wykonanie piezometrów, aby podpisać umowę z EkoFunduszem. Pan Baraniecki wykonujący projekt przedstawił projekt umowy opiewający na kwotę netto 17.300 zł. W wyniku negocjacji udało się zmniejszyć tą kwotę do 16.800 zł.
Ustalono aby przedstawioną umowę rozszerzyć o zapisy:
aby Wykonawca zobowiązany był do pełnienia nadzoru autorskiego nad projektem bez dodatkowych kosztów ze strony Zleceniobiorcy,
wydłużyć termin wykonania projektu nawet do 31.03.2005r. z uzyskaniem stosownych pozwoleń, wynikających z obowiązujących przepisów prawa,
umieścić paragraf określający karne odsetki w wysokości 0,2% za każdy dzień zwłoki.
Pan Leszek Dzierżewicz – Burmistrz Miasta Ciechocinek poprosił aby przedstawić montaż finansowy inwestycji.
Pan Andrzej Nawrocki przedstawił i omówił harmonogram rzeczowo-finansowy (załącznik) inwestycji.
Ustalono, aby w w/w harmonogramie uwzględnić kwotę podatku Vat, jak również aby przenieść tą wartość podatku do budżetu Związku Gmin na rok 2005.
Pan Andrzej Nawrocki – poruszył temat przegranej rozprawy sądowej związanej z podpisaną cesją. Poinformował, że Sędzina czytając wyrok uzasadniła go tym, iż Związek nie dołożył wszelkich możliwych starań aby dowiedzieć się, na jakiej podstawie Kredyt Bank wzywa do zapłaty. Przewodniczący Zarządu przypomniał, że na początku do biura wpłynęło suche wezwanie do zapłaty. W odpowiedzi Związek poprosił o uzasadnienie żądania zapłaty. Wówczas Kredyt Bank zasłonił się tajemnicą bankową. Związek wystosował pismo, że bez konkretnych danych nie może zapłacić Bankowi. Po kilku miesiącach ciszy do Związku przysłano pozew sądowy. W trakcie rozprawy wyszły na jaw informacje, których nie znaliśmy. M. in. to, że Ekolog wiedząc, iż nie uniknie upadłości zwrócił się do RemWilu, żeby podał kwoty zobowiązań, jakie RemWil posiada wobec Ekologa. RemWil wysłał informację o 3 fakturach. Wówczas bank zwrócił się do RemWilu z żądaniem zapłaty tytułem podpisanej cesji. RemWil wówczas nakierował Kredyt Bank na Związek. Związek czeka teraz na uzasadnienie wyroku, po którym wyrok uprawomocni się po 14 dniach. Wówczas zostanie zwołany Zarząd Związku, na którym obecny będzie Pan Marek Bruździński, który zdeklaruje się, że RemWil pokryje koszty zastępstwa procesowego II instancji. Z zasięgniętych informacji II instancja najprawdopodobniej uchyli wyrok i zwróci do ponownego rozpatrzenia. Związek w celu zabezpieczenia wierzytelności wobec Banku wstrzymał płatności faktur wobec RemWilu. Jeżeli będziemy musieli zapłacić w wyniku przegranej sprawy, wówczas zrobimy to z tych środków.
Pan Leszek Dzierżewicz stwierdził, że RemWil może wezwać nas do zapłaty. Co również może skończyć się sądem. Zapytał się, kto wówczas zapłaci RemWilowi i z czego.
Pan Andrzej Nawrocki wyjaśnił, że oczywiście RemWil ma prawo wezwać nas do zapłaty a następnie pozwać do sądu, lecz wtedy Związek zwróci się o zwrot korzyści za wcześniejszą płatność.
Pan Leszek Dzierżewicz zasugerował, że w przypadku przegranej sprawy z RemWilem tę kwotę będą zmuszone zapłacić gminy. Pan Burmistrz zasugerował, że o ile dobrze pamięta to Ciechocinek odpowiada za Związek w 47%.
Wyjaśniono, że Związek odpowiada za zobowiązania jedynie własnym majątkiem, a gminy nie ponoszą żadnych zobowiązań z tego tytułu. Taki zapis widniał jedynie w akcie założycielskim spółki „Ekoskład”, lecz on w żaden sposób nie odwołuje się do Związku.
Pan Janusz Wiśniewski – Prezes P.U.P. „Ekoskład” wyjaśnił, że w przypadku przegranej sprawy Związek może sprzedać część udziałów w składowisku.
Pan Andrzej Nawrocki odczytał pismo Pana Wójta Wiesława Szareckigo (załącznik) w sprawie zmniejszenia zapłaty za fakturę na roboty dodatkowe o 304 tys. zł. Pozostałą kwotę gmina zapłaciła.
Pan Wiesław Szarecki wyjaśnił, że kwestionuje zasadność płatności niektórych robót dodatkowych. Zdaniem Pana Wójta wymiana gruntu w myśl zapisów podpisanej umowy powinna być wykonana bez dodatkowych kosztów ze strony zamawiającego. Natomiast prace takie jak przegłębienie nie można było przewidzieć i należy się za nie zapłata. Pan Wójt poprosił Zarząd Związku o ustosunkowanie się do prezentowanego stanowiska. Stwierdził również, że roboty dodatkowe powinny być określone odrębną umową a nie aneksem do umowy podstawowej. Przyznał rację, że większość robót dodatkowych wynika ze złego projektu budowlanego, co zostanie wyegzekwowane od projektanta, jednak RemWil nie wniósł żadnych zastrzeżeń na etapie analizy specyfikacji i podpisał stosowne oświadczenia.
Pan Andrzej Nawrocki przedstawił projekt umowy dzierżawy składowiska(załącznik).
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że treść umowy nie zmieniła się w stosunku do wcześniejszych. Jest zmieniona tylko kwota na 150 tys. zł netto + 33 tys. zł. podatek Vat. Wyjaśnił, że stawka podatku dochodowego jest niższa niż Vat, tak więc zwiększenie czynszu jest obecnie niekorzystne. Zapytany o zadłużenie wyjaśnił, że rok zamknie się zyskiem około 60 tys. zł. Jednakże 51 tys. zł. wliczone zostało w zadłużenie Spółki z lat ubiegłych. Aktualnie zadłużenie innych firm wobec Spółki wynosi 30 tys. zł. sprawy są w toku. Natomiast już uprawomocniły się 3 wyroki z klauzulą wykonalności na dłużników z Lipna.
Zarząd nie miał zastrzeżeń do przedstawionego projektu umowy. Upoważnił Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Zarządu do podpisania umowy.
Pan Andrzej Nawrocki przypomniał, że jeszcze w tym tygodniu rozstrzygniemy przetarg na wywóz odpadów z pojemników typu „Dzwon”. W ślad za tym powinien być podpisany kolejny aneks z gminami określający nową stawkę.
Zaproponowano, że kolejne zmiany wysokości odpłatności nie będą wymagały sporządzania aneksów, lecz wystarczy powiadomić o tym wszystkie gminy
Pan Andrzej Nawrocki wyjaśnił, że jest na sprzedaż samochód 7 osobowy Chrysler Vojager. Firma rewindykacyjna wystawiła go na sprzedaż za 30 tys. zł. Zasugerował, iż z uwagi na fakt, że dotychczasowy samochód Związku jest już wyeksploatowany, w związku z czym rosną koszty napraw i eksploatacji, może czas na jego zmianę.
Pan Wiśniewski zaproponował, że Spółka zakupi samochód i wydzierżawi go Związkowi za symboliczną opłatą.
Stwierdzono, że samochód służbowy jest dla Związku przydatny. Jeżeli Spółka jest w sytuacji finansowej pozwalającej na taki wydatek wyrażono zgodę na zakup samochodu, który byłby użytkowany przez ZGZK.
Pan Janusz Wiśniewski poprosił aby sprzedać lub przekazać aportem obecny samochód służbowy, by chociaż w części zrekompensować poniesione wydatki.
Uzgodniono, że biuro ma wykonać wycenę wartości obecnego samochodu, natomiast od przekazania Spółce odstąpiono.
Na tym posiedzenie zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 01.12.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
z dnia 01.12.2004r.

Pan Andrzej Nawrocki - Przewodniczący Zarządu ZGZK przywitał zebranych i zaproponował następujący porządek obrad.
Proponowany porządek obrad:
1.Uchwała Zarządu w sprawie przesunięcia rezerwy budżetowej.
2.Przedstawienie i omówienie propozycji stworzenia Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich dla gmin zrzeszonych w ZGZK” w ramach „Pilotażowego Programu Leader +”
oświadczenie Wójtów/Burmistrzów
wprowadzenie do projektu budżetu roku 2005 kwoty 50 tys. zł. na realizację w/w zadania
3.Omówienie inwestycji pn. „Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz ze zwiększeniem odzysku surowców wtórnych na obszarze miast i gmin zrzeszonych w ZGZK w oparciu o składowisko odpadów komunalnych w Służewie, gm. Aleksandrów Kujawski”.
podział pojemników
omówienie zasad odbioru pojemników ze składowiska
omówienie III wariantu harmonogramu rzeczowo-finansowego do EkoFunduszu
sprawa wynagrodzenia Pana Baranieckiego za wykonanie studium wykonalności oraz wniosku do WFOŚiGW
4.Podjęcie stanowiska związanego z wnioskiem gminy Aleksandrów Kujawski dotyczącym robót dodatkowych.
pismo Gminy Aleksandrów Kuj. dotyczące rozliczenia robót dodatkowych oraz prolongaty terminów płatności faktur.
zajęcie stanowiska w zakresie wykonanych robót dodatkowych – opinia „WACETOB” przedstawiona przez Urząd Gminy Aleksandrów Kuj.
umowa z Panem Rozwadowskim na pełnienie nadzoru inwestorskiego robót dodatkowych
5.Omówienie spraw dotyczących zakończonego postępowania sądowego pomiędzy Kredyt Bankiem a Związkiem Gmin.
6.Sprawy różne
pismo Spółki „EKOCIECH” w sprawie obniżenia cen za składowane odpady
ustalenie terminu i porządku obrad Zgromadzenia ZGZK – uchwalenie budżetu na rok 2005

Ad. 1.
Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że zaszła konieczność uruchomienia rezerwy budżetowej, którą dysponuje Zarząd ZGZK, w związku z wymianą kserokopiarki oraz zestawu komputerowego. Przedstawił zebranym opinie specjalistów (załącznik nr 2 i 3) dotyczące stanu sprzętu w biurze ZGZK.
Pani Alina Kulik – Skarbnik ZGZK omówiła załącznik nr 1 do uchwały nr 5/2004 z dnia 01.02.2004r. (załącznik nr 4).
Zwrócono się do Pana Piotra Marciniaka –Wójta Gminy Waganiec aby potwierdził zasadność zakupu sprzętu komputerowego.
Pan Piotr Marciniak potwierdził konieczność zakupu zestawu komputerowego. Jedynie wyraził swe wątpliwości czy proponowane kwoty dotyczą sprzętu nowego czy też używanego. Poprosił, aby pracownicy biura to zweryfikowali.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie uchwałę nr 5/2004.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 2.
Pan Andrzej Nawrocki przedstawił zebranym, że w ubiegłym tygodniu u Wójta Gminy Aleksandrów Kuj. Pana Wiesława Szareckiego odbyło się spotkanie z Panem Andrzejem Olszewskim na temat „Pilotażowego Programu Leader+”. Ponieważ wówczas nie wszyscy byli obecni na dzisiejsze spotkanie zaproszono również Pana Olszewskiego aby przybliżył warunki uczestnictwa w tejże inicjatywie.
Pan Andrzej Olszewski – Przewodniczący Stowarzyszenia na rzecz rozwoju Gminy Aleksandrów Kujawski, wyjaśnił, że ZGZK ma możliwość wystąpienia w imieniu wszystkich gmin po środki unijne na wyłonienie spośród społeczeństwa i stworzenie Lokalnej Grupy Liderów, którzy mieli by za zadanie w opracowanmej przez siebie strategii wypracować kierunki rozwoju lokalnego naszego regionu, aktywizacji mieszkańców w życiu społeczeństwa oraz promocji naszego regionu.
Dodał, że wydatki poniesione na to przedsięwzięcie są refundowane do kwoty 150 tys. zł. Jednakże aby rozpocząć zaplanowane działania należy zagwarantować w budżecie kwotę min. w wysokości 50 tys. zł. Pan Olszewski pokusił się o wstępną analizę kosztów powyższego działania dla naszego regionu. Z wyliczeń wyszła kwota 80 do 90 tys. zł. Jeżeli Związek podejmie się Wójtowie i Burmistrzowi zobowiązani są do złożenia stosownego oświadczenia.
Pan Michał Włoszek – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kuj. zaproponował aby stosowną uchwałą wprowadzić do budżetu 100 tys. zł na dofinansowanie realizacji projektu w ramach schematu pierwszego „Pilotażowego programu Leader +” i pokryć wydatki krótkoterminową pożyczką o tej samej wartości.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie propozycję Pana Włoszka, a głosowanie należy traktować, jak głosowanie nad przyjęciem uchwały.
Uchwałę przyjęto jednogłośnie.
Ustalono, że 6 grudnia w biurze Związku odbędzie się spotkanie przedstawicieli gmin, które wyrażą chęć przystąpienia do projektu.

Ad. 3.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że gminy Nieszawa i Raciążek wyrażają zgodę zmniejszenia liczby pojemników na rzecz gminy Bądkowo. Ponadto Ciechocinek zrezygnował z 3 pojemników na szkło. W związku z tym są one do podziału na pozostałe gminy.
Gmina Waganiec i Bądkowo wyraziła chęć na jeden pojemnik na szkło. Ustalono, że niewykorzystany pojemnik zostanie rozdzielony w późniejszym czasie. Odbioru pojemników ze składowiska można dokonywać do końca roku. Nowe pojemniki zostaną wprowadzone do harmonogramu wywozu dopiero od 1 stycznia 2005r.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że po tym jak oficjalnie odstąpiliśmy od zakupu kompostera EkoFundusz zaproponował, że możemy oddzielnie złożyć wniosek na sam komposter. Realizacja zadania byłaby w 2006r. i dostalibyśmy 200 tys. zł. W dniu dzisiejszym musimy zdecydować, czy jesteśmy zainteresowani takim rozwiązaniem. Pan Nawrocki przypomniał, że gminy będą miały co raz większy problem z osadami.
Pan Leszek Dzierżewicz – Burmistrz Miasta Ciechocinek zapytał się jaki byłby montaż finansowy takiego rozwiązania.
Przewodniczący Zarządu przedstawił:
200 tys. zł. – EkoFundusz
366 tys. zł. – podzielone na Aleksandrów Kuj. oraz Ciechocinek
Pan Leszek Dzierżewicz stwierdził, że 366 tys. zł. powinno być w rozbiciu proporcjonalnie do projektowego przepływu ścieków wszystkich oczyszczalni gminnych.
Pan Michał Włoszek wyjaśnił, że Miasto Aleksandrów Kuj. nie zadeklaruje się na dzień dzisiejszy, że przeleją środki.
Pan Leszek Dzierżewicz dołączył się do stanowiska Burmistrza Włoszka.
Zapytany o rozkład finansowy Pan Janusz Wiśniewski – Prezes składowiska odpowiedział, że z uwagi na konieczność dodawania do kompostu resztki organiczne. Koszt wyprodukowania tony kompostu wynosi około 40 zł. dlatego koszt przyjęcia wahałby się w granicach 35 zł.
Pan Leszek Dzierżewicz zauważył, że zainteresowanie kompostem jest coraz mniejsze. Ponadto stwierdził, że wśród obecnych zainteresowanie tym urządzeniem jest znikome, więc nie ma sensu na siłę wprowadzać kompostera do harmonogramu.
Pan Andrzej Nawrocki stwierdził, że w związku z takim stanowiskiem do EkoFunduszu wysłane zostanie pismo, że podtrzymujemy nasze wcześniejsze stanowisko.
Przewodniczący Zarządu przedstawił, że uzgodniono z Panem Baranieckim, że zapłata za wykonane studium wykonalności oraz wniosek o pożyczkę do WFOŚiGW na stąpi po otrzymaniu promesy. Ponieważ promesa jeż jest w naszym posiadaniu należy zapłacić za wykonaną pracę. Do biura wpłynęła faktura na 12.200 zł.
Stwierdzono, że wskazane wynagrodzenie jest zbyt wysokie. Upoważnione Przewodniczącego do negocjacji z wykonawcą do kwoty 8.200 zł. brutto.

Ad. 4.
Przewodniczący Zarządu zapoznał zebranych z korespondencją dotyczącą zasadności płatności wynagrodzenia za roboty dodatkowe, pomiędzy ZGZK a Urzędem Gminy Aleksandrów Kuj. oraz PI-R RemWil.
Pan Wiesław Szarecki przedstawił opinię WACETOB.
W wyniku dyskusji nie zajęto stanowiska w tej sprawie. Pan Przewodniczący poprosił przedstawicieli Gminy Aleksandrów o przemyślnie sprawy i dopowadzenie do konsensusu z wykonawcą.
Przewodniczący Zarządu przedstawił projekt umowy z Panem Rozwadowskim na pełnienie nadzoru inwestorskiego robót dodatkowych.
Ad. 5.
Omówiono sprawy dotyczące zakończonego postępowania sądowego pomiędzy Kredyt Bankiem a Związkiem Gmin. Wyrokiem Sądu we Włocławku stwierdzono zasadność roszczeń Kredyt Banku. Wobec powyższego Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie skorzystania z zarzutu potrącenia wierzytelności wobec firmy RemWil.
Za głosowało 4 Członków
Przeciw 0 członków
Wstrzymał się od głosu 1 członek.
Na tym posiedzenie zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu Związku ZGZK w dniu 14.09.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu Związku ZGZK w dniu 14.09.2004r.

Przewodniczący Zarządu Związku Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym zaproponował wnieść zmianę do porządku obrad polegającą na wstawieniu jako pkt 3 sprawy bieżące inwestycji „Unormowanie gospodarki ściekowej dla miast i gmin zrzeszonych w ZGZK – I etap”. Dotychczasowe punkty od 3 wzwyż zostają przesunięte.
Porządek obrad ze zmianami został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 1.
Omówiono inwestycję pn. ".Aktywizacja pozyskania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu miast i gmin zrzeszonych w ZGZK".
Aby zbilansować źródła pokrycia inwestycji zostały złożono wnioski o dotację z:
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - wniosek został odrzucony. Od decyzji panelu sterującego Związek odwołał się. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnej odpowiedzi. Na kontakt telefoniczny jest odpowiedź abyśmy uzbroili się w cierpliwość i czekali.
EkoFunduszu - poproszono nas jeszcze o uzupełnienie wniosku o opis stanu istniejącego na Składowisku w Służewie oraz o szczegółowy opis źródeł dochodu Związku. EkoFundusz chce aby pod obrady Zarządu fundacji nasz wniosek trafił rzetelnie przygotowany. Uzupełnianie wniosków jest tam rzeczą częstą i zwiększa szanse na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy.
Złożono również wniosek o pożyczkę do WFOŚiGW na kwotę 300 tys. zł., w wyniku czego uzyska1iśmy promesę funduszu. Do maja 2005r. w celu podpisania umowy mamy złożyć stosowne dokumenty. Tak daleki termin związany jest z tym, że pożyczka z tego funduszu stanowić ma jedynie zabezpieczenie jakbyśmy nie uzyskali pełnej kwoty dotacji.

Ad. 2.
Omówiono planowaną inwestycję pn. "Unormowanie gospodarki ściekowej na terenie gmin zrzeszonych w ZGZK" - finansowanie projektu ze środków Funduszu Spójności". W dniu 24 września 2004r. nastąpi ostateczny odbiór I etapu inwestycji "Unormowanie gospodarki ściekowej" prowadzony w gminach Aleksandrów Kuj., Waganiec i Zakrzewo. Jesteśmy w posiadaniu dokumentu wystawionego przez Inspekcję Ochrony Środowiska o spełnieniu efektu ekologicznego. Najwyższy czas, aby rozpocząć przygotowania do kolejnego etapu rozszerzonego o gospodarkę wodną. Na spotkaniu obecny był Pan Baraniecki, który od blisko roku wyjaśnia nam, jak na ten cel sięgnąć po środki unijne.
Zdecydowano, że gminy do 30 września określą się czy są zainteresowane realizacją tego pomysłu. Uzgodniliśmy, że podjęta pozytywna decyzja nie będzie rodziła skutków prawnych a pozwoli jedynie na opracowanie wstępnego rozwiązania uregulowania gospodarki wodno-ściekowej na podstawie danych otrzymanych z gmin. W okolicach połowy października Przedstawiciele firmy ,,EKOBUD" ponownie dotrą do każdej jednostki szczegółowo omawiając przyjęte rozwiązania. Wówczas Burmistrz lub Wójt znając rozmiar oraz koszt proponowanego przedsięwzięcia wraz z autorem opracowania dokona ewentualnych korekt lub wycofa się.
W przypadku akceptacji poszczególnych elementów składowych zadania, których łączna wartość przekroczy 10 mln EURO, każda gmina uczestnicząca podpisze oddzielną umowę
z Wykonawcą niezbędnej dokumentacji pozwalającej wystąpić z wnioskiem
o dofinansowanie, ustalając jego wynagrodzenie proporcjonalnie do wniesionego wkładu pracy. Każdej gminie przedstawiono koszt szacunkowy i w zależności od posiadanej dokumentacji może znacząco ulec zmniejszeniu. Koszt ogólny opracowania kompleksowej koncepcji wyniesie około 98 tys. zł. a stworzony dokument pozwoli na opracowanie studium wykonalności.

Związek Gmin Ziemi Kujawskiej wszedł również w kontakt z francuską firmą, która zaproponowała wykonanie studium wykonalności wyłącznie za koszty przejazdu
i zakwaterowania pracowników. Firma ta ponadto zaoferowała pilotowanie naszego programu w Brukseli. Koszty sporządzenia studium nie są ujęte w wynagrodzeniu dla P.W.O. "EKOBUD".
Zadaniem zainteresowały się gminy:
Aleksandrów Kuj. miasto i gmina; Bądkowo; Nieszawa; Zakrzewo

Ad. 3.
Omówiono protokołu odbioru końcowego robót zgodnie z załącznikiem.

Przewodniczący Zarządu ogłosił przerwę w obradach. Obrady zostaną wznowione 20.09.2004. biuro roześle stosowną informację.


Obrady wznowiono 20.09.2004r.
Ad. 4.
Zarząd Związku pracował nad propozycją podziału nadwyżki budżetowej roku 2003. Zostanie ona przedstawiona na najbliższym posiedzeniu Zgromadzenia.

Ad. 5.
Pani Alina Kulik przedstawiła wykonanie budżetu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej za I półrocze 2004r. wraz z pozytywną opinią RIO.

Ad. 6.
Ustalono posiedzenie Zgromadzenia na dzień 07.10.2004r. o godz. 1300 oraz następujący porządek obrad.

1.Otwarcie Zgromadzenia
2.Stwierdzenie prawomocności obrad.
3.Przedstawienie i przyjęcie porządku obrad.
4.Przedstawienie protokołu z poprzedniego Zgromadzenia (protokół do wglądu w biurze Związku).
5.Informacja o działalności Zarządu między posiedzeniami Zgromadzenia.
6.Sprawozdanie z wykonania budżetu ZGZK za I półrocze 2004r.
7.Podjęcie uchwały nr IX/25/2004 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Nr VII/22/04 z dnia 23.02.2004r. Związku Gmin Ziemi Kujawskiej na rok budżetowy 2004 - podział nadwyżki budżetowej z roku 2003.
8.Informacja o realizowanej inwestycji pn. Unormowanie gospodarki ściekowej dla miast i gmin zrzeszonych w ZGZK – I etap”.
9.Podjęcie uchwały IX/26/2004 o przystąpieniu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej do inwestycji pn. „Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz ze zwiększeniem odzysku surowców wtórnych na obszarze miast i gmin zrzeszonych w ZGZK w oparciu o składowisko odpadów komunalnych w Służewie, gm. Aleksandrów Kujawski” (dotychczasowa nazwa robocza „Aktywizacja pozyskania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu miast i gmin zrzeszonych w ZGZK”).
10.Wnioski i interpelacje Przedstawicieli do Zgromadzenia ZGZK.
11.Zakończenie Zgromadzenia.

Zaakceptowano również projekty uchwał Zgromadzenia ZGZK.
Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 12.07.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 12.07.2004r.


Porządek Obrad
1.Omówienie propozycji Starosty Aleksandrowskiego dotyczącej opracowania Planu Rozwoju Lokalnego
2.Omówienie warunków udzielania stażów absolwenckich przez Powiatowy Urząd Pracy
3.Omówienie uwag dotyczących wariantu systemu gospodarki odpadami
4.Podjęcie uchwały Zarządu Związku w sprawie przesunięcia wydatków pomiędzy paragrafami w ramach jednego działu
5.Sprawy Różne

Ad.1. Przewodniczący Zarządu ZGZK przywitał zebranych i otworzył posiedzenie. Następnie oddał głos Panu Zbigniewowi Żbikowskiemu Staroście Aleksandrowskiemu.
Pan Starosta wyjaśnił, że Plan Rozwoju Lokalnego jest niezbędnym dokumentem przy ubieganiu się o środki strukturalne. Starostwo powiatowe zatrudnia dwóch przeszkolonych pracowników, którzy podejmą się wykonania takiego opracowania zarówno dla Powiatu jak i dla pozostałych gmin powiatu aleksandrowskiego. Pan Starosta zaproponował, że bezpłatnie podejmie się opracowania, jeżeli Burmistrzowie i Wójtowie tylko wykażą taką wolę. Do gmin należeć będzie dostarczenie starostwu danych z zakresu planowanych inwestycji w okresie 2004-2006 i później. Jeżeli będzie wola współpracy z dniem 13 lipca starostwo rozpocznie dostarczać stosowne druki do wypełnienia.
Burmistrzowie i Wójtowie obecni na spotkaniu stwierdzili, że jest to najlepsze rozwiązanie i przystępują do inicjatywy Pana Starosty. Zdecydowano, aby biuro wystosowało pismo do nieobecnych Burmistrzów i Wójtów z informacją z posiedzenia dotyczącą zajętego stanowiska.
Ad. 2.
W związku z koniecznością zatrudnienia osób odbywających staż absolwencki Gminy mają uzasadnione obawy, że tak zaostrzone warunki grożą rezygnacją korzystania Burmistrzów i Wójtów z tej formy pomocy publicznej ze względu na etatyzację jednostek.
Zdecydowano, aby wystosować pismo do Wojewódzkiego Urzędu Pracy z prośbą o złagodzenie warunków udzielania stażów absolwenckich.
Ad. 3.
Ponieważ zaproponowany wariant jest nie jasny i nie ma odbicia w aktualnie obowiązujących przepisach, poprzez omawianie i interpretację każdego elementu wariantu Zarząd Związku wypracował następującą propozycję:
ZGZK przejmie organizację zadań z zakresu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych powstających na jego terenie;
realizację zadań w zakresie recyklingu i unieszkodliwiania odpadów, wynikających z planu, powierza się P.U.P. „EKOSKŁAD” sp. z o.o.
podmioty gospodarcze posiadające zezwolenie na zbieranie i transport odpadów komunalnych realizować będą zadania z zakresu zbierania i transportu selektywnie gromadzonych odpadów komunalnych dostarczając je do Zakładu Odzysku i Unieszkodliwiania Odpadów zgodnie z przyjętym modelem;
gminy docelowo przejmą obowiązek usuwania odpadów przekazując go gminnym jednostkom organizacyjnym lub firmom wyłonionym w ramach przetargu.
Ustalono, że powyższy wariant zostanie rozesłany po gminach z prośbą o jego zaopiniowanie.
Ad. 4.
Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku wyjaśniła, że w wyniku zatrudnienia na umowę zlecenie dodatkowo informatyka, sprzątaczki jak również uprawnionego pełnomocnika do reprezentowania Zarządu w Sądzie należy w wydatkach pomiędzy paragrafami przenieść kwotę 6 tys. zł.
Nie przesunięcie wskazanej kwoty spowoduje nie możność wypłaty diety dla członków komisji rewizyjnej, którzy regularnie raz w miesiącu odbywają posiedzenie. Na dzień dzisiejszy została wykorzystana zaplanowana w budżecie kwota przeznaczona na sześć posiedzeń komisji. Istnieje prawdopodobieństwo, że jeszcze w tym miesiącu komisja zwoła posiedzenie.
Pan Michał Włoszek Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski zapytał się kim jest wspomniany przez Panią skarbnik Pełnomocnik i w jakiej sprawie reprezentuje Związek.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że jest to Pan Podłódzki z Kancelarii Prawnej z Włocławka. Związek Gmin został pozwany przez Kredyt Bank z Piły na kwotę 274 tys. zł., wskazując, że zamiast firmie „EKOLOG” prowadzących wcześniej wraz z RemWilem inwestycję budowy oczyszczalni kanalizacji powyższa kwota powinna być im zapłacona na podstawie cesji zawartej w umowie. Obecnie stanowisko Związku jest takie, że żądamy od EKOLOGA dowodów, z których wynika obowiązek płatności.
Pan Marek Ziemiński Wójt Gminy Zakrzewo zapytał się ile posiedzeń komisji przewiduje plan pracy komisji rewizyjnej.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że komisja ta nie posiada planu pracy.
Pan Marek Ziemiński poprosił o wyjaśnienie, dlaczego komisja działa bez planu pracy. Jest to ustawowy obowiązek, że każda komisja posiada plan pracy, który jest akceptowany przez Rade Gminy, w tym przypadku Zgromadzenie.
Pan Michał Włoszek zapytał się na jakiej podstawie wypłacała Pani diety.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że diety wypłacane są na podstawie uchwały Zgromadzenia za każde posiedzenie komisji.
Pan Ryszard Kobus Wójt Gminy Bądkowo stwierdził, że przyjęte w budżecie 6 spotkań komisji stanowi pewnego rodzaju plan pracy.
Pan Michał Włoszek stwierdził, że wypłaty diet bez dyspozycji Przewodniczącego Zgromadzenia, są nieprawnie wypłacane.
Pan Marek Ziemiński poprosił o podanie wynagrodzeń pracowników na umowę zlecenie.
Pani skarbnik: informatyk brutto 200 zł., sprzątaczka brutto 120 zł., Pan Napiórkowski 460 zł. i Pan Podłódzki jednorazowo 7200 zł. dodatkowo Pani Skarbnik wyjaśniła, że to kwota 7 tys. stanowiąca 1/3 planu tego paragrafu spowodowała potrzebę przesunięcia wydatków.
Pan Marek Ziemiński zapytał się, czyli gdyby pominąć wynagrodzenie Pana Podłódzkiego nie było by zaistniałej sytuacji.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że dzisiejsze przesunięcie pozwoli unormować sprawę do września do posiedzenia Zgromadzenia, na którym zwiększony zostanie plan wydatków tego paragrafu. Potrzeba będzie również zwiększyć paragraf, który został zmniejszony o kwotę 6 tys. zł. ponieważ planuje się zakup Lexa i neostrady. Zakupy te wynikły w ciągu roku i nie były brane pod uwagę w chwili opracowania budżetu.
Pan Janusz Wiśniewski Prezes Spółki „EKOSKŁAD” wyjaśnił, że zakupienie Lexa ułatwi dostęp pracownikom Związku do przepisów prawnych. Neostrada natomiast spowoduje stałe połączenie informatyczne pomiędzy Związkiem a składowiskiem. Ponadto dostęp do internetu jest potrzebny pracownikom Związku.
Pan Marek Ziemiński - zapytał się na jakiej zasadzie wykonuje się połączenia z internetem i jaki jest tego koszt.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest zamontowany ISDN i w zależności od czasu trwania połączenia rachunki są zbliżone do kosztów neostrady.
Pan Marek Ziemiński zaproponował, aby zaczekać z tymi wydatkami i zaplanować je w budżecie przyszłego roku. Ponadto stwierdził, że jest przeciwny zwiększaniu wydatków poniesionych na funkcjonowanie Biura Związku.
Pan Przewodniczący Zarządu nakazał, aby biuro Związku przygotowało stanowisko Zarządu kierowane do Pana Przewodniczącego Zgromadzenia z prośbą o uregulowanie sprawy.
Pan Marek Ziemiński – poprosił aby w piśmie zasugerować, że do chwili wyjaśnienia wstrzymane zostały wypłaty diet. Zapytał się Pani Skarbnik, czy mimo wstrzymania się
z Lexem i neostradą nadal niezbędne jest przesunięcie.
Pani Skarbnik odpowiedziała, ze tak.
W wyniku głosowania uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 5.
Z uwagi na brak spraw do omówienia Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 21.06.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 21.06.2004r.

Po zakończeniu posiedzenia Rady Nadzorczej Spółki „EKOSKŁAD” Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu ZGZK zwołał posiedzenie Zarządu ZGZK. Powodem nagłego posiedzenia Zarządu Związku była konieczność dokonania zmian w harmonogramie rzeczowo-finansowym wniosku do EkoFunduszu, którego termin składania mija 30 czerwca. W związku z powyższym Pan Przewodniczący Zarządu zaproponował dołączyć do harmonogramu rzeczowo-finansowego agregat do produkcji kompostu z wykorzystaniem odwodnionych osadów pościekowych. W świetle obowiązujących przepisów prawa osady ściekowe stanowią poważny problem. Rozwiązaniem tego problemu mocno zainteresowane są miasta Ciechocinek i Aleksandrów Kuj., które wytwarzają najwięcej osadów.
Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Sp. „EKOSKŁAD” poinformował, że w dniu 16 czerwca br., przy udziale kierownika Oczyszczalni ścieków w Ciechocinku Pana Szczęsnęgo oraz Prezesa Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Wodociągowej w Aleksandrowie Kuj. Pana Karbowniczka, odbył wyjazd służbowy do Słupska, gdzie takie urządzenie jest uruchomione. Przetwornik osadów wraz z rozdrobnionym materiałem strukturalnym (papier, gałęzie, liście, trawa) w ciągu 72 godzin przetwarza 16m3 odpadów na czysty kompost, który nadaje się do użyźniania kwiatów i drzewek. W obecnej sytuacji, w której to oczyszczalnia ścieków w Aleksandrowie Kuj. higienizuje osad wapnem a następnie rozdaje swój produkt okolicznym rolnikom a Ciechocinek wywozi osady koło miejscowości Koło płacąc z transportem 65 zł. za każdą tonę, jest to najwłaściwsze rozwiązanie. Pan Prezes poprosił o akceptację tego pomysłu.
Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec zapytał się jaki jest koszt tego urządzenia i jakie są koszty eksploatacji w okresie zimowym.
Pan Prezes wyjaśnił, że urządzenie samo steruje temperaturą, na dobę pobiera 11 KW, a całkowity zakup urządzenia wyniesie ok. 560 tys. zł. Kwotę tą w 50% pokryje EkoFundusz, Ciechocinek skłonny jest wyłożyć 185 tys. zł. Nie ma decyzji o partycypacji Miasta Aleksandrów Kuj. Jeżeli Aleksandrów Kuj. nie będzie chciał uczestniczyć wówczas zrezygnuje się z bezpyłowej śmieciarki, w wyniku czego zaoszczędzi się 250 tys. zł., które będzie można zainwestować.
Pan Marek Ziemiński – Wójt Gminy Zakrzewo zapytał się, czy na dzisiaj urządzenie to będzie działało poprawnie i jak z serwisem.
Pan Prezes wyjaśnił, że można wprowadzić system następujący: od października będzie się magazynowano wszystkie odpady a od marca będzie rozpoczynał się ich przerób. Stwierdził także, że od problemu zagospodarowania komunalnych odpadów organicznych oraz osadów ściekowych nikt nie ucieknie i wcześniej lub później będzie trzeba rozwiązać go.
Podjęto decyzję aby rozszerzyć harmonogram rzeczowo-finansowy załączany do wniosku do EkoFunduszu o zakup agregatu do produkcji kompostu w wyniku przetworzenia osadów ściekowych i organicznych odpadów komunalnych.
Na tym posiedzenie zakończono


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 10.05.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 10.05.2004r.


Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym zaproponował następujący porządek obrad.
1.Przedstawienie oferty opracowania Programu Ochrony Środowiska.
2.Omówienie wynagrodzenia dla członków Powiatowej Komisji Urbarustyczno­Architektonicznej.
3.Sprawy różne.
W wyniku braku uwag Przewodniczący Zarządu przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Porządek przyjęto jednogłośnie.
Ad. 1.
Omówiono ofertę opracowania Programu Ochrony Środowiska dla każdej z gmin zrzeszonych w ZGZK przez Spółkę Eko-Konsulting z Elbląga. Oferta ta znalazła akceptację wśród wójtów i burmistrzów. Każda gmina ma obowiązek opracowania tegoż Programu do dnia 30.06.2004r. Przedstawiciele tej firmy ustalili jednakową cenę za opracowanie w wysokości 3 tys. zł w terminie do 30 września 2004r. umowy na realizację tego zadania zostaną rozesłane bezpośrednio do gmin w celu ich podpisania.

Ad. 2.
Omówiono wynagrodzenie dla członków Powiatowej Komisji Urbarustyczno­Architektonicznej. Wypracowano rozwiązanie
najniższe wynagrodzenie za wyrażenie opinii w wysokości 1.000,00 zł.
dla wydania opinii bardziej złożonych proponuje się wynagrodzenie w zależności od wartości netto zamówienia publicznego wg następującego progu: do 100 tys. zł - 3%; powyżej 100 tys zł. - 2%
Przewodniczący Zarządu poprosił o przegłosowanie tej propozycji, która zostanie przesłana do Starosty Aleksandrowskiego.
Propozycję przyjęto jednogłośnie.

Ad. 3.
Omówiono uwagi, jakie wpłynęły od Starostwa powiatowego oraz od gmin członkowskich dotyczące zarówno przedłożonego Planu gospodarki odpadami dla powiatu aleksandrowskiego jak i Planu gospodarki odpadami dla gmin uczestniczących w Związku Gmin Ziemi Kujawskiej.
Główne zastrzeżenia zgłoszone przez wszystkie gminy dotyczą:
1.organizacja GPOON i GPZON jest ekonomicznie nie uzasadniona, ponieważ działające składowisko odpadów w m. Służewo-Pole jest w pełni przystosowane do odbioru i składowania odpadów niebezpiecznych,
2.bardziej racjonalnym rozwiązaniem będą kwartalne jednodniowe zbiórki odpadów wielkogabarytowych niż GPON przy OSP z prowadzonym dozorem.
Ustalono, że Biuro Związku powiadomi wykonawcę o złożonych uwagach.
Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 19.04.2004r.

rotokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 19.04.2004r.


Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym przystąpił do odczytania porządku obrad. W wyniku braku uwag przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Porządek przyjęto jednogłośnie.

Ad. 1.
Na posiedzeniu wypracowano następujące zasady partycypacji w kosztach opracowania "Planu gospodarki odpadami ...:
30% kosztów wynagrodzenia Wykonawcy opracowania zostanie podzielone w równej części na każdą z gmin p
pozostałe 70% zostanie podzielone wg kryterium ludnościowego.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie powyższe zasady partycypacji w kosztach
Zasady zostały przyjęte jednogłosnie.

Ad.2.
Omówiono sprawy związanych z opracowaniem Programów Ochrony Środowiska dla poszczególnych gmin.
Plan gospodarki odpadami jest tylko elementem Programu Ochrony Środowiska jaki każda gmina musi posiadać. Jest to opracowanie szersze i obejmuje szczegółowe kierunki ochrony wszystkich elementów składowych środowiska.
Z rozeznania Wójta Wiesława Szareckiego najkorzystniejszą ofertę opracowania Programu Ochrony Środowiska złożyła firma Eko-Efekt.
Z uwagi na dużą wiedzę w tym zakresie Zarząd Związku upoważnił Wójta Wiesława Szareckiego do podjęcia dalszych rozmów z firmą Eko-Efekt w sprawie opracowania Programu Ochrony Środowiska dla wszystkich gmin zrzeszonych w ZGZK.

Ad. 3.
Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym informacje uzyskane w WFOŚiGW w Toruniu dotyczące finansowania inwestycji z Funduszy Spójności. W wyniku przekazanych informacji zdecydowano by nadal kontynuować prace nad inwentaryzacją infrastruktury w gminach. Chociaż z posiadanych informacji na dzień dzisiejszy Związek kwalifikuje się na środki funduszu spójności tylko z zadaniem unormowania gospodarki wodno-ściekowej.
Przewodniczący Zarządu poinformował również zebranych, że Prezesi WFOŚiGW deklarują swą pomoc przy realizacji tego zadania.

Ad. 4.
Pani Alina Kulik przedstawiła zebranym sprawozdanie z wykonania budżetu Związku za rok 2003.
Zarząd nie wniósł uwag do wykonania budżetu Związku.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie przyjęcia omawianego sprawozdania.
Uchwałę przyjęto jednogłośnie.

Ad. 5.
Pani Alina Kulik zapoznała członków zarząd z opinią komisji rewizyjnej Związku dotyczącą wykonania budżetu ZGZK za rok 2003.

Ad. 6.
Poruszono sprawę podziału środków na pracowników publicznych.
Podjęto decyzję, aby biuro skierowało pismo do kierownika Urzędu Pracy o wyjaśnienie kryteriów rozdziału pracowników publicznych.

Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 18.03.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 18.03.2004r.


Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym przystąpił do odczytania porządku obrad. W wyniku braku uwag przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Za głosowało 2 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się 0 członków Zarządu
Pan Jan Kościerzyński – Sekretarz Gminy Koneck stwierdził, że porządek jest nie przyjęty.

Ad. 1.
Pan Antoni Niedziałkowski – Przedstawiciel Spółki „ABRYS Technika” wyjaśnił, że trwają prace nad opracowaniem Planu gospodarki odpadami i o ile część powiatowa nie wymaga tyle ustaleń tak część Związkowa ich wymaga. Brak jeszcze ankiet z trzech gmin: Aleksandrów Kujawski Miasto; Ciechocinek i Zakrzewo. Dzisiejsze spotkanie ma na celu ustalenie celów, zadań oraz stworzenie wizji systemu gospodarowania odpadami. Wyjaśnił, że Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami jest rygorystyczny i pewne cele i zadania w nim ujęte są święte i nie podlegają dyskusji. Opiera się na zasadach określonych w ustawie Prawo ochrony środowiska. Opracowywany plan powinien poruszać kwestie: zapobiegania powstawania odpadów, odzysku surowców, unieszkodliwiania odpadów w sposób inny niż składowanie. Tak więc w celach planu wyszczególniono:
1.Zapobieganie powstawaniu odpadów – zmniejszenie ilości opakowań, odzysk surowców wtórnych.
2.W sektorze komunalnym objęcie wszystkich mieszkańców systemem zbiórki odpadów – obecnie objętych zbiórką jest 20 % społeczeństwa.
3.Stworzenie systemu gospodarki odpadami z sektora gospodarczego – Większa rola Starostwa związana z pozwoleniami, kontrolą i zastosowaniem technologii małoodpadowych.
4.Gospodarka odpadami komunalnymi.
Wojewódzki Plan gospodarki Odpadami wyznaczył do końca 2006r. bardzo wysokie limity odzysku surowców wtórnych. W planie określono szczegółowy harmonogram zadań dla gmin na lata 2004-2005. Zadania te przeniosą się bezpośrednio na gminy. Należy zastanowić się nad odpowiedzialnością poszczególnych gmin. Może przesunąć część zadań w czasie. Zwrócił także uwagę na brak bilansu odpadów zawierających azbest. Wyjaśnił, że opracowanie zawierać będzie dwie propozycje modelu systemu gospodarki odpadami. Pierwszy pozostawi wszystko w dotychczasowej formie, czyli każda gmina sama prowadzi gospodarkę odpadami. Drugi wariant to scedowanie wszystkich obowiązków gminy na Związek Gmin. Gminy przejmą obowiązek gospodarki odpadami, tóry z kolei przekaże Związkowi. Stworzony zostałby odrębny fundusz, do którego wpływać będą pieniądze od mieszkańców.
Pan Przewodniczący zasugerował problem powstających wiosną dzikich wysypisk.
Pan Antoni Niedziałkowski stwierdził, że zjawisko to spowodowane jest tym, że część mieszkańców na swych posesjach nie posiada pojemnika na odpady. Każdy mieszkaniec powinien wylegitymować się kwitkiem zapłaty za wywóz odpadów. Sprawę rozwiązałoby przejęcie odpadów przez gminę od mieszkańców.
Pan Michał Włoszek – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kuj. Pana Niedziałkowskiego zapytał czy poza tymi dwiema propozycjami istnieje jeszcze jakaś alternatywa.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że można pozostawić system dotychczasowy, tylko wówczas w jaki sposób gmina osiągnie narzucone limity.
Pan Michał Włoszek zapytał jak będzie wyglądać sposób wykonawczy.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że w przypadku przekazania odpadów Związkowi, to gmina wystąpi ze zleceniem na obsługę systemu. Gmina będzie odpowiedzialna tylko za stronę finansową. Związek będzie wykonywał własnymi środkami lub wyłoni wykonawcę w drodze przetargu.
Pan Michał Włoszek wyraził obawę, że mimo tych działań nadal pojawiać się będą dzikie wysypiska.
Pan Wiesław Szarecki zapytał czy w tym przypadku Związku nie będzie obligowała ustawa Prawo ochrony środowiska.
Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec wyraził pogląd, że niektóre elementy najbardziej represyjne nie zadziałają, jeżeli Państwo tego nie umożliwi. Brak egzekucji obowiązków ustawy opakowaniowej od sprzedawców. Powinny zadziałać instrumenty Państwa. Następny problem to restrykcja odpadów po remontach mieszkaniowych.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że plan jest tylko materiałem wyjściowym. Kwestia dopracowania konkretnych zasad i kosztów jest sprawą późniejszą.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że proponowane rozwiązanie są b. ogólnikowe. W materiałach uwzględnić należy specyfikę gospodarstw.
Pan Jan Kościerzyński wyraził zdanie, że należy uwzględnić okres przejściowy, gdzie dopuszczalne jest zachwianie jakości czy ilości dostarczanych odpadów. W sprawie referendum wyraził swe obawy, co do dobrowolnego opodatkowania mieszkańców. Zapytał czy istnieje jakaś inna możliwość kontroli niż policyjna.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że jeśli wybrany zostanie system oparty na ZGZK Związek będzie dysponował większymi środkami i wówczas jest możliwość egzekucji. Przy dotychczasowym sposobie nie podejmę się oszacowania odpadów. Natychmiast rozpocząć należy ciągłą edukację ekologiczną. Każdy system polega na poszczególnych elementach, jeżeli któryś będzie źle funkcjonował odczuje to natychmiast cały system.
Pan Stefan Aleksiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poprosił, aby te ankiety jak najszybciej wpłynęły i wówczas wywołać spotkanie.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że za około trzy tygodnie rozesłana zostanie wersja robocza a następnie spotkanie w każdej gminie z upoważnionym pracownikiem.

Ad. 1. b.
Pan Michał Włoszek wyraził zdanie, że obowiązek sporządzania Planów Gospodarki Odpadami spoczywa na wszystkich gminach i dlatego partycypacja w kosztach wynagrodzenia dla firmy „ABRYS Technika” powinna być jednakowa dla wszystkich jednostek.
Przewodniczący Zarządu wyraził odmienne zdanie. Inny wkład pracy potrzebują gminy wiejskie, gdzie przemysł jest cząstkowy a inny gminy miejskie, gdzie system usługowy jest bardziej rozwinięty. Z uwagi na rozbieżne stanowiska Przewodniczący Zarządu przeszedł do pkt 2 porządku obrad.

Ad. 2.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że każdy posiada pewne informacje na temat funduszu spójności. W Urzędzie Wojewódzkim potwierdzono, że można uzyskać dotację w wysokości 75 – 85 %. W chwili gdy, projekt zostanie złożony WFOŚiGW przygotowuje dokumentację, natomiast NFOŚiGW zajmie się przygotowaniem przetargu.
Niedopowiedziane jest tylko, czy w naszym przypadku istnieje możliwość połączenia gospodarki ściekowej i programu ochrony środowiska w jeden projekt. Prawdopodobnie tak. Jeżeli okazałoby się jednak to niemożliwe rozdzielimy je. Aby wykorzystać środki przeznaczone na lata 2004 – 2006 należy do końca maja złożyć gotowy wniosek obejmujący nasze zamierzenia i wstępny harmonogram oraz studium wykonalności. Sama realizacja nastąpi dopiero w roku 2005. Pan Baraniecki zadeklarował swą pomoc. Jednak aby powstał spójny program i jednocześnie sprostać wymaganiom ustawy Prawo zamówień publicznych każda gmina na mapie zaznaczą stan istniejący a następnie zadania przewidziane do realizacji. Materiał ten zostanie zweryfikowany przez studium wykonalności. Wówczas każda gmina podpisze porozumienie z Panem Baraniecki za zakres obejmujący poszczególną gminę. Po programie należy wykonać dokumentację techniczną i prawdziwy harmonogram. Za realizację odpowiedzialny byłby Związek. Jakie tematy powinny zostać realizowane w całości a jakie przesunięte w czasie określi na pewno zdolność kredytowa gmin.
Pan Stefan Aleksiuk wyraził zdanie, że pozostałe 20 % to udział własny gmin, do którego zaliczyć można wydatki inwestycyjne z ostatnich trzech lat. Rozliczenie z Panem Baranieckim dopiero przy podpisaniu umowy.
Wyjaśniono, że wydatki inwestycyjne poniesione przez gminy w okresie trzech lat są uznawane tylko w EkoFunduszu i nie dotyczą Funduszu Spójności.
Zdecydowano, że wszystkie gminy zinwentaryzują stan posiadania w swoich gminach do dnia 5 kwietnia 2004r. a następnie z opracowanym materiałem Burmistrzowie i Wójtowie skonsultują się z Panem Januszem Pawłowskim w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska nad możliwością ubiegania się o środki unijne.

Ad. 3.
Omówiono warunki utworzenia Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej.
Pan Starosta Aleksandrowski przesłał wszystkim gminom warunki powołania wspólnej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej przy starostwie.
Na podstawie tych materiałów wypracowano wspólne stanowisko
- jednorazową roczną opłatę w wysokości 1.000 PLN na koszy związane z przygotowaniem materiałów dla członków Komisji,
- wynagrodzenie za wydanie opinii przez PKU-A do opracowania planistyczno­-urbanistycznego w wysokości 1.000 PLN.

Ad. 4
Omówiono „Deklarację współpracy” pomiędzy ZGZK a Stowarzyszeniem Forum Opakowań Szklanych. Współpraca miałaby polegać na przekazaniu w użyczenie pojemników do selektywnej zbiórki szkła w zamian za odprowadzanie wyselekcjonowanego materiału do wskazanego odbiorcy.

Ad. 5.
Zatwierdzenie umowy najmu lokalu.
Zarząd Związku wyraził zgodę na zmianę siedziby biura Związku na następujących warunkach 1.100 zł. czynsz miesięczny za lokal o powierzchni 80 m2 z udostępnieniem dodatkowo pomieszczenia pod archiwum zakładowe.

Ad. 6.
Z uwagi na brak spraw różnych Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 16.02.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 16.02.2004r.


Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym zaproponował poniższy porządek obrad.
1.Sprawy organizacyjne szkolenia dla kandydatów na członków zarządów i rad nadzorczych spółek prawa handlowego.
2.Przedstawienie i omówienie propozycji Przedstawicieli do Zgromadzenia ZGZK dotyczących przyszłych zadań Związku.
3.Ostateczne omówienie projektu budżetu Związku na rok 2004.
4.Omówienie propozycji opracowania programu związanego z pozyskaniem funduszy
z Unii Europejskiej
5.Sprawy różne
W wyniku braku uwag przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Porządek przyjęto jednogłośnie.

Ad. 1.
Na kurs zgłosiło się 22 osoby. 13 osób mających powiązanie z gminami skupionymi
w ZGZK natomiast 8 osób są to zgłoszenia indywidualne.
Zadecydowano, że Związek Gmin podpisze umowę z organizatorami szkolenia a następnie obciąży gminy kosztami uczestnictwa osób wyznaczonych.. Osoby indywidualnie zgłaszające się zostaną obciążone odrębnymi fakturami przez organizatora szkolenia.

Ad. 2.
Pan Przewodniczący Zarządu zapoznał pozostałych członków Zarządu z propozycjami Przedstawicieli do Zgromadzenia ZGZK, które wpłynęły do Biura Związku (zestawienie). Członkowie Zarządu stwierdzili, żeby określić zadania Związku każdy uczestnik Związku musi w pierwszej kolejności dokładnie przeanalizować długoterminowy plan inwestycyjny a następnie przedstawić go na forum Związku.· Wówczas bardzo prawdopodobnym będzie, że wiele gmin ma do wykonania te same działania i kolejnym krokiem będzie skorelowanie tych działań i podjęcie odpowiednich kroków przez Związek Gmin dla stworzenia odpowiedniej dokumentacji i pozyskania środków finansowych dla planowanego przedsięwzięcia.
Ad. 3.
Pani Alina Kulik - skarbnik Związku poinformowała, że w Zwią.z.1ru z rozstrzygnięciem przetargu na Plan gospodarki odpadami niezbędne jest zwiększenie kwoty o 2.824 zł. w budżecie Związku w stosunku do kwoty planowanej. Zadecydowano, że na posiedzeniu Zgromadzenia ZGZK omawiana korekta zostanie przedstawiona jako autopoprawka Zarządu do projektu budżetu.

Ad. 4.
W związku z przedstawieniem propozycji opracowania programu związanego z pozyskaniem funduszy z Unii Europejskiej przez Pana Janusza Baranieckiego na najbliższym posiedzeniu Zgromadzenia ZGZK członkowie Zarządu zasugerowali aby Pan Baraniecki jasno sprecyzował w kilku punktach, co zawrze w swym programie.

Ad. 5.
Pan Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że Fundacja Ekofundusz pozytywnie rozpatrzyła prośbę o przedłużenie terminu złożenia wniosku. Fundacja zobligowała nas datą 30.06.2004r. Na dzień dzisiejszy nie mamy informacji, na jakim etapie są prace rozstrzygające konkurs Urzędu Marszałkowskiego, w którym to firma LEM PROJEKT złożyła ofertę opracowania studium wykonalności inwestycji.


Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 19.01.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 19.01.2004r.


Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu przywitał wszystkich obecnych zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) i podziękował za przybycie.
Na prośbę Pana Michała Włoszka Burmistrza Miasta Aleksandrów Kujawski punkty trzeci i czwarty porządku posiedzenia zostały przesunięte na początek obrad.
Przyjęty porządek obrad:
1.Sprawa zorganizowania szkolenia dla członków zarządów i rad nadzorczych spółek prawa handlowego.
2.Sprawa powołania Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
3.Omówienie proponowanej Związkowi kwoty czynszu za wynajmowany lokal i garaż oraz sprawy archiwum zakładowego ZGZK.
4.Wybór Pełnomocnika Zarządu ds. inwestycji pn. Aktywizacja pozyskania zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu miast i gmin zrzeszonych w ZGZK”.
5.Sprawy różne.
Ad. 1.
Pan Michał Włoszek zapytał kto i na jakich warunkach organizuje szkolenie dla członków zarządów i rad nadzorczych spółek prawa handlowego, ponieważ wpłynęła oferta do Urzędu Miasta Aleksandrów Kujawski na kwotę całkowitą szkolenia wraz z egzaminem 2.700,00 zł..
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że wpłynęła do biura oferta organizacji szkolenia za 1.700,00 zł + egzamin. Dzisiejsze spotkanie ma służyć tylko wyrażeniu opinii przez członków ZGZK na temat organizacji takiego szkolenia na naszym terenie. Czy Związek ma podjąć dalsze rozmowy, czy tez nie jest tym zainteresowany. Przypomnieć należy, że Spółka Ekoskład posiada radę nadzorczą i aby od przyszłego roku wójtowie i burmistrzowie mogli w niej zasiadać muszą posiadać takie uprawnienia.
Pan Marek Ziemiński Wójt gminy Zakrzewo stwierdził, że według uzyskanych informacji jest to najtańszy kurs.
Pan Jan Kościerzyński Sekretarz gminy Koneck stwierdził, że jest to intratna propozycja. Jednak możliwość udziału w tym szkoleniu Wójtowie i Burmistrzowie powinni rozpatrywać przez prywatne sfinansowanie a nie z pieniędzy podatników. Posiadanie takich uprawnień tak jak w przypadku Prawa Jazdy jest indywidualną sprawą każdego człowieka.
Pan Wiesław Szarecki Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski stwierdził, że warto by nagłośnić organizację takiego szkolenia, gdyż prawdopodobnie zainteresowanie kursem byłoby o wiele większe. Ponadto „EKOSKŁAD” nie musi posiadać Rady Nadzorczej.
Ad. 2.
Pan Michał Włoszek poinformował zebranych, że wystąpił do Starosty Aleksandrowskiego o utworzenie Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej przy powiecie.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że rozmawiał ze Starostą Aleksandrowskim na temat powołania wspomnianej komisji przy powiecie uzasadniając tym, że wówczas komisja dysponowałaby większymi zasobami merytorycznymi. Jednak Starosta twierdził, że taka komisja jest potrzebna głównie gminom i nie ma zamiaru ponosić dodatkowych kosztów. Powołanie komisji Architektoniczno-Urbanistycznej staje się sprawą pilną. Powstał pomysł na powołanie takiej komisji przy ZGZK jednak jest to nie możliwe.
Pan Piotr Napiórkowski prawnik ZGZK wyjaśnił, że ustawodawca w art. 8 dopuścił trzy możliwości powołania komisji:
1.wprost przy gminie,
2.przy powiecie,
3.wprost przy gminie, do której na mocy porozumień przystępują inne gminy.
Wydział Prawny Wojewody jak również departament prawny w ministerstwie infrastruktury jednoznacznie wypowiedzieli się, iż opinie organu powołanego przy związku międzygminnym nie miałyby mocy prawnej. W tej sytuacji jedynym wyjściem jest powołanie komisji przy gminie i wystąpić z propozycją współfinansowania.
Pan Piotr Marciniak Wójt Gminy Waganiec zaproponował, aby potraktować Związek jako bazę a stworzyć porozumienie pomiędzy gminami.
Przewodniczący Zarządu zasugerował, aby powołać komisję przy mieście Aleksandrów Kujawski natomiast sprawy finansowe prowadzić będzie ZGZK.
Pan Michał Włoszek wyjaśnił, że jest za przyjęciem tego rozwiązania jednak musi skontaktować się z pracownikami i omówić tą propozycję a następnie oficjalnie zajmie stanowisko w tej sprawie.
Zadecydowano, aby w najszybszym czasie prawnik Związku przygotował niezbędne dokumenty do powołania komisji Architektoniczno-Urbanistycznej oraz porozumienia między gminami.
Przewodniczący Zarządu stwierdził, że Program Rozwoju Lokalnego (PRL) musi mieć każda gmina. Osobiście uważa, że opracować go musi osoba znająca teren. Musi on być skorelowany z gminami sąsiednimi i zawierać obraz gminy w roku 2020.
Pan Piotr Marciniak zauważył, że PRL ma służyć zaktywizowaniu generacji własnych środków oraz stworzeniu warunków do rozwoju inwestycyjnego a nie jak dotąd działały fundusze przedakcesyjne polepszeniu bytu mieszkańców.
Pan Wiesław Szarecki zasugerował, że sami musimy sprecyzować jakie elementy powinny się znaleźć w omawianym programie. Jednak przy jego tworzeniu należy skorzystać z pomocy osoby doświadczonej z zewnątrz mającej otwarty umysł i świeże podejście do problemu. Na przykład taką osobą jest Pan Mirosław Gębski.
Ad. 3.
Przewodniczący Zarządu przedstawił pozostałym członkom, iż najemca lokalu Pan Przybyłowski wystosował pismo, w którym zwiększył nam kwotę czynszu za lokal do 110 zł. Poza tym Związek jest zobowiązany do założenia archiwum zakładowego. W obecnych warunkach nie ma możliwości spełnienia tego wymogu. Dlatego też istnieje możliwość wynajęcia pomieszczenia pod biuro ZGZK o powierzchni ponad 80 m2. Właścicielka lokalu zaoferowała adaptację pomieszczeń na własny koszt a czynsz miesięczny w wysokości 1.300 zł., mielibyśmy również do dyspozycji dwa miejsca parkingowe.
Następną sprawą jest czynsz za garaż. SPZOZ przysłał nam aneks do podpisania opiewający na kwotę 124,73 zł za miesiąc i jest to podwyżka w stosunku do starej umowy o 20%.
Pan Piotr Marciniak zaproponował, aby zatrudnić archiwistę na umowę zlecenie niech zrobi porządek z dokumentacją. Natomiast w sprawie garażu wystosować pismo do ZOZ o zmniejszenie tej kwoty.
Pan Jan Kościerzyński zasugerował, aby poszukać oszczędności i przenieść biuro na składowisko.
Pan Janusz Wiśniewski Prezes Spółki „EKOSKŁAD” zauważył, iż centralne położenie siedziby Związku pozwala na załatwienie na miejscu dodatkowych spraw np. w starostwie co ułatwia funkcjonowanie zarówno biura Związku jak i Spółki. Obecnie na składowisku nie ma miejsca na umieszczenie biura Związku. Rozbudowa pomieszczeń socjalnych będzie realna dopiero za trzy lata i wynikać będzie ze zwiększenia zatrudnienia w Spółce.
Pan Wiesław Szarecki stwierdził, że co do centralnego położenia siedziby Związku jest jak najbardziej uzasadnione jednak odległość 4 km nie jest tak bardzo znacząca a zasadnym jest inwestować we własny majątek.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnij, że w perspektywie najbliższych dwóch lat jest budowa sortowni w wyniku czego nastąpi powiększenie budynku socjalnego. Wówczas realne będzie przeniesienie siedziby ZGZK. Zaproponował aby na okres najbliższych trzech lat podpisać umowę dotyczącą wynajęcia większego pomieszczenia.
Pan Wiesław Szarecki stwierdził, że Związek nie ma żadnej alternatywy, ponieważ nie można rezygnować z archiwum. Nie powinniśmy jednak zrywać kontaktu z właścicielem tego lokalu.
Pan Wiesław Iwiński Wójt Gminy Raciążek zaproponował lokal w Raciążku w Domu Strażaka za kwotę 7,5 tys. zł. rocznie wygospodarować tam można 2-3 pokoje o łącznej powierzchni ok. 60 m2.
Pan Ryszard Kobus Wójt Gminy Bądkowo zaproponował, aby pozostać w dotychczasowym lokalu a przygotowywać się do przeprowadzki do Służewa
Pan Janusz Wiśniewski stwierdził, że nie widzi możliwości funkcjonowania Spółki. nie wyobraża sobie aby z wieloma sprawami kontaktować się Służewo – Raciążek.
Pan Jan Kościerzyński zapytał się dlaczego biuro księgowości Spółki mieści się przy Związku. Zasugerował, aby przenieść księgowość na składowisko.
Pani Alina Kulik Skarbnik Związku zaproponowała powrócić do wcześniejszej koncepcji przeniesienia archiwum Związku do archiwum gminy Aleksandrów Kujawski.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że wspólny księgowy ułatwia funkcjonowanie biura oraz spółki, ponieważ zakres spraw pokrywa się. Natomiast propozycja pana Iwińskiego jest bardzo interesująca i nie musimy podejmować dziś decyzji możemy jechać i obejrzeć proponowane pomieszczenia.
Pan Wiesław Szarecki zaproponował, aby nie odrzucać propozycji nowego lokalu a trzeba zagrać i powiedzieć, że Zarząd zgadza się na jego wynajęcie za 1.100 zł.
Pan Piotr Marciniak zaproponował, aby spotkać się w Raciążku w najbliższy piątek o godz. 1300.
Zebrani wyrazili zgodę na spotkanie.
Ad.4. Wybór Pełnomocnika Zarządu ds. inwestycji.
Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że została podpisana umowa umorzeniowa z NFOŚiGW. W myśl zasad funduszu ZGZK musi zainwestować kolejne pieniądze w składowisko. Związek przystąpił do kolejnego etapu jakim jest złożenie wniosku do „Ekofunduszu”. Aby wniosek był pozytywnie rozpatrzony należy posiadać plan gospodarki odpadami, w którym zawarte będą cele mieszczące się w zakresie wniosku. Ponadto do wniosku należy dołączyć studium wykonalności inwestycji oraz ocenę oddziaływania na środowisko. Z uwagi na powyższe wystąpiliśmy z pismem o wydłużenie terminu składania wniosku. Na dzień dzisiejszy nie znamy odpowiedzi na naszą prośbę. Za wykonanie wniosku wraz z pełną dokumentacją i gwarancją przyznania wnioskowanej kwoty zażyczono sobie 40 tys. zł. + VAT. Jest to stosunkowo za dużo jednak należy znaleźć w budżecie około 10 tys. zł. Pewne jest to, że Związek musi zebrać wszystkie posiadane informacje potrzebne do sporządzenia wniosku. Spowoduje to obniżenie kosztów jego wykonania.
Pan Jan Kościerzyński stwierdził, że jest to bardzo wysoka cena na ogół za sporządzenie kompletnego wniosku cena wynosi 2-10 tys. zł. Można spośród kilku osób opracowujących takie wnioski wybrać najtańszego.
Przewodniczący Zarządu poinformował, że na przykładzie miasta Nieszawa cena opracowania oceny oddziaływania na środowisko waha się w granicach 2 tys. zł.
Pan Jan Kościerzyński zapytał się, czy nie można byłoby zlecić opracowanie wniosku komuś z Ekofunduszu.
Pan Janusz Wiśniewski odparł, że miała miejsce taka rozmowa z pracownikami EkoFunduszu al. Poczuli się oni urażeni taką propozycją i kazali szukać nam kogoś z zewnątrz.
Przewodniczący Zarządu stwierdził, że Zarząd pracuje społecznie i nie dysponuje na tyle wolnym czasem aby poprowadzić sprawy nowej inwestycji. Sprawa pilną jest powołanie Pełnomocnika Zarządu ds. inwestycji, ponieważ jest to funkcja, która przyjęła się w Związku. Ponadto Ekofundusz wymaga podania koordynatora. Proponuję pana Janusza Wiśniewskiego ponieważ inwestycja dotyczy składowiska i w uzgodnieniu z nim określaliśmy jej zakres.
Pan Jan Kościerzyński zapytał, czy mowa jest o społecznym pełnieniu tejże funkcji.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że w I etapie będzie to społecznie.
Pan Janusz Wiśniewski zasugerował, aby Związek zwracał koszty podróży. Natomiast w tej fazie jest w stanie pracować społecznie.
Przewodniczący Zarządu zarządził głosowanie
Za głosowało 5 członków Zarządu
Ad. 5. Sprawy różne
Przewodniczący Zarządu odczytał rozesłane wcześniej do Wójtów i Burmistrzów pismo skierowane do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. Po czym zapytał się czy zebrani akceptują treść pisma.
Zebrani nie mieli żadnych uwag.
Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie planu gospodarki odpadami. Pozostała teraz sprawa rozliczenia się wszystkich gmin ze Związkiem. Uzyskano 15 tys. zł. dotacji ze starostwa, natomiast kwotę 32.824 zł. należy rozdzielić według kryterium. Ponieważ plan dotyczy odpadów a ilość odpadów wynika wprost proporcjonalnie z liczby mieszkańców zaproponował przyjąć kryterium ludnościowe.
Pani Alina Kulik zapytała, co zrobić z wypracowaną w 2002r. kwotą odsetek w wysokości 7 tys. zł., ponieważ w pierwotnej wersji środki te miały być wykorzystane na program gospodarki osadów ściekowych. Czy z tych środków uregulować należność przypadającą odpowiednio na gminę Waganiec i Zakrzewo.
Zaakceptowano sugestię Pani Skarbnik.
Poruszono również sprawę zatrudnienia ginekologa w gminach w wyniku czego Wójtowie i Burmistrzowie umówili się na spotkanie z Panem Zbigniewem Jankowskim – Likwidatorem SPZOZ.
Poruszono sprawę określenia zadań dla ZGZK na przyszłe lata wg propozycji jakie wpłynęły do biura Związku od przedstawicieli do zgromadzenia ZGZK (załącznik).
Pan Janusz Wiśniewski poruszył sprawę zagospodarowania przekazanych gminie Aleksandrów Kujawski pojemników SM110 – zagospodarowano tylko 54 szt.
Pan Wiesław Szarecki poinformował o sporządzeniu negatywnej opinii do Urzędu Wojewódzkiego w sprawie rozszerzenia pozyskiwania odpadów o szlamy ściekowe i odpady medyczne i weterynaryjne.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że złożył taki wniosek głównie po to by w przypadku załamania się rynku odpadów mieć w ręce kartę przetargową przy negocjacjach z dostawcami.
Wyznaczono termin posiedzenia Zgromadzenia na 23.02.2004r.
Na tym posiedzenie zakończono Przewodniczący Zarządu podziękował za przybycie.


strzałka do góry