ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Centrum Usług Społecznych w Rudzie Śląskiej


BIP > REFUNDACJA PODATKU VAT ZA PALIWA GAZOWE 2023/2024



Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. oraz 2024 r.

Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. oraz 2024 r. 


Zasady przyznawania.
Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. oraz 2024 r. przysługuje
gospodarstwom domowym, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystują jedno 
z następujących źródeł ciepła:
- kocioł gazowy,
- bojler gazowy,
- podgrzewacz gazowy przepływowy,
- kominek gazowy zasilany paliwami gazowymi. 


Przez paliwa gazowe rozumie się: gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy, niezależnie od ich przeznaczenia (art. 3 pkt 3a ustawy Prawo Energetyczne).


Dane źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków w terminie do 21.12.2022 r. albo po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB (mowa o urządzeniu uruchomionym po raz pierwszy po tej dacie).


Refundacji podlega kwota odpowiadająca podatkowi VAT wynikająca z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych w okresie:


od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. 
oraz 
od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.


WAŻNE: Refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe podlegają wyłącznie faktury, które zostały otrzymane nie później niż 30 dni przed złożeniem wniosku oraz w pełni opłacone (nie dotyczy to faktur prognozowanych).


Kryterium dochodowe.
Świadczenie przysługuje po spełnieniu ustawowego kryterium dochodowego wynoszącego:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego;
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego. 


Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca.


Gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.


Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku a także w przypadku, kiedy zmienił się skład gospodarstwa domowego.
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych w 2023 r.  i wyliczany jest na podstawie ustawy dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:


a. przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30 f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
b. dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
c. inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (wymienione w art. 3 pkt 1c ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych).


Sposób wnioskowania.
Warunkiem otrzymania zwrotu jest złożenie wniosku (wnioskodawcą może być osoba, z którą podpisana jest umowa o dostawę gazu).


Wnioski o refundację podatku VAT należy składać oddzielnie za 2023 r. oraz za 2024 r.


Druk wniosku oraz pozostałych dokumentów dotyczących ubiegania się o prawo do refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe za 2023 r. oraz 2024 r.  (dwa odrębne wnioski) można pobrać:
w siedzibie CUS: Nowy Bytom ul. Markowej 20, pokój 5 (parter);
na stronie internetowej:
CUS: www.cus.rsl.pl (strona otwiera się w nowym oknie) 
lub BIP  https://www.biuletyn.abip.pl/cus-ruda-slaska/ (strona otwiera się w nowym oknie).


Wymagane dokumenty
Do wniosku należy załączyć:
1. Fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych ze wskazaniem wysokości podatku VAT;
2. Dowód uiszczenia zapłaty za przedstawioną we wniosku fakturę.
3. Dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, 
w tym odpowiednio: 
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. 


W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:
- oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
- umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
- umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.


W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub bez wymaganych dokumentów, osoba ubiegającą się o refundację zostanie wezwana do poprawienia wniosku lub uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Kopie dokumentów muszą być uwierzytelnione przez: 
- pracownika Centrum,
- notariusza,
- instytucję, która wydała dokument,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.


Nie ma wymogu uwierzytelniać dokumentów, jeśli składane są przez Internet.


Termin składania wniosku: 
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w terminie do 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliw gazowych, która jest przedmiotem wniosku.


Jak złożyć wniosek: 
- tradycyjnie (papierowo) osobiście w CUS w Rudzie Śląskiej (pokój nr 5) w godzinach pracy Działu Obsługi Mieszkańców.
- za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres Centrum (ul. Markowej 20 Ruda Śląska 41-709)
- elektronicznie za pośrednictwem platformy EPUAP oraz aplikacji mObywatel


WAŻNE: W przypadku złożenia wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Podpis osobisty to zaawansowany podpis elektroniczny. 


Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę:


https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/(strona otwiera się w nowym oknie)


Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap tutejszego Centrum możliwe jest poprzez stronę:


https://www.gov.pl./web/gov/wyślij-pismo-ogolne (strona otwiera się w nowym oknie)


Przy użyciu aplikacji mObywatel: Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:


https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1(strona otwiera się w nowym oknie)


Aby złożyć wniosek przez ww. aplikację należy wybrać w niej opcję Złóż wniosek a następnie wybrać właściwy wniosek.


Sposób otrzymania rozstrzygnięcia:
Informacja o przyznaniu refundacji podatku VAT jest przekazywana na adres poczty elektronicznej wskazany przez wnioskodawcę we wniosku o refundację podatku VAT. W przypadku nie wskazania adresu poczty elektronicznej we wniosku, istnieje możliwości odebrania informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT w siedzibie tutejszego Ośrodka.


Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe zostanie wypłacona po otrzymaniu środków na ten cel z budżetu państwa.


Odmowa przyznania refundacji podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji


Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzule informacyjną w tym zakresie dostępną na stronie CUS Ruda Śląska.


Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2024 r. poz. 303, 834, 859, 1635).


Pobierz aplikację do wyświetlania załączników: Pobierz aplikację Acrobat Reader - dokumenty pdf

strzałka do góry