BIP > Statut
Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II dla Osób Przewlekle - Somatycznie Chorych w Rudzie
§1
Dom Pomocy Społecznej im Jana Pawła II dla Osób Przewlekle - Somatycznie Chorych w Rudzie zwany dalej „Domem” stanowi jednostkę organizacyjną Powiatu Ropczycko-Sędziszowskiego, a jego siedzibą jest wieś Ruda 102, gmina Sędziszów Młp.
§2
Dom działa na podstawie:
Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 142. poz. 1592 z późn.zm),
Ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn.zm) wraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy,
Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późn.zm),
Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104 z późń.zm),
Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn.zm)
§3
Dom jest samodzielną jednostką organizacyjno-budżetową działającą w obszarze pomocy społecznej, podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu Ropczycko-Sędziszowskiemu w Ropczycach, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
§4
Dom ma charakter ponadlokalny i przeznaczony jest dla kobiet i mężczyzn,
Dom posiada 103 miejsc,
Do Domu przyjmowane są osoby na podstawie decyzji o umieszczeniu w domu pomocy wydanej przez Starostę Ropczycko-Sędziszowskiego lub z upoważnienia Starosty przez Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ropczycach,
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wydaje organ gminy właściwy dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy,
Dom jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych
w przepisach o finansach publicznych.
II Podstawowe cele i zadania Domu
§5
Celem działania Domu jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności,
Dom zapewnia swoim mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby socjalno-bytowe, zdrowotne, opiekuńcze, społeczne i religijne a w szczególności:
miejsce zamieszkania, wyposażenie w niezbędne meble i sprzęt, odzież i obuwie, środki higieny osobistej,
wyżywienie (również dietetyczne) zgodne z obowiązującymi normami żywieniowymi i wskazaniami lekarza,
opiekę pielęgniarską - łącznie z karmieniem, myciem i kąpaniem osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności,
zabiegi usprawnienia leczniczego ( fizykoterapii, balneologii, rehabilitacji ) w miarę możliwości Domu,
udział w terapii zajęciowej,
dostęp do kultury i rekreacji,
spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu oraz opiekę w czasie zorganizowania zajęć poza Domem,
realizację potrzeb duchowych i religijnych,
Dom umożliwia mieszańcom korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych na podstawie odrębnych przepisów,
Zakres i poziom świadczeń Domu powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości mieszkańców.
§6
W organizowaniu życia codziennego mieszkańców uwzględnia się następujące ich potrzeby:
Podmiotowe traktowanie i stwarzanie przyjaznego otoczenia społecznego.
Poszanowanie godności, intymności, prawa do dokonywania wyboru, umożliwienie rozwoju osobowości i samodzielności
Posiadanie własnych drobnych przedmiotów i miejsca do ich przechowywania.
Korzystanie z własnego ubrania i odzieży.
Własną przestrzeń życiową do indywidualnego zagospodarowania.
Spożywanie posiłków w warunkach zbliżonych do domowych.
likwidację monotonii i izolacji życia w Domu przez podtrzymywanie więzi z rodziną oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym
Zmianę miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestniczeniem w różnych formach aktywności.
Rehabilitację i terapię zajęciową organizowaną indywidualnie lub w małych grupach.
§7
Praca rehabilitacyjno-terapeutyczna opiera się na indywidualnych programach terapeutycznych dostosowanych do możliwości mieszkańca sporządzonych przez zespół terapeutyczny i obejmuje:
możliwości korzystania przez mieszkańców z biblioteki i prasy codziennej,
organizację świat i uroczystości okazjonalnych,
udział w imprezach kulturalnych i turystycznych,
udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych,
Praca zespołu powinna być dokumentowana.
III Prawa i obowiązki mieszkańców domu
§8
Mieszkańcy Domu maja prawo do:
godnego traktowania,
uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i sposobu korzystania z nich,
uzyskania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady pobytu w Domu i współżycia mieszkańców,
pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb bytowych oraz pomocy w sprawach prawnych,
doradztwa przy podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców, przedstawicielstwa załogi i dyrektora Domu,
uczestniczenia w pracach samorządu i wyboru jego przedstawicieli,
przyjmowania odwiedzin rodziny i znajomych w formie i zakresie określonym w regulaminie odwiedzin,
przebywania poza Domem po uprzednim powiadomieniu Dyrektora Domu a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza.
Obowiązkiem Domu jest:
współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
dbanie w miarę swoich możliwości o higienę osobistą wygląd zewnętrzny, ład i porządek w swoim pokoju i na terenie Domu,
przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
przyczynianie się do dobrej atmosfery Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania,
dbanie o mienie Domu,
ponoszenie opłat za pobyt w Domu, przy czym mieszkaniec Domu, a także osoby obowiązanie do wnoszenia opłat za pobyt w domu pomocy nie ponoszą ich za okres nieobecności w Domu nie przekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym.
IV Zasady kierowania placówką
§9
Domem kieruje Dyrektor, który odpowiada za całokształt jego działalności i reprezentuje go na zewnątrz.
§10
Dyrektor Domu jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy
§11
Dyrektora Domu zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Ropczycko-Sędziszowskiego.
§12
Dyrektor odpowiada za realizację zadań statutowych Domu i zobowiązany jest do tworzenia warunków pełnej realizacji tych zadań.
Do zakresu obowiązków dyrektora Domu należy:
nadzór nad majątkiem Domu,
przedstawienie Zarządowi Powiatu Ropczycko - Sędziszowskiego planów finansowych oraz sprawozdań i wniosków dotyczących ich realizacji,
zatwierdzanie wydatków budżetowych w ramach planów finansowych,
nadzór nad zespołem pracowniczym,
zatwierdzanie zakresów czynności dla pracowników Domu,
dbanie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
współpraca z przedstawicielstwem załogi,
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów i instrukcji regulujących sprawy organizacyjne i administracyjne placówki nie zastrzeżonych dla innych organów,
kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
zapewnienie niezbędnych warunków do funkcjonowania samorządu mieszkańców,
odpowiedzialność za sprawy kadrowe, płacowe, bezpieczeństwo i higienę pracy oraz zabezpieczenie p.poż.
V Postanowienia końcowe§13Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu określa regulamin organizacyjny przyjęty przez Zarząd Powiatu.
§14
W wykonywaniu zadań statutowych Domu współdziała min. z:
Samorządami lokalnymi,
Powiatowym Centrum pomocy Rodzinie,
Przychodniami specjalistycznymi służby zdrowia i szpitalami,
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
Sądem Rodzinnym i Opiekuńczym,
Organizacjami pozarządowymi i wyznaniowymi.
§15Zmiany niniejszego statutu wymagają zachowania trybu właściwego do jego uchwalenia.
§16
Statut wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.