BIP > Komunikat
Załącznik do uchwały Nr XXXV/321/2006Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 13.06.2006r.S T A T U TDOMU POMOCY SPOŁECZNEJDLA DZIECI I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYCHW MRĄGOWIERozdział 1Postanowienia ogólne§ 1.Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych z siedzibą w Mrągowie przy ul. Młodkowskiego 19, zwany w dalszej części statutu „Domem”, działa na podstawie:1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013r., poz. 182, z późn. zmianami),2) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2012r., poz. 964),3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z póżn.zm.),4) zarządzenia Nr 26/a Wojewody Olsztyńskiego z dnia 01 lutego 1990r. w sprawie utworzenia Państwowego Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Mrągowie,5) niniejszego statutu.6) decyzji nr PS.II.9013-013/06 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 26 lutego 2008r. w sprawie wydania na czas nieokreślony Powiatowi Mrągowskiemu zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych intelektualnie z siedzibą w Mrągowie.§ 2.1. Dom, jest jednostką organizacyjną Powiatu.2. Formą organizacyjno-prawną działalności Domu jest jednostka budżetowa.3. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.4. Liczbę miejsc w Domu ustala Wojewoda Warmińsko-Mazurski w decyzji o wydanie zezwolenia na prowadzenie Domu.Rozdział 2Działalność Domu§ 3.Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług zgodny ze stan-dardem, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańców.§ 4.Zadaniem Domu jest zapewnienie jego mieszkańcom całodobowej opieki, warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności.§ 5.Dom, na poziomie obowiązującego standardu, świadczy swoim mieszkańcom usługi:1) w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając m.in.:a) miejsce zamieszkania,b) wyżywienie,c) odzież i obuwie,2) opiekuńcze, polegające m.in. na:a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,b) pielęgnacji,3) wspomagające, polegające m.in. na:a) umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,4) w zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewniające dzieciom i młodzieży:a) pobieranie nauki,b) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.§ 6.Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w ustawie o świad-czeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.§ 7.Dom opłaca obowiązkowe składki na ubezpieczenie zdrowotne za tych miesz-kańców, w stosunku do których ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finanso-wanych ze środków publicznych taki obowiązek nakłada.§ 8.Szczegółowe zasady przyjmowania i pobytu w Domu, a także zakres świadczonych usług oraz prawa i obowiązki jego mieszkańców, określa regulamin orga-nizacyjny Domu.§9.W organizowaniu życia mieszkańców uwzględnia się m.in. następujące zasady:podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,możliwości korzystania z własnego ubrania,zapewnienia własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,spożywania posiłków w warunkach zbliżonych do domowych,umożliwianie udziału w czynnościach związanych z ich codziennym życiem,aktywnego trybu życia, angażowania w czynności życia codziennego, zabawy, terapię zajęciową, pracę, rekreację,zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestniczeniem w różnych formach aktywności,przełamywanie izolacji i monotonii życia w Domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi z rodziną oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem.§10Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych. W przypadku osób mających trudności z samodzielnym dysponowaniem pieniędzmi, Dom we współpracy z pracownikiem socjalnym oraz prawnym opiekunem tych osób pomaga w dokonywaniu zakupów.§11Prawa i obowiązki mieszkańców Domu:1. Mieszkaniec Domu ma prawo do:opieki lekarskiej i pielęgnacyjnej,godnego traktowania, kontaktu osobistego, telefonicznego i korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,uzyskiwania informacji o stanie zdrowia,poszanowania intymności, pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu sobie ochrony prawnej,uczestniczeniu w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych,przebywania poza Domem, poprzednim zawiadomieniu Dyrektora Domu o takim zamiarze.2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:dbałość, w miarę swoich możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,przestrzeganie regulaminu porządkowego Domu, norm i zasad współżycia,współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu,dbałość o mienie Domu.Rozdział 3Organizacja i zarządzanie§ 12.Domem kieruje dyrektor powołany przez Zarząd Powiatu. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy głównego księgowego oraz innych pracowników będących członkami zespołu kierowniczego.§ 13.Dyrektor Domu działa zgodnie z przepisami prawa, samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie pełną odpowiedzialność, w szczególności:1) zarządza Domem, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz,2) sprawuje nadzór nad majątkiem Domu,3) tworzy warunki realizacji zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanieśrodkami określonymi w planie finansowym Domu i ponosi odpowiedzialnośćza ich prawidłowe wykorzystanie,4) utrzymuje kontakty z rodzinami, opiekunami prawnymi mieszkańców Domu,5) dba o uregulowanie sytuacji prawnej mieszkańców niezdolnych całkowicie lub częściowo do podejmowania decyzji w sprawach własnych.§ 14.Dyrektor Domu wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.Rozdział 4Zasady gospodarki finansowej§ 15.1.Dom prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).§ 16.Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy dochodów i wydatków zatwierdzany przez Zarząd Powiatu w Mrągowie w oparciu o uchwalonybudżet Powiatu.§ 17.Dom prowadzi rachunkowość na zasadach określonych odrębnymi przepisami.Rozdział 5Postanowienia końcowe§ 18.Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.