ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Mrągowie


BIP > REGULAMIN ORGANIZACYJNY



REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 

 

                 REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 

                   DOMU  POMOCY  SPOŁECZNEJ  DLA  DZIECI 

                I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYCH W MRĄGOWIE

                                          

Rozdział  1

 

    Postanowienia ogólne

 

    § 1. Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych  z siedzibą  w  Mrągowie  przy  ul. Młodkowskiego 19, zwany dalej Domem,   działa na podstawie:

1. ustawy  z  dnia  12   marca 2004 r.  o  pomocy   społecznej,

2. ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego,

3. ustawy  z  dnia  21 listopada 2008 r.  o  pracownikach  samorządowych,

4. ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych,

5. rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej,

6. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.01.2014r. w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w dps dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

7. decyzji Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie z dnia 26 lutego 2008 r., znak: PS.II.9013-013/06, w sprawie zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie wydanego na czas nieokreślony,

8. Statutu Powiatu Mrągowskiego nadanego Uchwałą  Nr X/52/2015 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 15 września 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Mazursk. Nr 103,
     poz. 3687 z 21.10.2015r.),

9. Statutu Domu nadanego uchwałą Rady Powiatu Mrągowskiego nr XXXV/321/2006 z dnia 13 czerwca 2006r.,

10. niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

 

    § 2. 1. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Mrągowskiego.

 

   2. Regulamin Organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu. Regulamin przygotowany jest przez dyrektora oraz  przyjmowany w drodze uchwały przez Zarząd Powiatu w Mrągowie.

   3. Formą organizacyjno-prawną działalności Domu jest jednostka budżetowa.

   4. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.

   5. Liczbę miejsc w Domu ustala Wojewoda Warmińsko-Mazurski w decyzji o wydanie zezwolenia na prowadzenie Domu.

 

    § 3. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

 

1) Radzie Powiatu - należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Mrągowie,

2) Zarządzie Powiatu - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Mrągowie,

3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Domu,

4) mieszkańcu lub osobie niepełnosprawnej - należy przez to rozumieć osobę niepełnosprawną intelektualnie zamieszkującą w Domu.

 

Rozdział 2

 

Organizacja Domu

 

Zarządzanie Domem

 

    § 4. 1. Dom jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.

 

   2. Domem kieruje dyrektor odpowiedzialny za jego funkcjonowanie.

   Dyrektor samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie pełną odpowiedzialność, w szczególności:

1) zarządza Domem, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz,

2) sprawuje nadzór nad majątkiem Domu,

3) tworzy  warunki  realizacji  zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanie środkami  określonymi  w  planie  finansowym Domu  i  ponosi odpowiedzialność   za ich prawidłowe wykorzystanie.

 

   3. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy członków zespołu  kierowniczego, w skład którego wchodzą:

 

1) główny księgowy,

2) psycholog,

3) kierownik sekcji zatrudnienia i płac,

4) starszy pracownik socjalny, starszy specjalista pracy socjalnej,

5) kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego,

6) kierownik zespołu pielęgniarsko-opiekuńczego,

7) starszy administrator/administrator.

 

   4. W czasie nieobecności dyrektora Domem kieruje główny księgowy lub inny wyznaczony przez Dyrektora członek zespołu kierowniczego.

   

Struktura organizacyjna

    

    § 5. 1. Strukturę organizacyjną Domu przedstawia schemat graficzny, stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.

 

   2. W Domu do realizacji zadań tworzy się trzy zespoły pracownicze, w tym:

1) opiekuńczo-terapeutyczny, w skład którego wchodzą:

     a) psycholog,

     b) kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego,

     c) kierownik zespołu pielęgniarsko-opiekuńczego,

     d) starszy specjalista pracy socjalnej/starszy pracownik socjalny,

     e) starszy instruktor ds. kulturalno-oświatowych i terapii zajęciowej, terapeuci,

     f)  technik fizjoterapii, starszy technik fizjoterapii,

     g) pielęgniarki, starsze pielęgniarki,

     h) starsi opiekunowie, opiekunowie i młodsi opiekunowie,

     i)  pokojowe i pokojowi.

     - przewodniczącym zespołu jest dyrektor.

    W czasie nieobecności przewodniczącego,  pracą  zespołu  kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora;

 

2) administracyjny,  w skład którego wchodzą:

     a) główny księgowy,

     b) kierownik sekcji zatrudnienia i płac,

     c) starszy księgowy,

     d) księgowy, starszy księgowy-kasjer,

     - przewodniczącym zespołu jest główny księgowy, zastępcą przewodniczącego - kierownik sekcji zatrudnienia i płac;

 

3) gospodarczy,  w skład którego wchodzą:

     a) starszy administrator (administrator, pracownik administracyjny),

     b) magazynier/starszy magazynier,

     c) kierownik kuchni,

     d) starsze kucharki, kucharki, pomoc kuchenna,

     e) krawcowa-praczka,

     f) praczki-sprzątaczki,

     g) starszy konserwator,

     h) kierowca-konserwator,

     - przewodniczącym zespołu jest administrator/starszy administrator.

    W czasie nieobecności przewodniczącego,  pracą  zespołu  kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora lub dyrektor.

 

    3. Zadania zespołów pracowniczych:

1) zespół opiekuńczo-terapeutyczny opracowuje indywidualne plany opieki i aktywności oraz realizuje te plany, udziela pomocy w zaspokajaniu podstawowych czynności życiowych, zapewnia opiekę pielęgniarską i rehabilitacyjną. Pracuje w sposób zapewniający tym mieszkańcom godne i aktywne warunki życia oraz  realizację należnych im praw.

Członkowie zespołu  w  ramach  obowiązków  służbowych  pełnią  rolę Pracowników Pierwszego Kontaktu,

 

2) zespół administracyjny  prowadzi  dokumentację  kadrową  i  finansową,  opracowuje plany, analizy i wnioski, realizuje zadania w zakresie rozmieszczenia kadr,

  prowadzenia  analizy wykorzystania środków finansowych i zasobów Domu,

 

3) zespół gospodarczy realizuje zadania w zakresie zapewnienia wyżywienia, zaopatrzenia, usług pralniczych, transportu,  utrzymania  w  sprawności  technicznej  sprzętu i urządzeń, gospodarki magazynowej, utrzymania porządku i czystości w Domu oraz na terenie całej posesji,  prowadzi sprawy związane z ochroną p.poż. i BHP.

 

    4. W skład zespołu opiekuńczo-terapeutycznego wymienionego w ust. 2 pkt 1 mogą wchodzić inni nie wymienieni pracownicy Domu. 

 

    

Gospodarka finansowa.

 

   § 6. 1. Zasady gospodarki finansowej Domu określa ustawa o finansach publicznych.

 

   2. Pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów budżetu Powiatu Mrągowskiego.

   3. Mienie Domu stanowi mienie Powiatu.

  4. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy dochodów i wydatków zatwierdzany przez Zarząd Powiatu w oparciu o uchwalony budżet Powiatu Mrągowskiego.

   5. Oświadczenia woli w bieżących sprawach majątkowych składa dyrektor z upoważnienia Zarządu Powiatu z kontrasygnatą głównego księgowego upoważnionego przez Skarbnika Powiatu.

   6. Dom prowadzi rachunkowość na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

 

Rozdział 3

 

Miejsca, zasady przyjmowania i pobytu

 

    § 7. W Domu jest 95 miejsc całodobowego pobytu dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.

 

    § 8.  Podstawę przyjęcia do Domu osoby niepełnosprawnej stanowią:

 

   1) Decyzja o skierowaniu wydana przez organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu,

   2) Decyzja o umieszczeniu wydana przez Starostę Mrągowskiego, lub z jego upoważnienia – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie,

   3) Postanowienie sądu opiekuńczego w przedmiocie udzielenia zezwolenia na skierowanie do domu pomocy społecznej – w przypadku osób ubezwłasnowolnionych
    całkowicie oraz małoletnich.

 

    § 9. Dyrektor, na podstawie decyzji o skierowaniu i decyzji ustalającej opłatę za  pobyt oraz decyzji o umieszczeniu, zawiadamia pisemnie osobę ubiegającą się
o przyjęcie, o terminie przyjęcia do Domu.

 

    § 10. O przyjęciu do Domu osoby skierowanej, dyrektor zawiadamia niezwłocznie jednostkę kierującą, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie, ośrodek pomocy społecznej i sąd rodzinny właściwy dla miejsca dotychczasowego zamieszkania osoby przyjętej do Domu.

 

    § 11. W razie niemożności umieszczenia w Domu z powodu braku wolnych miejsc, powiadamia się osobę o wpisaniu na listę oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania na umieszczenie w Domu.

 

    § 12. 1.Osoba niepełnosprawna może przebywać w Domu do 30 roku życia, z uwzględnieniem  ust. 2 i 3.

   2. W Domu może przebywać osoba, która ukończyła 30 rok życia, jeżeli cechuje ją mała zdolność adaptacyjna do zmiany otoczenia i okres pobytu tej osoby w Domu przekracza 5 lat. 

   3. Dyrektor, w porozumieniu z osobą zainteresowaną, jej rodziną albo przedstawicielem ustawowym, po zasięgnięciu opinii psychologa, wnioskuje do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie o pozostawienie w Domu osoby, o której mowa w ust. 2.

 

 

Rozdział 4

 

Zakres  świadczonych  usług

 

    § 13. W Domu, dla jego mieszkańców, tworzy się warunki lokalowe i organizacyjne  zbliżone do warunków życia w rodzinie. Dom zapewnia jego mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność.

 

    § 14. Mieszkańcom niepełnosprawnym Dom świadczy usługi:

1. W zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:

    1) miejsce zamieszkania,

    2) wyżywienie,

    3) odzież i obuwie,

    4) utrzymanie czystości;

2. Opiekuńcze, zapewniając:

    1) udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

    2) pielęgnację, w tym w czasie choroby,

    3) niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,

    4) opiekę higieniczną,

    5) kontakty z otoczeniem;

3. Wspomagające, polegające na:

  1) umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,  

  2) podnoszeniu sprawności  i aktywizowaniu mieszkańców,

  3) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,

  4) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

5) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,

  6) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,

  7) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,

  8) zapewnieniu  bezpiecznego  przechowywania środków pieniężnych i  przedmiotów wartościowych,

  9) finansowaniu, w miarę możliwości,  mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie    przekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2  pkt 1 ustawy o pomocy społecznej,

  10) zapewnieniu  przestrzegania  praw  mieszkańców  oraz  dostępności do informacji o tych prawach,

  11) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców;

 

4. W zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewniające dzieciom i młodzieży:

    a) pobieranie nauki,

    b) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,

    c) uczenie i wychowanie przez doświadczenie życiowe;

Zakres i rodzaj usług, o których mowa w pkt. 4, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia  23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków
i sposobu  organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i  młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

 

5. W zakresie rehabilitacji społecznej:

a) zajęcia terapeutyczne (plastyczne, rękodzieła artystycznego, kulinarne itp.),

b) zajęcia sportowe, spacery i wycieczki,

c) muzykoterapia,

d) bibliotekoterapia,

e) zajęcia informatyczne,

f) zajęcia z psychologiem.


    § 15. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w ustawie z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Dom, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne i lecznicze w zakresie wykraczającym  poza uprawnienia wynikające z przepisów wyżej cytowanej ustawy.

 

    § 16. Dom opłaca obowiązkowe składki na ubezpieczenie zdrowotne za tych miesz-kańców, w stosunku do których ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finan-sowanych ze środków publicznych taki obowiązek nakłada.

 

Rozdział 5

 

Prawa  i  obowiązki  mieszkańca  Domu

 

    § 17. Prawa mieszkańca Domu.

 

   1. Mieszkaniec Domu ma prawo do:

1) godnego traktowania,  kontaktu  osobistego,  telefonicznego  i  korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,

 

2) uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,

3) uzyskiwania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkańców,

4) uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia,

5) poszanowania  jego intymności, 

6) pomocy  w zaspokojeniu  potrzeb życiowych i zapewnieniu  ochrony prawnej,

7) uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,

8) tworzenia samorządu mieszkańców, który może przedstawiać dyrektorowi Domu wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Domu,

9) zgłaszania skarg i wniosków do dyrektora Domu, codziennie w godzinach pracy - osobiście lub za pośrednictwem opiekuna prawnego (rzecznika mieszkańca),

10) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki,

11) przebywania poza Domem, po uprzednim zawiadomieniu dyrektora Domu o takim zamiarze.

 

   2. Dbałość o realizację praw należnych mieszkańcowi niepełnosprawnemu należy do uprawnień i obowiązków pracownika Domu, zwanego „pracownikiem pierwszego kontaktu”, który jest rzecznikiem tego mieszkańca.

 

 

    § 18. Obowiązki mieszkańca Domu.

 

   1. Obowiązki mieszkańca Domu dotyczą tych osób, których stan zdrowia i rozwój umysłowy pozwalają na ich realizację samodzielnie, bądź przy pomocy innych osób.

 

   2. Obowiązkiem mieszkańca Domu, z zastrzeżeniem ust.1, jest w szczególności:

1) dbałość, w miarę swoich możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz po- rządek w swoich rzeczach i wokół siebie,

2) przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,

3) współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,

4) przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjono-    wania,

5) dbałość o mienie Domu.

 

   3. Obowiązkiem mieszkańca jest ponoszenie opłat za pobyt w Domu, zgodnie
z wydaną w tej sprawie decyzją. Nie pobiera się opłaty za dni nieobecności mieszkańca w Domu w wymiarze nie przekraczającym:

     a) 21 dni w roku kalendarzowym,

     b) 70 dni w roku kalendarzowym, jeśli jest on osobą niepełnoletnią i przebywał w domu rodzinnym,

 

Rozdział 6 

Postanowienia  końcowe

 

    § 19. Zmiany  do niniejszego  regulaminu wprowadza się w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.

 

  § 20. Traci moc regulamin organizacyjny Domu przyjęty uchwałą Nr 172/2367/2010 Zarządu Powiatu Mrągowskiego dnia 19 października 2010 r. (z późn. zmianami).

 

                       

 

 

 

 


strzałka do góry