BIP > Komunikat
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ DLA DZIECI
I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYCH W MRĄGOWIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych z siedzibą w Mrągowie przy ul. Młodkowskiego 19, zwany dalej Domem, działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
2. ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego,
3. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
4. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
5. rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej,
6. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.01.2014r. w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w dps dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
7. decyzji Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie z dnia 26 lutego 2008 r., znak: PS.II.9013-013/06, w sprawie zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie wydanego na czas nieokreślony,
8. Statutu Powiatu Mrągowskiego nadanego Uchwałą Nr X/52/2015 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 15 września 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Mazursk. Nr 103,
poz. 3687 z 21.10.2015r.),9. Statutu Domu nadanego uchwałą Rady Powiatu Mrągowskiego nr XXXV/321/2006 z dnia 13 czerwca 2006r.,
10. niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 2. 1. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Mrągowskiego.
2. Regulamin Organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu. Regulamin przygotowany jest przez dyrektora oraz przyjmowany w drodze uchwały przez Zarząd Powiatu w Mrągowie.
3. Formą organizacyjno-prawną działalności Domu jest jednostka budżetowa.
4. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.
5. Liczbę miejsc w Domu ustala Wojewoda Warmińsko-Mazurski w decyzji o wydanie zezwolenia na prowadzenie Domu.
§ 3. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) Radzie Powiatu - należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Mrągowie,
2) Zarządzie Powiatu - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Mrągowie,
3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Domu,
4) mieszkańcu lub osobie niepełnosprawnej - należy przez to rozumieć osobę niepełnosprawną intelektualnie zamieszkującą w Domu.
Rozdział 2
Organizacja Domu
Zarządzanie Domem
§ 4. 1. Dom jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.
2. Domem kieruje dyrektor odpowiedzialny za jego funkcjonowanie.
Dyrektor samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie pełną odpowiedzialność, w szczególności:
1) zarządza Domem, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór nad majątkiem Domu,
3) tworzy warunki realizacji zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanie środkami określonymi w planie finansowym Domu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
3. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy członków zespołu kierowniczego, w skład którego wchodzą:
1) główny księgowy,
2) psycholog,
3) kierownik sekcji zatrudnienia i płac,
4) starszy pracownik socjalny, starszy specjalista pracy socjalnej,
5) kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego,
6) kierownik zespołu pielęgniarsko-opiekuńczego,
7) starszy administrator/administrator.
4. W czasie nieobecności dyrektora Domem kieruje główny księgowy lub inny wyznaczony przez Dyrektora członek zespołu kierowniczego.
Struktura organizacyjna
§ 5. 1. Strukturę organizacyjną Domu przedstawia schemat graficzny, stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
2. W Domu do realizacji zadań tworzy się trzy zespoły pracownicze, w tym:
1) opiekuńczo-terapeutyczny, w skład którego wchodzą:
a) psycholog,
b) kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego,
c) kierownik zespołu pielęgniarsko-opiekuńczego,
d) starszy specjalista pracy socjalnej/starszy pracownik socjalny,
e) starszy instruktor ds. kulturalno-oświatowych i terapii zajęciowej, terapeuci,
f) technik fizjoterapii, starszy technik fizjoterapii,
g) pielęgniarki, starsze pielęgniarki,
h) starsi opiekunowie, opiekunowie i młodsi opiekunowie,
i) pokojowe i pokojowi.
- przewodniczącym zespołu jest dyrektor.
W czasie nieobecności przewodniczącego, pracą zespołu kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora;
2) administracyjny, w skład którego wchodzą:
a) główny księgowy,
b) kierownik sekcji zatrudnienia i płac,
c) starszy księgowy,
d) księgowy, starszy księgowy-kasjer,
- przewodniczącym zespołu jest główny księgowy, zastępcą przewodniczącego - kierownik sekcji zatrudnienia i płac;
3) gospodarczy, w skład którego wchodzą:
a) starszy administrator (administrator, pracownik administracyjny),
b) magazynier/starszy magazynier,
c) kierownik kuchni,
d) starsze kucharki, kucharki, pomoc kuchenna,
e) krawcowa-praczka,
f) praczki-sprzątaczki,
g) starszy konserwator,
h) kierowca-konserwator,
- przewodniczącym zespołu jest administrator/starszy administrator.
W czasie nieobecności przewodniczącego, pracą zespołu kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora lub dyrektor.
3. Zadania zespołów pracowniczych:
1) zespół opiekuńczo-terapeutyczny opracowuje indywidualne plany opieki i aktywności oraz realizuje te plany, udziela pomocy w zaspokajaniu podstawowych czynności życiowych, zapewnia opiekę pielęgniarską i rehabilitacyjną. Pracuje w sposób zapewniający tym mieszkańcom godne i aktywne warunki życia oraz realizację należnych im praw.
Członkowie zespołu w ramach obowiązków służbowych pełnią rolę Pracowników Pierwszego Kontaktu,
2) zespół administracyjny prowadzi dokumentację kadrową i finansową, opracowuje plany, analizy i wnioski, realizuje zadania w zakresie rozmieszczenia kadr,
prowadzenia analizy wykorzystania środków finansowych i zasobów Domu,
3) zespół gospodarczy realizuje zadania w zakresie zapewnienia wyżywienia, zaopatrzenia, usług pralniczych, transportu, utrzymania w sprawności technicznej sprzętu i urządzeń, gospodarki magazynowej, utrzymania porządku i czystości w Domu oraz na terenie całej posesji, prowadzi sprawy związane z ochroną p.poż. i BHP.
4. W skład zespołu opiekuńczo-terapeutycznego wymienionego w ust. 2 pkt 1 mogą wchodzić inni nie wymienieni pracownicy Domu.
Gospodarka finansowa.
§ 6. 1. Zasady gospodarki finansowej Domu określa ustawa o finansach publicznych.
2. Pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów budżetu Powiatu Mrągowskiego.
3. Mienie Domu stanowi mienie Powiatu.
4. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy dochodów i wydatków zatwierdzany przez Zarząd Powiatu w oparciu o uchwalony budżet Powiatu Mrągowskiego.
5. Oświadczenia woli w bieżących sprawach majątkowych składa dyrektor z upoważnienia Zarządu Powiatu z kontrasygnatą głównego księgowego upoważnionego przez Skarbnika Powiatu.
6. Dom prowadzi rachunkowość na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział 3
Miejsca, zasady przyjmowania i pobytu
§ 7. W Domu jest 95 miejsc całodobowego pobytu dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.
§ 8. Podstawę przyjęcia do Domu osoby niepełnosprawnej stanowią:
1) Decyzja o skierowaniu wydana przez organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu,
2) Decyzja o umieszczeniu wydana przez Starostę Mrągowskiego, lub z jego upoważnienia – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie,
3) Postanowienie sądu opiekuńczego w przedmiocie udzielenia zezwolenia na skierowanie do domu pomocy społecznej – w przypadku osób ubezwłasnowolnionych
całkowicie oraz małoletnich.
§ 9. Dyrektor, na podstawie decyzji o skierowaniu i decyzji ustalającej opłatę za pobyt oraz decyzji o umieszczeniu, zawiadamia pisemnie osobę ubiegającą się
o przyjęcie, o terminie przyjęcia do Domu.
§ 10. O przyjęciu do Domu osoby skierowanej, dyrektor zawiadamia niezwłocznie jednostkę kierującą, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie, ośrodek pomocy społecznej i sąd rodzinny właściwy dla miejsca dotychczasowego zamieszkania osoby przyjętej do Domu.
§ 11. W razie niemożności umieszczenia w Domu z powodu braku wolnych miejsc, powiadamia się osobę o wpisaniu na listę oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania na umieszczenie w Domu.
§ 12. 1.Osoba niepełnosprawna może przebywać w Domu do 30 roku życia, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.
2. W Domu może przebywać osoba, która ukończyła 30 rok życia, jeżeli cechuje ją mała zdolność adaptacyjna do zmiany otoczenia i okres pobytu tej osoby w Domu przekracza 5 lat.
3. Dyrektor, w porozumieniu z osobą zainteresowaną, jej rodziną albo przedstawicielem ustawowym, po zasięgnięciu opinii psychologa, wnioskuje do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie o pozostawienie w Domu osoby, o której mowa w ust. 2.
Rozdział 4
Zakres świadczonych usług
§ 13. W Domu, dla jego mieszkańców, tworzy się warunki lokalowe i organizacyjne zbliżone do warunków życia w rodzinie. Dom zapewnia jego mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność.
§ 14. Mieszkańcom niepełnosprawnym Dom świadczy usługi:
1. W zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
1) miejsce zamieszkania,
2) wyżywienie,
3) odzież i obuwie,
4) utrzymanie czystości;
2. Opiekuńcze, zapewniając:
1) udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
2) pielęgnację, w tym w czasie choroby,
3) niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,
4) opiekę higieniczną,
5) kontakty z otoczeniem;
3. Wspomagające, polegające na:
1) umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,
2) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
3) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
4) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
5) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
6) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
7) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
8) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
9) finansowaniu, w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej,
10) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
11) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców;
4. W zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewniające dzieciom i młodzieży:
a) pobieranie nauki,
b) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,
c) uczenie i wychowanie przez doświadczenie życiowe;
Zakres i rodzaj usług, o których mowa w pkt. 4, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
5. W zakresie rehabilitacji społecznej:
a) zajęcia terapeutyczne (plastyczne, rękodzieła artystycznego, kulinarne itp.),
b) zajęcia sportowe, spacery i wycieczki,
c) muzykoterapia,
d) bibliotekoterapia,
e) zajęcia informatyczne,
f) zajęcia z psychologiem.
§ 15. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w ustawie z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Dom, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne i lecznicze w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów wyżej cytowanej ustawy.
§ 16. Dom opłaca obowiązkowe składki na ubezpieczenie zdrowotne za tych miesz-kańców, w stosunku do których ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finan-sowanych ze środków publicznych taki obowiązek nakłada.
Rozdział 5
Prawa i obowiązki mieszkańca Domu
§ 17. Prawa mieszkańca Domu.
1. Mieszkaniec Domu ma prawo do:
1) godnego traktowania, kontaktu osobistego, telefonicznego i korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,
2) uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,
3) uzyskiwania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkańców,
4) uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia,
5) poszanowania jego intymności,
6) pomocy w zaspokojeniu potrzeb życiowych i zapewnieniu ochrony prawnej,
7) uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
8) tworzenia samorządu mieszkańców, który może przedstawiać dyrektorowi Domu wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Domu,
9) zgłaszania skarg i wniosków do dyrektora Domu, codziennie w godzinach pracy - osobiście lub za pośrednictwem opiekuna prawnego (rzecznika mieszkańca),
10) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki,
11) przebywania poza Domem, po uprzednim zawiadomieniu dyrektora Domu o takim zamiarze.
2. Dbałość o realizację praw należnych mieszkańcowi niepełnosprawnemu należy do uprawnień i obowiązków pracownika Domu, zwanego „pracownikiem pierwszego kontaktu”, który jest rzecznikiem tego mieszkańca.
§ 18. Obowiązki mieszkańca Domu.
1. Obowiązki mieszkańca Domu dotyczą tych osób, których stan zdrowia i rozwój umysłowy pozwalają na ich realizację samodzielnie, bądź przy pomocy innych osób.
2. Obowiązkiem mieszkańca Domu, z zastrzeżeniem ust.1, jest w szczególności:
1) dbałość, w miarę swoich możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz po- rządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
2) przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
3) współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
4) przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjono- wania,
5) dbałość o mienie Domu.
3. Obowiązkiem mieszkańca jest ponoszenie opłat za pobyt w Domu, zgodnie
z wydaną w tej sprawie decyzją. Nie pobiera się opłaty za dni nieobecności mieszkańca w Domu w wymiarze nie przekraczającym:a) 21 dni w roku kalendarzowym,
b) 70 dni w roku kalendarzowym, jeśli jest on osobą niepełnoletnią i przebywał w domu rodzinnym,
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 19. Zmiany do niniejszego regulaminu wprowadza się w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.
§ 20. Traci moc regulamin organizacyjny Domu przyjęty uchwałą Nr 172/2367/2010 Zarządu Powiatu Mrągowskiego dnia 19 października 2010 r. (z późn. zmianami).