Cel dyrektywy
Celem dyrektywy jest udostępnienie bezpiecznych wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości w instytucji zapewniających wysoki poziom ochrony osób zawiadamiających o naruszeniach prawa Unii.
Zgłaszający, to osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia informacje na temat naruszeń, uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą. Ponadto Zgłaszającym może być także osoba, która nie posiada statusu pracownika tj. były pracownik, osoba świadcząca pracę na rzecz pracodawcy na innej podstawie niż stosunek pracy, wolontariusz, stażysta oraz osoba pracująca pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy.
Posiadając wiedzę na temat naruszenia prawa w Domu Pomocy Społecznej "Przystań" w Katowicach, zgłaszający może w poufny sposób pomóc wyeliminować nieprawidłowości.
Regulamin zgłoszeń obowiązujący w jednostce
W Domu Pomocy Społecznej "Przystań" w Katowicach został przyjęty „Regulamin przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Domu Pomocy Społecznej "Przystań" w Katowicach”.
Regulamin zawiera procedury zgłaszania, rozpatrywania zgłoszeń o nieprawidłowościach w miejscu pracy, zapewnienia poufności i ochrony osobom Zgłaszającym przed działaniami odwetowymi.
Dodatkowym celem Regulaminu jest propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności wśród pracowników jednostki oraz ochrona miejsca pracy poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości.
Jak zgłosić naruszenie prawa Unii w DPS?
Zgłaszający w celu przekazania zgłoszenia ma prawo skorzystać z następujących kanałów zgłoszeń:
- zgłoszenie elektroniczne za pośrednictwem adresu e-mail: sygnalista@domprzystan.org.pl
- zgłoszenie w formie tradycyjnej (papierowej) w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora;
- zgłoszenie może również zostać złożone anonimowo poprzez listowną wysyłkę zgłoszenia w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora, bądź poprzez przesłanie na adres poczty elektronicznej: sygnalista@domprzystan.org.pl
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia Koordynator ds. komunikacji ze Zgłaszającymi dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia i podejmuje decyzję o zasadności i trybie dalszego procedowania, zgodnie z zapisami „Regulaminu przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Domu Pomocy Społecznej "Przystań” w Katowicach".
Koordynator realizuje wszystkie działania następcze w terminie umożliwiającym przekazanie końcowej informacji zwrotnej Zgłaszającemu w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub wpływu zgłoszenia do DPS.
Ochrona Zgłaszającego
Zgodnie z prawem Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia,
- dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą, zgodnie z przepisami prawa, w dobrej wierze i w interesie publicznym.
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niepoważnego lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w przepisach prawa oraz Regulaminie. Takiej ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązania z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Regulaminie oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne.
Koordynator ds. komunikacji ze zgłaszającym
Koordynatorem ds. komunikacji ze Zgłaszającym oraz działań następczych w Domu Pomocy Społecznej "Przystań" w Katowicach jest Pani Anna Pierzchała
Zastępcą Koordynatora, który pełni funkcję Koordynatora podczas jego nieobecności lub w przypadku wyłączenia się Koordynatora z obsługi danego zgłoszenia jest Pani Katarzyna Grolik