ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechanowie


BIP > Naruszenia prawa



Zgłoś naruszenie prawa

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia naruszenia prawa?



  1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przyjmuje zgłoszenia:
    za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@mopsciechanow.pl  w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać pracownikowi osobiście lub telefonicznie

  2. w formie listownej na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Sienkiewicza 32D, 06-400 Ciechanów z dopiskiem na kopercie: „do rąk własnych”, oraz „zgłoszenie naruszenia”

  3. pisemnie w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „do rąk własnych”, oraz „zgłoszenie naruszenia”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie wrzuconej do skrzynki wrzutowej, przeznaczonej do odbioru korespondencji, umiejscowionej w drzwiach wejścia głównego do MOPS.


W jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe?
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ciechanowie jest administratorem Państwa danych osobowych. Szczegółowe informacje o celu przetwarzania oraz o podstawie prawnej znajdziecie Państwo w zakładce załączonej Procedurze zgłoszeń wewnętrznych wprowadzonej Zarządzeniem nr 11/2024 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie z dnia 17.09.2024r. 


Jakie naruszenia należy zgłaszać?
Sygnalista może przekazać informację o działaniach lub zaniechaniu działania, które jest niezgodne z prawem lub które ma na celu obejście prawa w następujących obszarach:



  1. korupcji;

  2. zamówień publicznych;

  3. usług, produktów i rynków finansowych;

  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

  6. bezpieczeństwa transportu;

  7. ochrony środowiska;

  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;

  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;

  11. zdrowia publicznego;

  12. ochrony konsumentów;

  13. ochrony prywatności i danych osobowych;

  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.


Jakie przyjęto zasady rozpatrywania zgłoszenia naruszenia prawa?



  1. Osoby przyjmujące zgłoszenie potwierdzają sygnaliście przyjęcie zgłoszenia w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania, z zastrzeżeniem, że w przypadku braku podania przez sygnalistę danych teleadresowych, potwierdzenie zostanie przekazane po ich udostępnieniu.

  2. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

  3. Upoważnieni pracownicy siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie przeanalizują każde zgłoszenie w celu podjęcia odpowiednich działań.

  4. W sytuacji niekompletnego zgłoszenia, osoby upoważnione skontaktują się z
    sygnalistą, informując go o brakujących danych i jednocześnie określając czas na ich
    uzupełnienie. Niedopełnienie brakujących informacji może prowadzić do konkretnych konsekwencji, które zostaną precyzyjnie przedstawione.

  5. W trakcie wstępnej oceny zasadności zgłoszenia, osoby przyjmujące zgłoszenie mogą, a w sytuacjach niejednoznacznych powinny skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych i/lub radcą prawnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

  6. Jeśli zgłoszenie pozwala na weryfikację jego zasadności, a jednocześnie istnieje
    prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości osoba przyjmująca zgłoszenia rekomenduje Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie wszczęcie postępowania wyjaśniającego.
    Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie gwarantuje prywatność zgłoszenia, przy czym dane osobowe sygnalisty osoba przyjmująca zgłoszenie może udostępnić wyznaczonemu radcy prawnemu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie oraz odpowiednio wyznaczonemu pracownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie lub członkom Komisji.

  7. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie sygnaliście poczucia bezpieczeństwa oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub
    represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić osobę przyjmującą zgłoszenie. Osoba przyjmująca zgłoszenie jest
    zobowiązana niezwłocznie poinformować Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ciechanowie o tym zdarzeniu w celu podjęcia odpowiednich działań, mających na celu ochronę sygnalisty.

  8. Zachowanie poufności tożsamości osób objętych zgłoszeniem podlega wymogom
    zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość sygnalisty.

  9. Upoważnieni pracownicy przeprowadzą postępowanie, które zakończy się podjęciem
    decyzji odnośnie zasadności zgłoszenia.

  10. W sytuacji uzasadnionych zgłoszeń, ci pracownicy przedstawią zalecenia dotyczące właściwych działań naprawczych lub dyscyplinujących wobec osoby, której dotyczy zgłoszenie lub współpracowników, którzy dopuścili się naruszenia. Dodatkowo przedstawią rekomendacje dotyczące możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu eliminację podobnych naruszeń w przyszłości zgodnie z opisem zawartym w zgłoszeniu.

  11. Osoba zgłaszająca naruszenie prawa zostanie poinformowana o wynikach działań podejmowanych przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, tuż po zakończeniu procedury badania zgłoszenia.

  12. Termin na przekazanie zgłaszającemu informację zwrotnej nie przekracza 3 miesięcy
    od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku braku potwierdzenia,
    w ciągu 3 miesiące od upływu 7 dni od złożenia zgłoszenia.


Jaką mam ochronę, jeżeli dokonam zgłoszenia?



  1. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości jest ograniczony wyłącznie do osób
    uprawnionych do rozpatrywania zgłoszeń naruszeń prawa.

  2. Sygnalista nie uczestniczy ani nie jest stroną w prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym.

  3. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń, niezwłocznie po ich otrzymaniu
    przeprowadza anonimizację danych sygnalisty i nadaje mu identyfikator numeryczny, który będzie używany w trakcie postępowania wyjaśniającego.

  4. Na żądanie stron lub uczestników postępowania wyjaśniającego nie ujawnia się
    danych sygnalisty.

  5. Sygnalista otrzymuje informacje o przebiegu i wyniku postępowania związanego w jego zgłoszeniem w zakresie, w którym te informacje są publiczne w ramach zarejestrowanej sprawy.


Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich.


Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
INFORMACYJNA INFOLINIA OBYWATELSKA tel.: 800 676 676 dostępnej w godzinach:
poniedziałek w godz. 10.00 - 18.00
wtorek do piątek w godz. 8.00 - 16.00


Więcej nformacji znajdziecie Państwo w załączonych materiałach: 


1.    Procedura zgłoszeń wewnętrznych 
2.    RODO
3.    ZARZĄDZENIE Dyrektora MOPS


Podstawa prawna: ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928)


 


Pobierz aplikację do wyświetlania załączników: Pobierz aplikację Acrobat Reader - dokumenty pdf

strzałka do góry