ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu


BIP > Komunikat



Statut Uczelni

Załącznik nr 2 

do uchwały Senatu nr 1 /2024 

z dnia 25.10.2024r.

tekst jednolity

 

 

STATUT

Niepublicznej Wyższej Szkoły Medycznej

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna, zwana dalej „Uczelnią” działa w oparciu o:

1. ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przepisów wykonawczych do ustawy,

2. decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 lipca 2006r. Nr DSW3–4003–280/05, pozwalającą na utworzenie uczelni niepublicznej pn. „Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna”,

 statut nadany przez Założyciela, zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

§ 2

1. Siedzibą Uczelni jest Wrocław.

2. Uczelnia posiada osobowość prawną.

 

§ 3

1. Założycielem Uczelni jest Andrzej Żywirski.

2. Założyciel może podejmować decyzje wobec Uczelni tylko w sprawach określonych w Ustawie i niniejszym statucie.

3. Założyciel podejmuje decyzję o likwidacji Uczelni i powołuje likwidatora Uczelni, zatwierdza plan finansowy likwidacji i bilans likwidacyjny Uczelni sporządzony przez Kwestora.

4. Założyciel sprawuje nadzór, w tym przez upoważnione osoby, nad działalnością Uczelni poprzez prawo wglądu we wszelkie akta i dokumenty Uczelni oraz sporządzania z nich wypisów, kopii, żądania informacji i sprawozdań

5. Założyciel powołuje i odwołuje Rektora po zasięgnięciu opinii Senatu.

6. Założyciel składa wniosek do Retora w sprawie zatrudnienia Prezydenta.

 

 

             § 3 a 

1.Prezydent podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących mienia i gospodarki Uczelni, sprawuje nadzór nad administracją i gospodarką Uczelni. 

2. W zakresie uprawnień określonych w ust. 1 Prezydent reprezentuje Uczelnię.

3. Do wyłącznych kompetencji Prezydenta należy: 

1) ustalanie i podejmowanie decyzji dotyczących mienia i gospodarki Uczelni, administrowanie mieniem Uczelni i prowadzenie jej gospodarki finansowej oraz zaciąganie zobowiązań w zakresie zwykłego zarządu do kwoty 50.000 zł

2) pozyskiwanie środków na rozwój infrastruktury i realizację zadań Uczelni, 

3) opracowanie budżetu Uczelni,

4) składanie w imieniu Uczelni oświadczeń woli w sprawach administracyjnych, gospodarczych i finansowych, 

5) zawieranie umów bez względu na wartość, jeżeli wynikają z opracowanego budżetu, 

6) podejmowanie decyzji o połączeniu Uczelni, przystąpieniu do związku Uczelni, utworzeniu jednostek międzyuczelnianych lub jednostek wspólnych,

7) wnioskowanie do Senatu o utworzeniu i likwidacji wydziału i kierunku studiów

8) wyrażanie zgody na zawarcie przez Rektora umowy o współpracy z podmiotem zagranicznym lub krajowym,

9) ustalanie wysokości wynagrodzeń pracowników Uczelni, 

10) określanie rodzajów i wysokości opłat w tym za usługi edukacyjne oraz zasad pobierania tych opłat,

11) nadawanie regulaminu wynagrodzeń pracowników,

12) współpraca z Rektorem przy nadzorze nad doskonaleniem uczelnianego systemu jakości kształcenia,

13) określanie wzoru umowy pomiędzy uczelnią, a studentem.

 

§ 4

Cele i formy działania Uczelni:

1. Podstawowymi zadaniami Uczelni są:

1) prowadzenie kształcenia na studiach;

2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3) kształcenie i promowanie kadr uczelni;

4) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia, 

b) kształceniu, 

5) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

6) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

7) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

8) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

2. Podstawowym zadaniem uczelni jest również prowadzenie kształcenia specjalistycznego.

3. Uczelnia realizuje swoje zadania poprzez:

1) prowadzenie studiów wyższych pierwszego stopnia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej,

2) prowadzenie studiów podyplomowych w zakresie związanym w prowadzonymi kierunkami studiów oraz kursów dokształcających,

3) utrzymywanie i rozwijanie stałych kontaktów z instytucjami partnerskimi w kraju i za 

granicą;

4) tworzenia europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego, zgodnie z postanowieniami Deklaracji Bolońskiej

 

§ 5

 

Użyte w Statucie określenia oznaczają:

1) „Ustawa" – ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

2) „Biblioteka” – Bibliotekę Uczelni

3) „Senat” – senat Uczelni

4) „jednostka organizacyjna" – jednostkę wyodrębnioną w strukturze Uczelni, realizującą określone zadania, o wyodrębnionym składzie osobowym, kierowaną przez powołanego pracownika.

7) „ jednostka ogólnouczelniana" – jednostkę, której działalność dotyczy całej Uczelni.

 

§ 6

1. Skreślono

2. Skreślono

3. Uczelnia posiada własne symbole, którymi są: znak graficzny i barwy. Znak graficzny Uczelni może być umieszczany w pomieszczeniach Uczelni, drukach Uczelni, stronie internetowej, informatorach, a także na podstawie uchwały Senatu na innych przedmiotach.

 

Rozdział II

Struktura Uczelni

 

§ 7

1.W Uczelni ustala się następujące jednostki organizacyjne:

1) wydział

2) biblioteka

3) kancelaria

2. Rektor nadaje regulamin organizacyjny, który określa strukturę organizacyjną uczelni oraz 

podział zadań w ramach tej struktury.

3. Jeżeli ustawa lub statut nie stanowią inaczej, jednostki organizacyjne tworzy, przekształca i znosi 

Rektor: 

1) z własnej inicjatywy; 

2) na wniosek dziekana, po zasięgnięciu opinii Senatu

3) na wniosek Prezydenta po zasięgnięciu opinii Senatu 

 

§ 8

 

1. Wydział jest jednostką organizacyjną uczelni.

2. Jednostkami organizacyjnymi wydziału mogą być pracownie, laboratoria i inne jednostki 

pomocnicze.

3. Wydział może być utworzony uchwałą Senatu.

4. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 42 mogą być utworzone, jeśli w ich składzie osobowym będzie zatrudniona co najmniej jedna osoba posiadająca stopień naukowy doktora w dziedzinie związanej z działalnością danej jednostki. Decyzje o utworzeniu tych jednostek podejmuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu , kierując się ustaleniami co do limitu zatrudnienia i planu rzeczowo– finansowego Uczelni.

5. Jeżeli wydział lub dana jednostka przestaje spełniać warunki konieczne do jej utworzenia albo z innych przyczyn kontynuowanie jej działalności nie jest wskazane Rektor może podjąć decyzję o jej likwidacji lub przekształceniu po zasięgnięciu opinii Senatu

6. Decyzja o likwidacji jednostki organizacyjnej winna wskazywać rozstrzygnięcia dotyczące osób w niej zatrudnionych, datę jej likwidacji oraz rozporządzenie mieniem będącym dotąd w dyspozycji jednostki.

 

§ 9

Kierowników jednostek organizacyjnych powołuje i odwołuje Rektor wydziałowych Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.

 

Rozdział III

Organy Uczelni

 

§ 10

 

1. Organem kolegialnym Uczelni jest Senat.

2. Organem jednoosobowym Uczelni są:

1)Rektor

2)Prezydent

3)Dziekan 

 

3. W Uczelni i jej jednostkach organizacyjnych mogą działać rady lub inne ciała doradcze i 

opiniodawcze niebędące organami uczelni 

4. Ciałami opiniodawczymi i doradczymi są:

1) kolegium zarządzające 

2) Uczelniana Komisja ds. Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

3) Kolegium dydaktyczne

5. Rektor może powołać w drodze zarządzenia inne ciała doradcze i opiniodawcze. W akcie o 

utworzeniu rady lub innego ciała rektor określa nazwę, skład oraz zadania powoływanego ciała. 

       

 

Senat 

 

§ 11

Senat jest najwyższym organem kolegialnym Uczelni a jego kompetencje określa Ustawa i postanowienia Statutu. Ponadto Senat może żądać informacji, wyjaśnień i opinii w każdej sprawie dotyczącej Uczelni od innych organów Uczelni, wszystkich jednostek organizacyjnych oraz pracowników i studentów Uczelni.

 

 § 12

1. W skład Senatu wchodzą: 

1) Rektor jako przewodniczący,

2) Prezydent,

3) Dziekan,

4) skreślono

5) Wicedziekani

6) Kierownik biblioteki- z głosem doradczym,

5) sześciu przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni,

7) dwóch przedstawicieli studentów,

8) jeden przedstawiciel pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

2. Skreślono

 

§ 13

Zasady wyboru przedstawicieli do Senatu określa załącznik Nr 1 do Statutu. Zasady zwoływania posiedzeń i tryb pracy Senatu określa załącznik nr 2.

 

                  § 14

1. Mandat członka Senatu będącego pracownikiem Uczelni, wygasa przed upływem kadencji w przypadkach:

1) zrzeczenia się mandatu

2) ustania stosunku pracy.

2. Mandat członka Senatu Uczelni, będącego studentem, wygasa przed upływem kadencji w przypadkach:

1) zrzeczenia się mandatu

2) skreślenia z listy studentów

3) ukończenia studiów.

§ 15

Do kompetencji Senatu w szczególności należy:

1) uchwalanie statutu

2) uchwalanie regulaminu studiów i regulaminu studiów podyplomowych

3) uchwalanie strategii uczelni i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji

4) opiniowanie kandydatów na Rektora

5) przeprowadzanie oceny funkcjonowania uczelni

6) formułowanie rekomendacji dla rady uczelni i rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań; 

7) ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia i na kształcenie specjalistyczne; 

8) ustalanie programów studiów, studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego; 

9) określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;

10) wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki; 

11) wykonywanie zadań związanych z: 

a) przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej „PRK”, do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, 

b) włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów po-dyplomowych i innych form kształcenia – zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475 oraz z 2018 r. poz. 650);

12) uchwalanie zasad przyjęć na studia 

13) uchwalanie strategii rozwoju Uczelni na wniosek Rektora

14) wyrażanie opinii w sprawie powołania i odwołania Rektora

15) uchwalanie utworzenia i likwidacji kierunku studiów na wniosek Prezydenta

16) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Rektora z działalności Uczelni

17) stwierdzanie zgodności z prawem i statutem Uczelni regulaminu samorządu

studenckiego

18) określanie warunków zwalniania studentów z obowiązku odbywania praktyk zawodowych,

19) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora, 

20) zatwierdzanie planu rzeczowo–finansowego Uczelni przedstawionego przez Prezydenta Uczelni.

 

§ 16

1. Uchwały Senatu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy 

statutowej liczby członków Senatu.

2. Uchwały Senatu zapadają w głosowaniu jawnym z wyjątkiem spraw osobowych, które zapadają 

w głosowaniu tajnym.

 

§ 17

1. Posiedzenia Senatu zwołuje Rektor. Członkowie Senatu zawiadamiani są o terminie, miejscu i porządku posiedzenia, najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia pisemnie, osobiście, pocztą lub pocztą elektroniczną.

2. Posiedzenia zwyczajne Senatu odbywają się co najmniej razy w semestrze. Nadzwyczajne posiedzenie Senatu zwołuje Rektor z własnej inicjatywy, na wniosek Prezydenta lub pisemny wniosek co najmniej jednej trzeciej członków Senatu. Rektor zwołuje posiedzenie senatu w ciągu dwóch tygodni od otrzymania wniosków.

 

§ 18

1. Posiedzeniu senatu przewodniczy Rektor albo wskazany przez niego członek senatu. 

2. Posiedzeniu Senatu, na którym rozpatrywane jest zgłoszenie wniosku o odwołanie rektora oraz 

podczas którego następuje wysłuchanie rocznego sprawozdania rektora z działalności Uczelni,

przewodniczy najstarszy wiekiem członek senatu będący przedstawicielem nauczycieli 

akademickich.

 

§ 19

Dla realizacji określonych zadań Senat może powoływać stałe lub doraźne komisje. Przewodniczącym komisji senackiej powinien być członek Senatu.

 

Rektor

§ 20

1. Rektor zarządza uczelnią i reprezentuje ją na zewnątrz. 

2. Do zadań rektora należą sprawy dotyczące uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji innych organów uczelni. Do zadań rektora należy w szczególności: 

1) reprezentowanie uczelni

2) zarządzanie uczelnią

3) przygotowywanie projektu statutu oraz projektu strategii uczelni

4) składanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni

5) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy

6) powoływanie osób do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni i ich odwoływanie

7) prowadzenie polityki kadrowej w uczelni

8) tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu

9) prowadzenie gospodarki finansowej uczelni

10) zapewnianie wykonywania przepisów obowiązujących w uczelni 

11) wnioskowanie o utworzenie jednostek organizacyjnych wydziału,

12) podejmowanie decyzji o utworzeniu jednostek organizacyjnych działających poza wydziałem,

13) zatrudnianie prezydenta na wniosek Założyciela

14) zawieranie umów o współpracy z innymi uczelniami, jednostkami naukowymi, naukowo-badawczymi i podmiotami gospodarczymi,

15) powoływanie Rzecznika Dyscyplinarnego ds. Nauczycieli Akademickich i ds. Studentów

16) występowanie z wnioskami do Senatu w wszelkich sprawach dotyczących uczelni według swojego uznania,

17) zatwierdzanie sprawozdań finansowych Uczelni, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości,

18) zarządzanie funduszem stypendialnym w ramach systemu pomocy materialnej dla

studentów, 

19) wprowadzanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi oraz prawami

 własności intelektualnej, prawami własności przemysłowej 

20) uchylanie decyzji Dziekana sprzecznych z wewnętrznymi przepisami Uczelni.

21) sprawuje nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem uczelnianego systemu zapewnienia jakości

kształcenia

22) zapewnienie bezpieczeństwa na terenie uczelni

2. Rektor wydaje zarządzenia, wytyczne, pisma okólne i decyzje, w tym decyzje niebędące decyzjami administracyjnymi w rozumieniu ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

3. W celu realizowania wyodrębnionych zadań, Rektor może powoływać pełnomocników do podejmowania określonych czynności prawnych w tym do składania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz Uczelni w ustalonym pisemnie zakresie oraz upoważniać pracowników Uczelni, w szczególności osoby pełniące funkcje kierownicze w Uczelni, do podejmowania rozstrzygnięć i wykonywania innych czynności w jego imieniu.

4. Rektor ponosi odpowiedzialność za swoje działania na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych.

 

§ 21

1. Rektorem może być osoba, która posiada co najmniej stopień doktora.

2. Rektora powołuje i odwołuje Założyciel, po zasięgnięciu opinii Senatu.

3.  Odwołanie Rektora przed upływem kadencji może nastąpić w przypadku:

1) czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż sześć miesięcy,

2) nienależytego wykonywania obowiązków Rektora określonych w § Statutu.

3) niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 

 

§ 22

1. Wygaśnięcie mandatu Rektora uczelni stwierdza Prezydent.

2. W przypadku wygaśnięcia mandatu Rektora, nowego Rektora na okres do końca kadencji w uczelni powołuje Założyciel po zasięgnięciu opinii Senatu. 

3. W okresie od dnia stwierdzenia wygaśnięcia mandatu do dnia wyboru albo powołania Rektora obowiązki rektora pełni najstarszy członek senatu posiadający co najmniej stopień doktora.

 

 

Rada Wydziału

§ 23

Skreślono

§ 24

Skreślono

 

§ 25

Skreślono 

 

Dziekan 

 

§ 26

1. Dziekan kieruje wydziałem jest organizatorem pracy wydziału w zakresie procesu kształcenia prowadzonego na wydziale. 

2. Dziekan odpowiada za właściwy dobór kadry do prowadzenia zajęć dydaktycznych na kierunkach studiów związanych z dyscypliną naukową objętymi zakresem działania wydziału oraz nadzoruje jakość jej pracy.

3. Dziekan za wykonywanie powierzonych obowiązków odpowiada przed Rektorem. 

4. Do zadań dziekana należy w szczególności: 

1) opracowanie strategii rozwoju dyscypliny naukowej, zgodnej ze strategią rozwoju uczelni 

2) zapewnianie funkcjonowania na wydziale infrastruktury oraz systemu biblioteczno-informacyjnego w zakresie niezbędnym do realizacji zadań wydziału; 

3) obsadzanie kadry poszczególnych przedmiotów oraz ustalanie harmonogramu zajęć dydaktycznych wydziału 

4) składanie wniosków w sprawie zatrudnienia, 

5) składanie rektorowi corocznego sprawozdania z działalności wydziału; informowanie rady naukowej dyscypliny o pracach rad programowych właściwych kierunków studiów;

6) wskazywanie kierunków studiów, które mogą tworzyć grupę kierunków studiów.

7) organizowanie procesu kształcenia studentów i kadry wydziału

8) podejmowanie decyzji dotyczących studentów, określonych w regulaminie studiów,

9) podejmowanie decyzji w sprawie pomocy materialnej dla studentów

10) sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowym wykorzystywaniem i zabezpieczeniem mienia wydziału,

11) występowanie z wnioskami organizacyjnymi dotyczącymi struktury wydziału, w tym dziekanatu,

12) występowanie z wnioskami dotyczącymi spraw osobowych wydziału

13) realizowanie uchwał Rady Wydziału i przekazywanie wniosków Rady do Rektora, 

5. Od decyzji Dziekana służy odwołanie do Rektora.

 

§ 27

Funkcję Dziekana mogą pełnić osoby posiadające stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra i staż pracy dydaktycznej nie krótszy niż 10 lat.

 

§ 28

1.Dziekana wydziału powołuje Rektor spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy.

2. Przed powołaniem danego nauczyciela na funkcję Dziekana, Rektor zasięga opinii Senatu.

 

§ 29

1. Odwołanie Dziekana przed upływem kadencji może nastąpić w przypadku:

1) czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż sześć miesięcy,

2) nienależytego wywiązywania się z obowiązków ustalonych dla Dziekana 

2. Przed powzięciem decyzji o odwołaniu Dziekana Rektor zasięga opinii Senatu i prezydenta Uczelni.

 

Rozdział IV

Jednostki ogólnouczelniane

 

§ 30

1. Jednostką ogólnouczelnianą jest Biblioteka Uczelni.

2. Biblioteka Uczelni spełnia zadania naukowe i usługowe, działając zgodnie z ustawą z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach oraz innymi aktami prawnymi regulującymi działalność bibliotek oraz postanowieniami Statutu.

 

§ 31

1. W strukturze organizacyjnej Biblioteki gromadzi się zbiory niezbędne do prowadzenia prac badawczych i kształcenia studentów Uczelni. W ramach działalności biblioteki udostępnia się wirtualną bibliotekę nauki.

2. Czas pracy biblioteki powinien umożliwiać korzystanie ze zbiorów studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. 

3. Osoby nie będące pracownikami Uczelni oraz studenci innych wyższych Uczelni, mogą korzystać ze zbiorów Biblioteki z tym, że pierwszeństwo w korzystaniu z tych zbiorów mają pracownicy i studenci Uczelni.

 

§ 32

1. Rektor określa w drodze zarządzenia zasady korzystania z systemu biblioteczno-informacyjnego 

Uczelni. 

2.W związku z funkcjonowaniem systemu biblioteczno-informacyjnego Uczelnia może przetwarzać

następujące dane osobowe osób korzystających z tego systemu: imię i nazwisko, imiona rodziców,

data i miejsce urodzenia, numer PESEL, numer dowodu osobistego lub paszportu, numer 

legitymacji studenckiej, doktoranta lub służbowej, numer telefonu, adres zamieszkania, adres 

e-mail, kierunek i rodzaj studiów, nazwę studiów doktoranckich i podyplomowych, rok studiów, 

miejsce zatrudnienia.

 

§ 33

Uczelnia archiwizuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie.

 

Rozdział V 

Mienie i finanse Uczelni

 

§ 34

 

Mienie Uczelni obejmuje własność i inne prawa majątkowe.

 

§ 35

Uczelnia pozyskuje środki finansowe z następujących źródeł: 

1) wpłat czesnego

2) opłat za zajęcia dydaktyczne inne niż czesne ( studia podyplomowe i kursy dokształcające)

3) umownej działalności badawczej i doradczej prowadzonej w formie wyodrębnionej działalności gospodarczej

4) sprzedaży wyników własnych prac badawczych i doradztwa specjalistycznego,

5) budżetu państwa,

6) darowizn, zapisów, spadków, ofiarności publicznej,

7) przychodów z udziałów, lokat bankowych, udzielonych pożyczek i innych przychodów finansowych, w tym środków unijnych.

 

§ 36

1. Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 

6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców z zastrzeżeniem art. 12 ustawy.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 prowadzą podmioty utworzone za zgodą Senatu na wniosek Rektora. Wniosek wymaga zatwierdzenia przez Prezydenta.

3. Skreślono

 

§ 37

Uczelnia prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu rzeczowo-finansowego obejmującego w szczególności przychody, koszty działalności, wynik finansowy i gospodarkę funduszami. 

 

§ 38

1. Uczelnia może z własnych środków utworzyć fundusz stypendialny dla pracowników i studentów. Przyznanie stypendium z tego funduszu wymaga uzgodnienia z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studenckiego, wskazanym w regulaminie Samorządu Studenckiego.

2. Utworzenie funduszu wymaga zgody Prezydenta.

3. Szczegółowe zasady gromadzenia środków na rachunku funduszu oraz zasady jego podziału między pracowników i studentów określa Senat.

 

Rozdział VI

Administracja Uczelni

 

§ 39

Organizację oraz zasady działania administracji Uczelni określa regulamin organizacyjny nadany przez Rektora na wniosek Prezydenta, zaopiniowany przez Senat.

 

§ 40

1. Nadzór nad administracją Uniwersytetu sprawuje Rektor.

2.wykreślono

3.wykreślono

4.wykreślono

 

§ 41

1.Obowiązki głównego księgowego pełni w Uczelni Kwestor – powołany przez Rektora

2. Do zadań kwestora należy w szczególności:

1) bieżący nadzór nad realizacją planu rzeczowo-finansowego Uczelni 

2) prowadzenie rachunkowości Uczelni zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie;

3) realizowanie innych zadań powierzonych przez Rektora. 

3. Zadania kwestora jako głównego księgowego regulują odrębne przepisy. 

4. Nadzór nad działalnością Kwestora sprawuje Rektor.

 

Rozdział VII

Sprawy pracownicze

 

§ 42

1. Pracownikami Uczelni są nauczyciele akademiccy i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi. 

2. Zasady polityki kadrowej ustala Rektor 

3. Zakres obowiązków nauczyciela akademickiego określa Rektor zarządzeniem

4. Zasady ustalania obowiązków pracowników niebędących nauczycielami akademickimi określa 

regulamin organizacyjny. 

 

 

§ 43

Nauczyciela akademickiego w grupie pracowników dydaktycznych zatrudnia się na stanowisku:

1) profesora

2) profesora uczelni

3) adiunkta

4) asystenta

5) wykładowcy

6) lektora

7) instruktora

 

§ 44

1. Na stanowisku profesora zatrudnia się osobę posiadającą tytuł naukowy profesora. 

2. Na stanowisku profesora uczelni zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora

3. Na stanowisku adiunkta zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora, legitymującą się osiągnięciami dydaktycznymi i organizacyjnymi.

4. Na stanowisku starszego wykładowcy zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień 

doktora oraz doświadczenie i osiągnięcia dydaktyczne.

5. Na stanowisku wykładowcy, młodszego wykładowcy , asystenta, lektora i instruktora zatrudnia 

się osobę posiadającą co najmniej tytuł zawodowy magistra albo równorzędny.

 

§ 45

1. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim następuje na podstawie umowy o pracę, na czas określony lub nieokreślony.

2. Nawiązanie stosunku pracy z pracownikiem niebędącym nauczycielem akademickim następuje w drodze umowy o pracę, zawartej na czas określony lub nieokreślony.

 

§ 46

Umowę o pracę z nauczycielem akademickim zawiera Rektor na wniosek Dziekana .

 

§ 47

1. Nauczyciel akademicki ubiegający się o zatrudnienie przedkłada dokumenty potwierdzające 

dorobek naukowy oraz doświadczenie zawodowe uzyskane w innych dziedzinach działalności 

niż praca w charakterze nauczyciela akademickiego.

2. Rektor może zwrócić się z wnioskiem do senatu o zaopiniowanie kandydata na 

nauczyciela akademickiego.

3. Poza przypadkami wskazanymi w Ustawie, stosunek pracy z mianowanym nauczycielem akademickim może być rozwiązany również z innych przyczyn po uzyskaniu zgody Senatu.

 

§ 48

Rektor może, powierzając nauczycielowi akademickiego wykonywanie ważnych zadań dla Uczelni, z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana, obniżyć pracownikowi jego wymiar zajęć dydaktycznych w zakresie odpowiadającym obciążeniu czasowemu, związanego z wykonywaniem tych zadań. O swojej decyzji Rektor powiadamia Dziekana. 

 

§ 49

1. Nauczyciel akademicki, z wyjątkiem Rektora, podlega ocenie okresowej, w szczególności w zakresie wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 115 ustawy oraz przestrzegania przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także o własności przemysłowej. Ocena okresowa może być pozytywna albo negatywna.

2. Ocena okresowa jest dokonywana nie rzadziej niż raz na 4 lata lub na wniosek Rektora. W przypadku nieobecności w pracy wynikającej z przebywania na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim, urlopie rodzicielskim, urlopie wychowawczym lub urlopie dla poratowania zdrowia oraz z odbywania służby wojskowej lub służby zastępczej, termin dokonania oceny okresowej ulega przedłużeniu o czas tej nieobecności.

 komisje powołane przez Rektora oraz uczelniania komisja odwoławcza powołana przez Senat.

3. Kryteria oceny okresowej dla poszczególnych grup pracowników i rodzajów stanowisk oraz tryb i podmiot dokonujący oceny okresowej określa Rektor po zasięgnięciu opinii senatu i samorządu studenckiego.

4. Kryteria przedstawia się nauczycielowi akademickiemu przed rozpoczęciem okresu podlegającego ocenie.

 

§ 50

1. W ocenie okresowej nauczyciela uwzględnia się:

1) uzyskane stopnie naukowe lub tytuł naukowy

2) wypełnianie obowiązków dydaktycznych,

3) poziom merytoryczny prowadzonych zajęć,

4) innowacyjność i efektywność form i treść realizowanych zajęć;

5) osiągnięcia naukowe, organizatorskie, publikacje naukowe i dydaktyczne,

6) ocenę studentów dotyczącą wypełniania przez nauczyciela obowiązków związanych z kształceniem dokonywaną przez studentów co najmniej raz w roku.

2. Ocena studentów o której mowa w ustępie 1 pkt.6 dokonywana jest w oparciu o anonimowe, dobrowolne badania ankietowe.

3. Informacja o uzyskanej ocenie okresowej przekazywana jest nauczycielowi. W przypadku oceny 

negatywnej informacja przekazywana jest wraz z pisemnym uzasadnieniem. Pracownik potwierdza 

podpisem, że zapoznał się z oceną.

4. Od oceny przysługuje odwołanie do Rektora, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia 

pracownikowi.

5. W przypadku oceny negatywnej, kolejna ocena okresowa jest  dokonywana nie wcześniej niż po

upływie 12 miesięcy od dnia od dnia zakończenia poprzedniej oceny. 

 

§51

Przy ocenie pracy nauczycieli akademickich pełniących funkcje kierownicze, ocenie podlega także umiejętność kształtowania odpowiednich warunków dla rozwoju dydaktycznego

podległych mu pracowników.

 

§ 52

Skreślono

§ 53

Skreślono

§ 54

Tryb udzielania nauczycielowi akademickiemu urlopu wypoczynkowego określa Rektor.

 

§ 55

1. Wniosek o płatny urlop naukowy na przygotowanie rozprawy habilitacyjnej i doktorskiej powinien wskazywać stan zaawansowania rozprawy. W przypadku przygotowywania rozprawy doktorskiej stan zaawansowania pracy potwierdza promotor.

2. Wniosek o udzielenie urlopu dla osób przygotowujących rozprawę habilitacyjną i doktorską winien być zaopiniowany przez radę wydziału.

3. Urlop na poratowanie zdrowia nauczyciel akademicki otrzymuje na podstawie orzeczenia lekarskiego, wydanego w trybie wskazanym w Ustawie.

4. Nauczyciel akademicki winien złożyć wniosek o udzielenie urlopu, o którym mowa w art. 130  Ustawy, w takim terminie, który nie spowoduje w Uczelni zakłóceń procesu dydaktycznego i naukowego.

 

§ 56

Urlopów, o których mowa w art. 130 Ustawy, Rektor udziela na wniosek nauczyciela akademickiego, po spełnieniu warunków określonych w Ustawie.

 

§ 57

Umowę o pracę z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi zawiera Prezydent na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora. 

 

 

§ 58

W odniesieniu do Rektora, funkcję pracodawcy spełnia Prezydent, w odniesieniu do pozostałych pracowników – Rektor.

 

 

 

Rozdział VIII

Kształcenie w Uczelni 

§ 59

 

1. Uczelnia prowadzi kształcenie studentów na studiach pierwszego stopnia na studiach podyplomowych oraz w ramach innych form kształcenia, w szczególności: szkoleń, kursów, w tym kursów dokształcających.

2.Uniwersytet może prowadzić inne działania edukacyjne, w tym Uniwersytet Trzeciego Wieku.

3.Wykłady w Uczelni nie są otwarte.

 

§ 60

1. Jeżeli Senat Uczelni ustali, że wstęp na studia nie jest wolny komisje rekrutacyjne powołuje Dziekan a uczelnianą komisję odwoławczą powołuje Rektor.

 

§ 61

„Osoba przyjęta na studia składa ślubowanie następującej treści: „Ślubuję uroczyście:

 -zdobywać wiedzę i umiejętności przygotowujące do wykonywania zawodu

-postępować zgodnie z zasadami etyki 

-z szacunkiem odnosić się do władz Uczelni i wszystkich członków społeczności

-szanować prawa i obowiązki, dbać o godność, honor i dobre imię Studenta Niepublicznej Wyższej Szkoły Medycznej we Wrocławiu”

 

§ 62

1.Tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu oraz studiów podyplomowych uchwala Senat na wniosek Rektora lub Prezydenta  na zasadach określonych w ustawie.

2.Programy studiów, w tym kierunkowe efekty uczenia się oraz plany studiów opracowuje Uczelniana Komisja ds. Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, a zatwierdza Senat.

 

 

§ 62 a

 

Przyjęcie na studia następuje przez:

1) rekrutację

2) potwierdzenie efektów uczenia się

3) przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej.

1. Senat określa warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposób jej przeprowadzenia. 

2. Postępowanie w sprawie przyjęcia na studia może prowadzić komisja rekrutacyjna.

3.W przypadku, gdy postępowanie w sprawie przyjęcia na studia prowadzi komisja rekrutacyjna senat określa jej skład, tryb powołania oraz zasady działania.

4. Przyjęcie na studia następuje w drodze wpisu na listę studentów.

5. Odmowa przyjęcia na studia następuje w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku powołania komisji rekrutacyjnej decyzję podpisuje jej przewodniczący.

6. Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje odwołanie do rektora. Decyzja rektora jest ostateczna.

7. Wyniki postępowania w sprawie przyjęcia na studia są jawne.

 

 

§ 62 b

1. Senat określa zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia 

centralnego.

2. Senat może określić zasady przyjmowania na studia laureatów konkursów międzynarodowych 

oraz ogólnopolskich.

 

§ 62 c

1. Nauka w Uczelni jest odpłatna. 

2. Warunki odpłatności za studia określa umowa o naukę zawarta pomiędzy Uczelnią a studentem w formie pisemnej.

3. Uczenia zamieszcza wzór umowy o naukę na stronie internetowej Uczelni.

4. Roszczenia wynikające z umowy przedawniają się z upływem trzech lat.

 

 

§ 62 d

Regulamin studiów uchwala Senat co najmniej na pięć miesięcy przed rozpoczęciem roku akademickiego.

 

 

§ 62 e

Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadkach określonych w Regulaminie studiów. Od decyzji Dziekana przysługuje odwołanie do Rektora wniesione w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o skreśleniu.

 

§ 62 f

Student ma prawo ubiegać się o przyznanie pomocy materialnej na podstawie ustawy oraz

Regulaminu przyznawania pomocy materialnej z funduszu pomocy materialnej tworzonego na

Uczelni.

 

§ 62 g

Za postępowanie uchybiające godności studenta oraz za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni student ponosi odpowiedzialność przed komisją dyscyplinarną, która działa na podstawie ustawy, niniejszego Statutu i Regulaminu uchwalonego przez Senat.

 

§ 62 h

1. Wszyscy studenci uczelni tworzą Samorząd Studencki. Organy Samorządu Studenckiego są wyłącznym reprezentantem ogółu studentów uczelni.

2. Samorząd Studencki działa na podstawie ustawy i Regulaminu samorządu studenckiego uchwalonego przez Samorząd, określający zasady organizacji i tryb działania Samorządu i organy Samorządu oraz ich kompetencje. Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Senat jego zgodności z prawem i Statutem Uczelni.

3. Jeżeli ustawa, Statut lub Regulamin wymagają zajęcia stanowiska przez Samorząd studencki, stanowisko to winno być wyrażone w formie uchwały w terminie 10 dni od żądania zajęcia stanowiska.

 

Rozdział IX

Odpowiedzialność dyscyplinarna

 

§ 63

 

1. W postępowaniu dyscyplinarnym orzekają: 

1) uczelniana komisja dyscyplinarna dla nauczycieli akademickich działająca jako komisja w pierwszej instancji; 

2) uczelniana komisja dyscyplinarna dla studentów działająca jako komisja w pierwszej instancji; 

3) uczelniana odwoławcza komisja dyscyplinarna dla studentów; 

2. Odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów orzeka również sąd koleżeński samorządu 

studenckiego. Zasady i tryb powoływania oraz postępowania przed sądem koleżeński określa

regulamin samorządu studenckiego.

 

§ 64

1. Członkiem uczelnianej komisji dyscyplinarnej może być nauczyciel akademicki zatrudniony uczelni.

2. Osoba pełniąca funkcję organu uczelni może być członkiem komisji dyscyplinarnej po upływie 4 lat od zaprzestania pełnienia tej funkcji.

 

§ 65

 

1. W skład komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich wchodzą:

1) trzech przedstawicieli nauczycieli akademickich

2) jeden bibliotekarz dyplomowany

3) jeden przedstawiciel studentów

2. W skład komisji dyscyplinarnej dla studentów wchodzą:

1) trzech przedstawicieli nauczycieli akademickich

2) trzech przedstawicieli studentów

3. W skład odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla studentów wchodzą:

1) trzech przedstawicieli nauczycieli akademickich

2) dwóch przedstawicieli studentów

 

§ 66

1. Wyboru członków uczelnianych komisji dyscyplinarnych dokonuje senat w głosowaniu tajnym 

w terminie dwóch miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji organów uczelni i na okres do końca 

kadencji tych organów. Komisje dyscyplinarne działają do dnia powołania nowych komisji 

dyscyplinarnych.

2. Wyboru przewodniczącego uczelnianej komisji dyscyplinarnej oraz jego zastępcę dokonuje senat 

w trybie określonym w ust. 1, spośród członków komisji. 

3.Przewodniczącym uczelnianej komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich może 

być nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora. Przewodniczącymi pozostałych komisji oraz zastępcami przewodniczących wszystkich komisji mogą być nauczyciele akademiccy posiadający co najmniej stopień doktora. 

4.Członków uczelnianych komisji dyscyplinarnych wybiera się spośród kandydatów zgłoszonych 

przez rektora 

5. Członka komisji będącego przedstawicielem studentów wybiera Samorząd Studentów.

 

§ 67

1. Rektor powołuje rzeczników dyscyplinarnych spośród nauczycieli akademickich.

2. Kadencja rzeczników dyscyplinarnych trwa cztery lata i rozpoczyna się z dniem  1 stycznia 

następującego po roku, w którym rozpoczęła się kadencja rektora. 

3. Rektor odwołuje rzecznika dyscyplinarnego w przypadku ustania stosunku pracy rzecznika dyscyplinarnego w uczelni albo w innych uzasadnionych przypadkach. 

 

 

Rozdział X

Zasady zwoływania zgromadzeń

 

§ 68

1.Pracownicy i studenci Uczelni mają prawo do organizowania zgromadzeń na terenie Uczelni 

2.Zgromadzeniem jest zgrupowanie osób zwołane w celu wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska, niezwiązane z zadaniami Uczelni określonymi w §

3.Podczas zgromadzenia oraz w związku z jego organizacją organizator i uczestnicy są obowiązani do przestrzegania przepisów prawa, statutu oraz dobrych obyczajów akademickich. 

 

§ 69

1. Czas, miejsce oraz przebieg zgromadzenia nie powinny zakłócać prowadzenia kształcenia.

2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać: 

1) wskazanie organizatora odpowiadającego przed organami uczelni za przebieg zgromadzenia 

w tym imię, nazwisko, datę urodzenia i adres organizatora (organizatorów) 

2) cel i program zgromadzenia

3) miejsce, datę, godzinę rozpoczęcia, planowany czas trwania, przewidywaną liczbę uczestników zgromadzenia;

4) określenie planowanych przez organizatora środków służących zapewnieniu bezpieczeństwa i pokojowego przebiegu zgromadzenia;

5) podpis organizatora (organizatorów).

3. W przypadku, gdy zawiadomienie zawiera niepełne dane określone w ust. 3, rektor może wezwać 

do ich uzupełnienia w określonym przez siebie terminie.

4.Nieuzupełnienie danych w terminie określonym przez rektora uważane jest za odstąpienie od

zamiaru zorganizowania zgromadzenia.

5.Rektor zakazuje zgromadzenia, jeżeli jego cel lub program naruszają przepisy prawa, w 

szczególności w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. 

 

§ 70

1. Zgromadzeniem kieruje jego przewodniczący, który także otwiera i zamyka zgromadzenie. Przewodniczącym zgromadzenia jest osoba wskazana jako organizator w zawiadomieniu, o którym mowa w § 20 ust. 1 i 3, albo inna osoba wybrana przez uczestników zgromadzenia. 

2. Przewodniczący czuwa nad pokojowym i zgodnym z przepisami prawa przebiegiem zgromadzenia.  

3. Przewodniczący zgromadzenia realizując obowiązek wskazany w ust. 2 w szczególności:

1) wzywa uczestników zgromadzenia do zaniechania zachowań, które uniemożliwiają lub usiłują udaremnić odbycie zgromadzenia;

2) zarządza usunięcie uczestnika zgromadzenia;

3) rozwiązuje zgromadzenie, jeżeli jego uczestnicy nie podporządkowują się wezwaniom i zarządzeniom przewodniczącego, mającym na celu przywrócenie pokojowego i zgodnego z przepisami prawa przebiegu zgromadzenia.

4. Organizator zgromadzenia odpowiada przed organami Uniwersytetu za jego przebieg.

 

§ 71

1. Rektor może delegować na zgromadzenie swojego przedstawiciela. 

2. Przedstawiciel rektora jest obowiązany na żądanie organizatora okazać swoje upoważnienie przewodniczącemu zgromadzenia. 

3. Jeżeli przewodniczący zgromadzenia nie wypełnia obowiązków, o których mowa w §  ust. 2 i 3, albo jeżeli jego działania są nieskuteczne, przedstawiciel rektora może rozwiązać zgromadzenie po uprzednim, co najmniej dwukrotnym, ostrzeżeniu organizatora o możliwości jego rozwiązania. Jeżeli zgromadzenie przebiega z istotnym naruszeniem prawa, ostrzeżenie o możliwości rozwiązania nie jest wymagane. 

4. Przedstawiciel rektora rozwiązuje zgromadzenie i zawiadamia ustnie o swojej decyzji przewodniczącego zgromadzenia w obecności jego uczestników. Jeżeli nie jest to możliwe, decyzję ogłasza publicznie uczestnikom zgromadzenia. Rozwiązanie zgromadzenia następuje wraz z zawiadomieniem lub ogłoszeniem. 

5. Decyzję, o której mowa w ust. 4, wraz z uzasadnieniem doręcza się organizatorowi zgromadzenia na piśmie w terminie trzech dni roboczych od rozwiązania zgromadzenia. 

6. Od decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia przysługuje organizatorom odwołanie do rektora w terminie trzech dni od dnia doręczenia organizatorom decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia. 

7. Przepis ust. 3–5 stosuje się również w przypadku, gdy zgromadzenie rozwiązuje Rektor.

 

§ 72

Z chwilą zamknięcia albo rozwiązania zgromadzenia przez przewodniczącego zgromadzenia, przez 

rektora lub jego przedstawiciela, uczestnicy zgromadzenia są obowiązani niezwłocznie opuścić 

miejsce zgromadzenia. 

 

Rozdział XI

Przepisy końcowe

 

§ 73

W razie śmierci Prezydenta (Założyciela) funkcję (Prezydenta) Założyciela przejmuje Bartosz Żywirski i Maciej Żywirski.

 

§ 74

1. W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji Uczelni Założyciel wyznacza jej likwidatora.

2. W przypadku likwidacji Uczelni, gdy brak jest środków obrotowych na zaspokojenie wierzycieli składniki majątku trwałego Uczelni podlegają sprzedaży do wysokości niezaspokojonych wierzytelności. Pozostały majątek po likwidacji przeznaczony zostaje na prowadzenie przez Założyciela działalności oświatowej.

 

§ 75

Prezydent Uczelni zapewnia studentom, którzy nie ukończyli studiów zgodnie z programem nauczania, możliwość ich ukończenia na innej Uczelni, prowadzącej ten sam kierunek studiów.

 

 

§ 76

Uczelnia w okresie likwidacji posługuje się nazwą – „Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna – w likwidacji". Nazwy tej nie stosuje się przy wydawaniu dyplomów i świadectw o ukończenia nauki.

 

§ 77

Załączniki Nr 1 i Nr 2 stanowią integralną część Statutu.

 

§ 78

1.Traci moc tekst jednolity z dnia 17.04. 2024r.

2.Statut wchodzi w życie od dnia 25 października 2024r.

 

 

REKTOR


strzałka do góry