ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej


BIP > ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ > Świadczenia niepieniężne



Pomoc niepieniężna

Program Posiłek w szkole i w domu na lata 2024-2028

Uchwałą nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. został ustanowiony wieloletni rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 (M.P. z 2023 r., poz. 881). Program „Posiłek w szkole i w domu” zapewnia pomoc zarówno dzieciom, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji, jak i osobom starszym,niepełnosprawnym, o niskich dochodach. Program przewiduje wsparcie finansowe gmin w udzieleniu pomocy w formie posiłku, świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Uchwała Nr PR.0007.201.2023 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 14 grudnia 2023 r. (otwiera się w nowym oknie)

Uchwała Nr PR.0007.202.2023 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 14 grudnia 2023 r. (otwiera się w nowym oknie)


Praca socjalna

Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym. Praca socjalna prowadzona jest:
• z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej,
• ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności.

Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o kontrakt socjalny, projekt socjalny, kartę pracy. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe metody i techniki, które stosowane są z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia. Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód. W ramach pracy socjalnej Ośrodek realizuje m.in. następujące działania:

Asystent rodziny

Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania, za jej zgodą i z jej aktywnym udziałem, nawet w przypadku czasowego umieszczenia dziecka poza rodziną. Narzędziem pracy asystenta z rodziną jest plan pracy. Asystent udziela wskazówek rodzinie jak prawidłowo prowadzić gospodarstwo domowe w zakresie żywienia, higieny i budżetu, podpowiada jak rozwiązywać bieżące problemy, motywuje do podjęcia leczenia czy zatrudnienia. Asystent przede wszystkim wspiera i aktywizuje rodzinę poprzez zwiększenie jej wpływu na własne życie. Asystent pomaga również przezwyciężyć trudności związane z opieką i wychowaniem małoletnich dzieci. Praca asystenta ma doprowadzić do tego, aby rodzina odzyskała podmiotowość i wiarę we własne możliwości. Do zadań asystenta nie należy przyznawanie świadczeń finansowych.

Od stycznia 2017r. tut. Ośrodek realizuje także zadania ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Asystent rodziny koordynuje poradnictwo wsparcia na wniosek osób/rodziny złożony do właściwego ze względu na  miejsce zamieszkania  wnioskodawcy  kierownika  ośrodka  pomocy  społecznej.  Koordynacja polega na: opracowywaniu wspólnie z rodziną katalogu możliwego do uzyskania wsparcia, występowaniu przez asystenta rodziny w imieniu osób/rodziny na ich żądanie do różnych podmiotów w celu umożliwienia im skorzystania ze wsparcia, na podstawie pisemnego upoważnienia.
 
Interwencja kryzysowa

• Interwencja kryzysowa stanowi zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu.
• Kryzys obejmuje te sytuacje w życiu człowieka, które związane są z kumulacją napięć powodujących ogromne poczucie stresu, zagrożenia i bezradności (np. śmierć bliskiej osoby, rozpad związku, utrata pracy).
• Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.
• Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej interwencją obejmuje osoby i rodziny niezależnie od ich sytuacji materialnej.
• W ramach interwencji kryzysowej udziela się natychmiastowej pomocy psychologicznej, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego i schronienia (do trzech miesięcy).
• W działaniach interwencyjnych mają zastosowanie określone wewnętrzne procedury interwencyjne.
• Miasto posiada wyspecjalizowaną placówkę prowadzącą wsparcie psychologiczne dla ofiar przemocy domowej- Ośrodek Interwencji Kryzysowej z siedzibą w Rudzie Śląskiej przy ul. Ballestremów 16. Strona internetowa Ośrodka: www.oikrsl.org (otwiera się w nowym oknie)

Indywidualny Program Wychodzenia z Bezdomności:

Program ten jest instrumentem wspierającym i regulującym podejmowane działania na rzecz wychodzenia z bezdomności, ukierunkowane przede wszystkim na zmotywowaniu osób bezdomnych do aktywnej postawy i współpracy z pracownikami służb pomocy społecznej i służb zatrudnienia.
Program jest opracowywany wspólnie przez bezdomnego i pracownika socjalnego oraz zatwierdzany przez Dyrektora Ośrodka.
Program zawiera szczegółową diagnozę sytuacji osoby nim objętej.
Realizacja programu wymaga aktywnego współdziałania ze strony bezdomnego w rozwiązywaniu własnych problemów życiowych.
Osoba bezdomna objęta programem wychodzenia z bezdomności może zostać także objęta ubezpieczeniem zdrowotnym.

Realizacja programu wychodzenia z bezdomności może być przerwana, jeśli zostanie stwierdzone uporczywe naruszanie przez osobę bezdomną postanowień programu, uniemożliwiające jego dalszą realizację lub, gdy opuści ona miejsce, w którym program jest realizowany, bez zgłoszenia tego faktu pracownikowi socjalnemu.

Składki na ubezpieczenie społeczne

O opłacenie składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe może ubiegać się osoba, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby ubiegającej się nie przekracza 150% kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie i osoba opiekująca się nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z innych tytułów lub nie otrzymuje emerytury i renty.

Składkę opłaca się od kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

Poradnictwo specjalistyczne

Poradnictwo specjalistyczne, o którym mowa w art. 46 ustawy, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych. Realizowane jest bez względu na posiadany dochód.


• Poradnictwo prawne realizuje się przez udzielanie informacji o obowiązujących przepisach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów.
• Poradnictwo psychologiczne realizuje się przez procesy diagnozowania, profilaktyki i terapii.
• Poradnictwo rodzinne obejmuje szeroko rozumiane problemy funkcjonowania rodziny, w tym problemy wychowawcze w rodzinach naturalnych i zastępczych oraz problemy opieki nad osobą niepełnosprawną, a także terapię rodzinną.

Uzyskanie poradnictwa psychologicznego jest możliwa w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jak i w środowisku domowym. Zasady przyjęć:
• skierowanie od pracownika socjalnego lub innej jednostki Miasta Ruda Śląska.

Usługi opiekuńcze

Pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 12.03.2004 roku o pomocy społecznej przysługuje „osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona”.

Pomoc taka może również zostać przyznana „osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić”.

Osoby zainteresowane tą formą pomocy powinny zgłosić się do Punktu Usług Opiekuńczych w dzielnicy Wirek przy ul. Jankowskiego 8.

Usługi przyznawane są decyzją administracyjną na okres nie dłuższy niż pół roku z możliwością przedłużenia w zależności od potrzeb.

Procedura przyznawania usług w środowisku podopiecznego wymaga przeprowadzenia wywiadów środowiskowych zarówno z osobą zainteresowaną pomocą w formie usług jak również z osobami, o których mowa w art. 103 ustawy o pomocy społecznej.

Zakres oferowanych usług oraz zasady odpłatności określają:
• w przypadku usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych - Uchwała Nr 468/XXVI/2004 Rady Miejskiej w Rudzie Śląskiej z dnia 27.05.2004 r. w sprawie: określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze zapewniane w miejscu zamieszkania oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat jak również trybu ich pobierania (wraz z późn. zm.);
• w przypadku specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi - Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 roku w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.

Od dnia 01 stycznia 2024 roku usługi opiekuńcze świadczone są przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą: ANERI Sp. z o.o. (ul. Leśna 20, 42-624 Ossy) - lider konsorcjum i REH-MED Wyszyński Mirosław (ul. Leśna 20, 42-624 Ossy) - członek konsorcjum.


CENA 1 godz. usług opiekuńczych wynosi: 34,20 zł.

CENA 1 godz. specjalistycznych usług opiekuńczych wynosi: 35,50 zł.

CENA 1 godz. specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi wynosi: 54,00 zł.


CENA 1 godz. specjalistycznych usług opiekuńczych dla dzieci i młodzieży  z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w § 2 pkt 5) Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 roku w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych wynosi: 108,00 zł. 

Sprawienie pogrzebu

Osobom zmarłym zamieszkałym lub przebywającym na terenie Miasta nie posiadającym osób bliskich oraz krewnych, względnie gdy osoby te nie mają możliwości ich pochowania, przysługuje pogrzeb sprawiony przez miasto Ruda Śląska, będący świadczeniem z pomocy społecznej. Pogrzeb sporządza się zgodnie z wyznaniem zmarłego, na najbliżej położnym cmentarzu tego wyznania lub na cmentarzu komunalnym. Usługi pogrzebowe obejmują: przygotowanie zwłok do pochówku (umycie i ubranie zwłok), dostarczenie trumny, przechowywanie zwłok w domu pogrzebowym lub w chłodni, zapewnienie przewozu zwłok karawanem, obsługę żałobników, wykopanie, zakopanie, uformowanie, oznaczenie grobu tabliczką, ustawienie obudowy drewnianej chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej. Obejmują również uiszczenie opłaty za grób na 20 lat.
W przypadku kremacji zwłok usługi pogrzebowe obejmują: przygotowanie zwłok do pochówku (umycie i ubranie zwłok), dostarczenie trumny, przechowywanie zwłok w domu pogrzebowym lub w chłodni, zapewnienie przewozu zwłok karawanem, obsługę żałobników, kremację zwłok, urnę i jej pochowanie, oznaczenie grobu tabliczką, ustawienie obudowy drewnianej oraz uiszczenie opłaty za grób lub miejsce złożenia urny na 20 lat.

Pozostałe świadczenia niepieniężne zgodnie z art. 36 pkt 2  ustawy o pomocy społecznej
 


strzałka do góry