BIP > DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ,ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY
Domy Pomocy Społecznej
Na terenie miasta Ruda Śląska znajduje się 5 domów pomocy społecznej:
1.Dom Pomocy Społecznej „ Senior” 41 - 704 Ruda Śląska ul. Puszkina 7 Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Liczba miejsc: 180 osób.
2. Dom Pomocy Społecznej „Św. Elżbieta” 41 - 700 Ruda Śląska ul. Wolności 30 Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku. Liczba miejsc: 90 osób.
3. Dom Pomocy Społecznej prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia s. Karola Boromeusza 41 - 707 Ruda Śląska ul. Oddziałów Młodzieży Powstańczej 3 Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych. Liczba miejsc: 53 osoby.
4. Dom Pomocy Społecznej prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia s. Karola Boromeusza 41 - 707 Ruda Śląska ul. Piłsudskiego 43 Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie. Liczba miejsc: 48 osób.
5. Dom Pomocy Społecznej Caritas Archidiecezji Katowickiej Ośrodek dla Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa 41-706 Ruda Śląska ul. Kłodnicka 103 Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie Liczba miejsc: 95 osób.
Procedura kierowania do domu pomocy społecznej.
Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Dokumentacja wymagana, przy kierowaniu do domu pomocy społecznej:
1. Wywiad środowiskowy rodzinny (przeprowadza pracownik socjalny).
2. Zaświadczenie lekarskie.
3. Opinia pracownika socjalnego dotycząca stopnia sprawności osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej.
4. Decyzja emerytalna/rentowa.
5. Prośba/zgoda o umieszczenie w domu pomocy społecznej.
6. Zgoda na ponoszenie odpłatności w domu pomocy społecznej - 70% dochodu.
7. Wywiad u osób zobowiązanych do odpłatności wraz z umową dot. odpłatności za pobyt osoby umieszczanej w domu pomocy społecznej.
Rodzaj schorzenia określony w zaświadczeniu lekarskim to podstawowa przesłanka kwalifikująca osobę zainteresowaną do odpowiedniego typu domu pomocy społecznej, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej.
Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.
Domy pomocy społecznej mogą prowadzić swoją działalność po uzyskaniu zezwolenia Wojewody, właściwego dla miejsca położenia Domu. Zezwolenie wydaje się na czas nieokreślony po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest Dom. Wojewoda prowadzi rejestr dps, który znajduje się pod nastepującym adresem:
http://www.katowice.uw.gov.pl/wydzial/wydzial-polityki-spolecznej/wykazy-i-rejestry
Odpłatność w domach pomocy społecznej
Zgodnie z art. 61 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny. Opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:
1. Mieszkaniec domu, nie więcej niż 70% dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka nie więcej niż 70% tego dochodu.
2. Małżonek, zstępni przed wstępnymi: - w przypadku osoby samotnie gospodarującej jeżeli dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, - w przypadku osoby w rodzinie, jeśli posiadany dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie,
3. Gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 64 ustawy o pomocy społecznej osoby wnoszące opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej można zwolnić, na ich wniosek, częściowo lub całkowicie z tej opłaty, w szczególności jeśli:
1. wnoszą opłatę za pobyt innych członków rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia lub innej placówce,
2. występują uzasadnione okoliczności, zwłaszcza długotrwała choroba, bezrobocie, niepełnosprawność, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych,
3. małżonkowie, zstępni, wstępni utrzymują się z jednego świadczenia lub wynagrodzenia,
4. osoba zobowiązana do wnoszenia opłaty jest w ciąży lub samotnie wychowuje dziecko.
Poniżej, pod informacją o środowiskowych domach samopomocy, jako załącznik zamieszczone zostało pismo Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach w sprawie domów pomocy społecznej.
--------------------------------------------------------------
Środowiskowe Domy Samopomocy
Na terenie miasta znajdują się dwa Środowiskowe Domy Samopomocy:
1. Środowiskowy Dom Samopomocy prowadzony przez Caritas Archidiecezji Katowickiej – Ośrodek dla Niepełnosprawnych "Najświętsze Serce Jezusa" w Rudzie Śląskiej – Halembie przy ul. Kłodnickiej 103.
Dom przeznaczony jest dla 43 osób.
2. Środowiskowy Dom Samopomocy prowadzony przez Ośrodek „Św. Elżbieta” w Rudzie Śląskiej – Rudzie przy ul. Wolności 30.
Dom przeznaczony jest dla 21 osób.
Środowiskowe Domy Samopomocy są ośrodkami wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.Świadczą usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności
w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
Kwalifikacja do Środowiskowych Domów Samopomocy:
O miejsce w przedmiotowych placówkach ubiegać mogą się osoby, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także integracji społecznej.
Wymagana dokumentacja:
1. Wniosek o skierowanie do środowiskowego domu samopomocy.2. Wywiad środowiskowy ( przeprowadza pracownik socjalny ).
3. Zaświadczenie lekarza psychiatry/neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych.
4. Zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie.
5. Orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
6. Opinia pracownika socjalnego dotycząca sprawności psychofizycznej osoby ubiegającej się o skierowanie.
7. Uzgodnienia dotyczące zakresu usług i odpłatności z osobą kierowaną.
8. Decyzja emerytalna/ rentowa lub zaświadczenie o dochodzie osoby ubiegającej się oraz członków rodziny.
Skierowanie do placówki odbywa się na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rudzie Śląskiej bądź osoby przez niego upoważnione. W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do domu, decyzję
o skierowaniu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące. Okres skierowania może zostać przedłużony w zależności od stanu zdrowia podopiecznego i jego warunków życiowych.
Odpłatność za pobyt w Środowiskowych Domach Samopomocy:
Od dnia 31 marca 2010 roku zasady dotyczące odpłatności za pobyt w środowiskowych domach samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( tekst jednolity Dz. U. z 2009 roku, Nr 175, poz. 1362 ze zm. ). W myśl art. 51 b cytowanej powyżej ustawy, odpłatność za usługi świadczone w środowiskowych domach samopomocy ustala się w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 250% odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej.”
Wiadomość udostępnił: Krystian Morys Wiadomość przygotowała: Anita Grobelczyk Wiadomość wprowadziła: Barbara Żydek
Aktualizacja: 15.03.2018 r.
Pobierz aplikację do wyświetlania załączników: