ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej


BIP > STRUKTURA ORGANIZACYJNA > Dział ds. Asysty Rodzinnej



Dział ds. Asysty Rodzinnej

Do zadań Działu ds. Asysty Rodzinnej należą w szczególności:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny oraz w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku  umieszczonemu w pieczy zastępczej oraz realizacja tego planu,
3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym:
    a) w zdobywaniu umiejętności w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
    b) w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
    c) w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
    d) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
4) wspieranie aktywności społecznej rodzin,
5) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
6) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy,
7) organizowanie dla rodzin spotkań w formie „grup wsparcia” i „grup edukacyjnych”, mających na celu wymianę doświadczeń, zdobycie wiedzy oraz zapobieganie izolacji,
8) udzielanie wsparcia dzieciom, z rodzin zagrożonych, poprzez umożliwienie udziału w zajęciach psychoedukacyjnych i ścisła współpraca z placówkami wsparcia dziennego działającymi w Mieście,
9) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
10) prowadzenie konsultacji dla dzieci i rodziców w formie indywidualnej,
11) dokonywanie, nie rzadziej niż co pół roku, okresowej oceny sytuacji rodziny,
12) monitorowanie sytuacji rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
13) współpraca z osobami, instytucjami i organizacjami podejmującymi działania na rzecz rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
14) współpraca z organizatorem i koordynatorami rodzinnej pieczy zastępczej, placówkami opiekuńczo – wychowawczymi oraz ośrodkiem adopcyjnym,
15) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
16) wykonywanie zadań przewidzianych dla asystentów rodzin w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
17) współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i z grupami roboczymi,
18) tworzenie, obsługa i aktualizacja Programu Wspierania Rodziny,
19) współdziałanie przy tworzeniu i aktualizacji Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej,
20) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczących podejmowanych działań,
21) opracowywanie sprawozdań i informacji z zakresu realizowanych zadań.

Ponadto do zadań Działu należą:
1) realizacja projektów socjalnych dotyczących rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
2) współpraca przy realizowaniu projektów unijnych dotyczących rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez:
    a) spotkania superwizyjne,
    b) konsultacje indywidualne,
    c) udział w zespołach interdyscyplinarnych,
    d) treningi w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
3) wdrażanie, monitorowanie, ewaluacja i sprawozdawczość projektów socjalnych realizowanych przez Dział,
4) opracowanie koncepcji pracy socjalnej - poradnictwo metodyczne w stosunku do rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
5) współpraca z pracownikami socjalnymi w tworzeniu i realizowaniu indywidualnych planów pracy z rodzinami przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych poprzez współorganizowanie i prowadzenie:
    a) konsultacji indywidualnych,
    b) spotkań superwizyjnych,
    c) spotkań interdyscyplinarnych,
6) wsparcie merytoryczne pracowników prowadzących  pracę socjalną,
7) współpraca ze specjalistami, w szczególności udzielającymi poradnictwa specjalistycznego,
8) świadczenie specjalistycznego poradnictwa psychologicznego dla klientów Ośrodka realizowane poprzez:
    a) porady  ukierunkowane na określenie odpowiedniej formy pomocy,
    b) konsultacje psychologiczne – rodzinne i indywidualne,
    c) diagnozę psychologiczną,
    d) terapię wspierającą,
    e) psychoedukację w zakresie prawidłowego pełnienia ról rodzicielskich,
9) prowadzenie i koordynowanie korespondencji Ośrodka z Sądem dotyczącej rodzin naturalnych przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
10) realizacja innych zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i innych ustawach,
11) realizacja innych zadań nałożonych na Ośrodek przez organy samorządowe,
12) wystawianie zaświadczeń w sprawach dotyczących zadań realizowanych przez Dział,
13) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka w zakresie zadań realizowanych przez Dział.


strzałka do góry