ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej


BIP > STRUKTURA ORGANIZACYJNA > Dział Pomocy Środowiskowej



Dział Pomocy Środowiskowej

 Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należą w szczególności:
1) kierowanie , koordynowanie i nadzorowanie przez Kierownika Działu Lokalnych Punktów Pracowników Socjalnych, Sekcji ds. pierwszego kontaktu, Zespołu Pracowników Socjalnych ds. Realizacji Projektów, Punktu Usług Opiekuńczych i Punktu Interwencji Kryzysowej i Poradnictwa,
2) diagnoza i rozeznanie potrzeb mieszkańców Miasta,
3) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
4) wytyczanie kierunków pracy Działu,
5) analiza skuteczności stosowanych form pomocy i pracy socjalnej,
6) współdziałanie z prowadzącymi działalność na terenie Miasta organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi,
7) sporządzanie zbiorczych informacji o rozmiarach potrzeb z zakresu pomocy społecznej,
8) sporządzanie zbiorczych sprawozdań z pracy Działu,
9) organizacja zebrań dla kierowników, koordynatorów oraz pracowników Działu,
10) przygotowywanie wyjaśnień dotyczących interwencji klientów Ośrodka  wpływających do Urzędu Miasta,
11) występowanie do innych instytucji o informacje dotyczące mieszkańców Miasta, celem weryfikacji uprawnień do świadczeń społecznych,
12) obsługa praktyk zawodowych i studenckich,
13) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka w zakresie zadań realizowanych przez Dział.

 

W skład Działu Pomocy Środowiskowej wchodzą: Sekcja ds. Pierwszego Kontaktu, Lokalne Punkty Pracowników Socjalnych, Punkt Usług Opiekuńczych, Zespół Pracowników Socjalnych ds. Realizacji Projektów, Punkt Interwencji Kryzysowej i Poradnictwa.

Zakres działań Sekcji ds. Pierwszego Kontaktu obejmuje:
1) przyjmowanie osób zgłaszających się po pomoc do Ośrodka, rozeznanie sytuacji tych osób i kierowanie ich do właściwej komórki organizacyjnej Ośrodka,
2) udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy Ośrodka oraz o prawach i uprawnieniach, a także instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osoby zgłaszającej się do Ośrodka,
3) kierowanie klientów do innych jednostek lub instytucji właściwych do załatwienia określonej sprawy,
4) współpraca i współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin,
5) przyjmowanie i wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym w oparciu o dokumenty i oświadczenia oraz prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń,
6) przeprowadzanie wywiadów związanych ze świadczeniami przyznawanymi w Ośrodku,
7) współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi i charytatywnymi w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
8) realizację innych zadań, wynikających z rozeznanych potrzeb, warunkujących poprawę obsługi osób zgłaszających się do Ośrodka,
9) przygotowywanie danych do sprawozdań z wykonania powierzonych zadań,
10) prowadzenie korespondencji Działu.

W ramach Lokalnych Punktów Pracowników Socjalnych wyodrębniono Stanowiska pracowników socjalnych ds. postępowań administracyjnych oraz Stanowiska pracowników ds. pogłębionej pracy socjalnej.
Zakres działań Pracowników ds. postępowań administracyjnych obejmuje:
1) rozpoznawanie oraz analizę potrzeb mieszkańców danego rejonu w zakresie pomocy społecznej,
2) prowadzenie podstawowej pracy socjalnej w środowisku, w szczególności z wykorzystaniem metody „kontraktu socjalnego”,
3) przeprowadzanie wywiadów związanych ze świadczeniami przyznawanymi w Ośrodku, w szczególności wywiadów środowiskowych, wywiadów w sprawach świadczeń rodzinnych i dodatków mieszkaniowych,
4) wnioskowanie o różne formy pomocy,
5) prowadzenie postępowań administracyjnych,
6) wymianę informacji i ścisłą współpracę z Działami w Sektorze Świadczeń,
7) realizację zadań nałożonych rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”,
8) prowadzenie dokumentacji środowisk objętych pomocą,
9) analizę i ocenę skuteczności stosowanych form pomocy,
10) inicjowanie nowych form pomocy,
11) koordynowanie określonych działań i planów w obrębie danego Punktu z uwzględnieniem rozeznanych potrzeb oraz możliwości pomocy społecznej,
12) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb osób i rodzin,
13) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
14) wykonywanie zadań wynikających z realizowanych projektów,
15) współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi i charytatywnymi w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
16) współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
17) przygotowywanie danych do sprawozdań z wykonania powierzonych zadań.

Zakres działań Pracowników ds. pogłębionej pracy socjalnej obejmuje:
1) rozpoznawanie oraz analizę potrzeb mieszkańców danego rejonu w zakresie pomocy społecznej,
2) prowadzenie pogłębionej pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną,
3) prowadzenie pracy socjalnej w oparciu o metody pracy socjalnej (indywidualnej, grupowej i środowiskowej), wybranej przez pracownika socjalnego w wyniku pogłębionej diagnozy,
4) wykorzystanie narzędzi pracy socjalnej: kontraktu socjalnego, projektu socjalnego, indywidualnych programów oraz innych narzędzi i instrumentów,
5) występowanie w imieniu klientów oraz poradnictwo, celem załatwienia spraw urzędowych lub poprawy ich sytuacji życiowej,
6) współdziałanie z grupami i środowiskami lokalnymi w celu rozwijania w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, w szczególności poprzez pracę socjalną ze społecznością lokalną, animowanie społeczności lokalnej,
7) aktywizowanie lokalnej społeczności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb osób i rodzin,
8) realizacja zadań nałożonych rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”,
9) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
10) prowadzenie dokumentacji środowisk objętych pomocą,
11) analiza i ocena skuteczności stosowanych form pomocy,
12) inicjowanie nowych form pomocy,
13) koordynowanie określonych działań i planów w obrębie danego Punktu z uwzględnieniem rozeznanych potrzeb oraz możliwości pomocy społecznej,
14) wykonywanie zadań wynikających z realizowanych projektów,
15) współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi i charytatywnymi w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
16) realizację zadań z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, współpracę z asystentami rodziny oraz przeprowadzanie wywiadów w celu objęcia rodziny pomocą asystenta,
17) współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
18) przygotowywanie danych do sprawozdań z wykonania powierzonych zadań.

Zakres działań Punktu Usług Opiekuńczych obejmuje:
1) rozeznanie potrzeb osób ubiegających się o pomoc w formie usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
2) przyznanie i nadzór nad realizacją usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
3) przeprowadzanie wywiadów związanych ze świadczeniami przyznawanymi w Ośrodku,
4) świadczenie podstawowej pracy socjalnej w środowiskach, w których wprowadzono usługi,
5) prowadzenie dokumentacji środowisk objętych pomocą,
6) bieżące i okresowe rozeznanie, ocena i analiza potrzeb mieszkańców w zakresie pomocy społecznej, w szczególności w zakresie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
7) udział w rozwijaniu infrastruktury socjalnej odpowiadającej zmieniającym się potrzebom mieszkańców,
8) analiza i ocena skuteczności stosowanych form pomocy,
9) wykonywanie zadań wynikających z realizowanych projektów,
10) współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi i charytatywnymi w celu realizacji zadań pomocy społecznej, w tym określanie zapotrzebowania na rodzaje, zakres i ilość godzin usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
11) współpracę z podmiotami świadczącymi usługi opiekuńcze, w tym specjalistyczne usługi opiekuńcze  i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi, na zlecenie Ośrodka i nadzór nad ich realizacją, weryfikacja poprawności rozliczania wykonania usług,
12) współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
13) przygotowywanie danych do sprawozdań z wykonania powierzonych zadań.

Zakres działań Zespołu Pracowników Socjalnych ds. Realizacji Projektów obejmuje:
1) rekrutację uczestników projektu,
2) zawieranie kontraktów socjalnych i umów w ramach Programów Aktywności Lokalnej (PAL), ich realizację, monitoring i ewaluację,
3) prowadzenie pracy socjalnej w środowisku,
4) kierowanie uczestników projektu do udziału w oferowanych formach wsparcia,
5) opiniowanie wniosków klientów o wypłatę zasiłków i pomocy w naturze,
6) współudział w monitoringu osiąganych w projektach wskaźników,
7) współudział w prowadzeniu działań informacyjno – promocyjnych projektów,
8) przeprowadzanie wywiadów związanych ze świadczeniami przyznawanymi w Ośrodku.

Do zadań Punktu Interwencji Kryzysowej i Poradnictwa należą:
    
1) współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w zakresie realizacji procedury „Niebieskiej karty”,
2) wsparcie metodyczne grup roboczych w zakresie procedury „Niebieskiej Karty”,
3) prowadzenie całokształtu spraw związanych z obsługą techniczno – organizacyjną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
4) informowanie o dostępnej pomocy psychologicznej dla osób i rodzin doświadczających przemocy oraz osób w kryzysie,
5) udzielanie wsparcia interwencyjnego osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
6) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi i charytatywnymi w celu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
7) tworzenie i aktualizacja procedur i programów związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie na terenie Miasta Ruda Śląska.


strzałka do góry