ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 18.03.2004r.

Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK
w dniu 18.03.2004r.


Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał zebranych, po czym przystąpił do odczytania porządku obrad. W wyniku braku uwag przystąpił do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Za głosowało 2 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się 0 członków Zarządu
Pan Jan Kościerzyński – Sekretarz Gminy Koneck stwierdził, że porządek jest nie przyjęty.

Ad. 1.
Pan Antoni Niedziałkowski – Przedstawiciel Spółki „ABRYS Technika” wyjaśnił, że trwają prace nad opracowaniem Planu gospodarki odpadami i o ile część powiatowa nie wymaga tyle ustaleń tak część Związkowa ich wymaga. Brak jeszcze ankiet z trzech gmin: Aleksandrów Kujawski Miasto; Ciechocinek i Zakrzewo. Dzisiejsze spotkanie ma na celu ustalenie celów, zadań oraz stworzenie wizji systemu gospodarowania odpadami. Wyjaśnił, że Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami jest rygorystyczny i pewne cele i zadania w nim ujęte są święte i nie podlegają dyskusji. Opiera się na zasadach określonych w ustawie Prawo ochrony środowiska. Opracowywany plan powinien poruszać kwestie: zapobiegania powstawania odpadów, odzysku surowców, unieszkodliwiania odpadów w sposób inny niż składowanie. Tak więc w celach planu wyszczególniono:
1.Zapobieganie powstawaniu odpadów – zmniejszenie ilości opakowań, odzysk surowców wtórnych.
2.W sektorze komunalnym objęcie wszystkich mieszkańców systemem zbiórki odpadów – obecnie objętych zbiórką jest 20 % społeczeństwa.
3.Stworzenie systemu gospodarki odpadami z sektora gospodarczego – Większa rola Starostwa związana z pozwoleniami, kontrolą i zastosowaniem technologii małoodpadowych.
4.Gospodarka odpadami komunalnymi.
Wojewódzki Plan gospodarki Odpadami wyznaczył do końca 2006r. bardzo wysokie limity odzysku surowców wtórnych. W planie określono szczegółowy harmonogram zadań dla gmin na lata 2004-2005. Zadania te przeniosą się bezpośrednio na gminy. Należy zastanowić się nad odpowiedzialnością poszczególnych gmin. Może przesunąć część zadań w czasie. Zwrócił także uwagę na brak bilansu odpadów zawierających azbest. Wyjaśnił, że opracowanie zawierać będzie dwie propozycje modelu systemu gospodarki odpadami. Pierwszy pozostawi wszystko w dotychczasowej formie, czyli każda gmina sama prowadzi gospodarkę odpadami. Drugi wariant to scedowanie wszystkich obowiązków gminy na Związek Gmin. Gminy przejmą obowiązek gospodarki odpadami, tóry z kolei przekaże Związkowi. Stworzony zostałby odrębny fundusz, do którego wpływać będą pieniądze od mieszkańców.
Pan Przewodniczący zasugerował problem powstających wiosną dzikich wysypisk.
Pan Antoni Niedziałkowski stwierdził, że zjawisko to spowodowane jest tym, że część mieszkańców na swych posesjach nie posiada pojemnika na odpady. Każdy mieszkaniec powinien wylegitymować się kwitkiem zapłaty za wywóz odpadów. Sprawę rozwiązałoby przejęcie odpadów przez gminę od mieszkańców.
Pan Michał Włoszek – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kuj. Pana Niedziałkowskiego zapytał czy poza tymi dwiema propozycjami istnieje jeszcze jakaś alternatywa.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że można pozostawić system dotychczasowy, tylko wówczas w jaki sposób gmina osiągnie narzucone limity.
Pan Michał Włoszek zapytał jak będzie wyglądać sposób wykonawczy.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że w przypadku przekazania odpadów Związkowi, to gmina wystąpi ze zleceniem na obsługę systemu. Gmina będzie odpowiedzialna tylko za stronę finansową. Związek będzie wykonywał własnymi środkami lub wyłoni wykonawcę w drodze przetargu.
Pan Michał Włoszek wyraził obawę, że mimo tych działań nadal pojawiać się będą dzikie wysypiska.
Pan Wiesław Szarecki zapytał czy w tym przypadku Związku nie będzie obligowała ustawa Prawo ochrony środowiska.
Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec wyraził pogląd, że niektóre elementy najbardziej represyjne nie zadziałają, jeżeli Państwo tego nie umożliwi. Brak egzekucji obowiązków ustawy opakowaniowej od sprzedawców. Powinny zadziałać instrumenty Państwa. Następny problem to restrykcja odpadów po remontach mieszkaniowych.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że plan jest tylko materiałem wyjściowym. Kwestia dopracowania konkretnych zasad i kosztów jest sprawą późniejszą.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że proponowane rozwiązanie są b. ogólnikowe. W materiałach uwzględnić należy specyfikę gospodarstw.
Pan Jan Kościerzyński wyraził zdanie, że należy uwzględnić okres przejściowy, gdzie dopuszczalne jest zachwianie jakości czy ilości dostarczanych odpadów. W sprawie referendum wyraził swe obawy, co do dobrowolnego opodatkowania mieszkańców. Zapytał czy istnieje jakaś inna możliwość kontroli niż policyjna.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że jeśli wybrany zostanie system oparty na ZGZK Związek będzie dysponował większymi środkami i wówczas jest możliwość egzekucji. Przy dotychczasowym sposobie nie podejmę się oszacowania odpadów. Natychmiast rozpocząć należy ciągłą edukację ekologiczną. Każdy system polega na poszczególnych elementach, jeżeli któryś będzie źle funkcjonował odczuje to natychmiast cały system.
Pan Stefan Aleksiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poprosił, aby te ankiety jak najszybciej wpłynęły i wówczas wywołać spotkanie.
Pan Antoni Niedziałkowski wyjaśnił, że za około trzy tygodnie rozesłana zostanie wersja robocza a następnie spotkanie w każdej gminie z upoważnionym pracownikiem.

Ad. 1. b.
Pan Michał Włoszek wyraził zdanie, że obowiązek sporządzania Planów Gospodarki Odpadami spoczywa na wszystkich gminach i dlatego partycypacja w kosztach wynagrodzenia dla firmy „ABRYS Technika” powinna być jednakowa dla wszystkich jednostek.
Przewodniczący Zarządu wyraził odmienne zdanie. Inny wkład pracy potrzebują gminy wiejskie, gdzie przemysł jest cząstkowy a inny gminy miejskie, gdzie system usługowy jest bardziej rozwinięty. Z uwagi na rozbieżne stanowiska Przewodniczący Zarządu przeszedł do pkt 2 porządku obrad.

Ad. 2.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że każdy posiada pewne informacje na temat funduszu spójności. W Urzędzie Wojewódzkim potwierdzono, że można uzyskać dotację w wysokości 75 – 85 %. W chwili gdy, projekt zostanie złożony WFOŚiGW przygotowuje dokumentację, natomiast NFOŚiGW zajmie się przygotowaniem przetargu.
Niedopowiedziane jest tylko, czy w naszym przypadku istnieje możliwość połączenia gospodarki ściekowej i programu ochrony środowiska w jeden projekt. Prawdopodobnie tak. Jeżeli okazałoby się jednak to niemożliwe rozdzielimy je. Aby wykorzystać środki przeznaczone na lata 2004 – 2006 należy do końca maja złożyć gotowy wniosek obejmujący nasze zamierzenia i wstępny harmonogram oraz studium wykonalności. Sama realizacja nastąpi dopiero w roku 2005. Pan Baraniecki zadeklarował swą pomoc. Jednak aby powstał spójny program i jednocześnie sprostać wymaganiom ustawy Prawo zamówień publicznych każda gmina na mapie zaznaczą stan istniejący a następnie zadania przewidziane do realizacji. Materiał ten zostanie zweryfikowany przez studium wykonalności. Wówczas każda gmina podpisze porozumienie z Panem Baraniecki za zakres obejmujący poszczególną gminę. Po programie należy wykonać dokumentację techniczną i prawdziwy harmonogram. Za realizację odpowiedzialny byłby Związek. Jakie tematy powinny zostać realizowane w całości a jakie przesunięte w czasie określi na pewno zdolność kredytowa gmin.
Pan Stefan Aleksiuk wyraził zdanie, że pozostałe 20 % to udział własny gmin, do którego zaliczyć można wydatki inwestycyjne z ostatnich trzech lat. Rozliczenie z Panem Baranieckim dopiero przy podpisaniu umowy.
Wyjaśniono, że wydatki inwestycyjne poniesione przez gminy w okresie trzech lat są uznawane tylko w EkoFunduszu i nie dotyczą Funduszu Spójności.
Zdecydowano, że wszystkie gminy zinwentaryzują stan posiadania w swoich gminach do dnia 5 kwietnia 2004r. a następnie z opracowanym materiałem Burmistrzowie i Wójtowie skonsultują się z Panem Januszem Pawłowskim w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska nad możliwością ubiegania się o środki unijne.

Ad. 3.
Omówiono warunki utworzenia Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej.
Pan Starosta Aleksandrowski przesłał wszystkim gminom warunki powołania wspólnej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej przy starostwie.
Na podstawie tych materiałów wypracowano wspólne stanowisko
- jednorazową roczną opłatę w wysokości 1.000 PLN na koszy związane z przygotowaniem materiałów dla członków Komisji,
- wynagrodzenie za wydanie opinii przez PKU-A do opracowania planistyczno­-urbanistycznego w wysokości 1.000 PLN.

Ad. 4
Omówiono „Deklarację współpracy” pomiędzy ZGZK a Stowarzyszeniem Forum Opakowań Szklanych. Współpraca miałaby polegać na przekazaniu w użyczenie pojemników do selektywnej zbiórki szkła w zamian za odprowadzanie wyselekcjonowanego materiału do wskazanego odbiorcy.

Ad. 5.
Zatwierdzenie umowy najmu lokalu.
Zarząd Związku wyraził zgodę na zmianę siedziby biura Związku na następujących warunkach 1.100 zł. czynsz miesięczny za lokal o powierzchni 80 m2 z udostępnieniem dodatkowo pomieszczenia pod archiwum zakładowe.

Ad. 6.
Z uwagi na brak spraw różnych Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie.


strzałka do góry