ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół nr 8/07 z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 12.09.2007r.

Ad.1.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku przywitał zebranych a następnie przeprosił za zmianę terminu posiedzenia zarządu.
Na podstawie listy obecności ( załącznik nr 1 do protokołu ) stwierdził quorum.

Ad.2.
Pan Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad( załącznik nr 2 do protokołu ).

Porządek został przyjęty jednogłośnie.

Ad.3.
Na protokolanta jednogłośnie wyznaczono Annę Komorowską.

Ad 4.
Pan Andrzej Nawrocki- Burmistrz Miasta Nieszawy- zaproponował przyjęcie protokołu z posiedzenia Zarządu Związku w dniu 19.07.2007 r. bez czytania.
Protokół przyjęto jednogłośnie.

Ad.5.
Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku – Szanowni Państwo, przygotowano projekt uchwały nr 2 zarządu związku w sprawie przesunięć w planach wydatków budżetowych w ramach jednego działu. Podjęcie tej uchwały leży w gestii zarządu związku i dotyczy przesunięcia wydatków z paragrafu płacowego 4010. Są to koszty postępowania apelacyjnego, które związek był zobowiązany uiścić do sądu. Przyszło wezwanie określające termin jak również kwotę wpłaty. W związku z powyższym w paragrafie 4610 planuje się utworzyć plan wydatków w wysokości 16.200,- zł aby umożliwić prawidłowe księgowanie. Koszty apelacji to 16.192,- zł, propozycja 16.200,- zł wynika z zaokrąglenia.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – do kiedy trzeba to wpłacić?

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku –już w tamtym tygodniu należało wpłacić, opłata została zakwalifikowana do rozliczeń.
Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – co by było gdyby zarząd dzisiaj nie przyjął uchwały ?

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku – kwota wisiała by dalej do rozliczenia przez zarząd czy przez zgromadzenie. Nie wpłacenie kwoty podanej w wezwaniu spowodowałoby oddalenie apelacji.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- zaproponował podjęcie uchwały nr 2/2007 w sprawie przesunięć w planach wydatków budżetowych w ramach działu "750".

za głosowały- 3 osoby
przeciw- 0 osób
wstrzymała się od głosu- 1 osoba ( wójt R.Borowski )

uchwała została podjęta.

Ad.6.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- poinformował, iż komisja Statutowa zakończyła prace nad projektem statutu związku. Pan Przewodniczący zaproponował aby ewentualną dyskusję nad projektem statutu przenieść na zgromadzenie związku.

Następnie Pan Przewodniczący postawił wniosek kto z obecnych osób jest za projektem uchwały zgromadzenia w sprawie przyjęcia projektu statutu ZGZK.

za głosowały- 3 osoby
przeciw- 1 osoba ( wójt R.Borowski )
wstrzymało się od głosu- 0 osób

zarząd przyjął projekt uchwały dotyczącej przyjęcia statutu ZGZK przez Zgromadzenie Związku.

Ad.7.
Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa- na konferencji ,,Czyste Kujawy” przedstawione były pewne perspektywy dotyczące budowy ,, agro-bio-centrum”. Po zakończonej konferencji Pan profesor Myczko podpowiedział, że teraz trzeba rozmawiać z tym kto daje pieniądze czyli z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. W ministerstwie odpowiedzialnym za te sprawy jest Pan wiceminister Mikuła, który wiemy, że jest nam przychylny. Procedura jest jednak taka, że musimy znaleźć się najpierw na liście Ministerstwa Środowiska. Złożono wniosek do Pani Agnieszki Bolesnej Wiceminister w MŚ z prośbą o wyznaczenie terminu spotkania. W odpowiedzi Pani Bolesna skierowała nas do Dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska ponieważ ten departament właśnie przygotowuje taką listę. Termin spotkania to 03.10.07r. godzina 13 00.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- przypomniał, że aby wniosek miał pewność akceptacji jakby z urzędu musi posiadać rozwiązanie systemu gospodarki odpadami dla terenu powyżej 150 tysięcy osób. Problemem jest więc w tym przypadku liczba ludności.

Zarząd ustalił, że zostanie stworzony wzór deklaracji woli współpracy i poparcie dla zamierzeń planowanych w tym temacie. Deklaracja będzie skierowana do następujących gmin: Bobrowniki, Lubanie, Nieszawka, powiatu radziejowskiego a jej treść zostanie uzgodniona z profesorem Myczko i Ministerstwem Środowiska.

Pan Krzysztof Kalitka – Pełnomocnik Zarządu ds. inwestycji- otrzymaliśmy informacje z Ekofunduszu, że odrzucił nasz wniosek definitywnie motywując oficjalnie małych efektem ekologicznym. Ze względu na szczupłość środków zarząd wybiera te wnioski, które dają większą pewność uzyskania efektu ekologicznego. Chcąc realizować tę inwestycję powinniśmy szukać innych możliwości. Sprawa nam się o tyle komplikuje, że po zdjęciu dochodów z Ekofunduszu, związek nie może już żądać pożyczek bo spada nam współczynnik 60%.

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku –nie przyznanie dotacji w kwocie 827.000,- zł przez EF powoduje dwukrotna stratę dla Związku. Po pierwsze mamy mniejsze dochody a po drugie o tę kwotę zmniejszenie progu zaciągania pożyczek. Z dotacją próg ten wynosił 700 tysięcy , po zdjęciu możemy się zadłużyć do 305 tysięcy. Mamy pożyczkę wziętą 2 lata temu ona w tej chwili wynosi 255 tysięcy, w zaokrągleniu zostaje jeszcze 45 tysięcy wolnych środków. W tym roku nie mamy więc możliwości zaciągnięcia jakiegokolwiek pożyczki.

Pan Krzysztof Kalitka – Pełnomocnik Zarządu ds. inwestycji- nawet nie możemy wykorzystać przyznanej promesy z WFOŚiGW.

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku –mamy wolnych środków 116 tysięcy i dodając wariant zwiększający czynsz Ekoskładowi o 100 tysięcy, mamy swoich środków 216 tysięcy.

Pan Krzysztof Kalitka – Pełnomocnik Zarządu ds. inwestycji- w harmonogramie została wykazana kwota 200 tysięcy na posadzki i na instalacje w posadzkach. W założeniu było aby postawić linię na fundamentach hali i aby linia była na razie na wolnym powietrzu. Pani Skarbnik sugeruje aby w tym roku zrobić tylko budowlankę aby pokazać coś NFOŚiGW.

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku – tak ponieważ w tym roku możemy wydać te środki które posiadamy czyli 200 tysięcy i zostałoby jeszcze 250 tysięcy do zainwestowania w przyszłych latach.

Pan Andrzej Nawrocki- Burmistrz Miasta Nieszawy- fundamenty w tym przypadku nic nie dają czy nie lepiej byłoby zainwestować w inny element?
Według mnie należy kupić zestawy do selektywnej zbiórki, pojemniki na odpady niebezpieczne może nawet boks na odpady niebezpieczne.

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku –Narodowy Fundusz na pewno zaakceptuje nam ten zakup jako wkład w nową inwestycje ponieważ poprzednio też tak było.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- postawił wniosek nr 1 – czy zarząd związku akceptuje projekt uchwały na Zgromadzenie wprowadzający kwotę 100 tysięcy złotych do budżetu ( po rozmowach ze spółką ) oraz zdjęcie dotacji z Ekofunduszu w kwocie 827 tysięcy złotych.

Projekt uchwały przyjęto jednogłośnie

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- postawił wniosek nr 2 – czy zarząd jest za tym aby zmienić zakres planu rzeczowo-finansowego zadania pn. ,, Rozwój selektywnej.. ” przekazując środki z budżetu na zakup zestawów do selektywnej zbiórki do końca grudnia 2007 oraz przesunąć termin realizacji sortowni surowców wtórnych i zakup sita bębnowego na lata 2008-2009.

Wniosek nr 2 został przyjęty jednogłośnie.

Ustalono, że gminy wyrażą na piśmie swoje zapotrzebowanie na poszczególne rodzaje pojemników do selektywnej zbiórki typu ,, Dzwon ”. Przy zakupie rodzaju pojemników będą brane również pod uwagę sugestie Prezesa Spółki Ekoskład Pana Janusza Wiśniewskiego.
Pan Krzysztof Kalitka – Pełnomocnik Zarządu ds. inwestycji- jaką strategię przyjąć w rozmowach z WF, ponieważ jest promesa przyznana do listopada i jest świeżo złożony wniosek aby podwyższyć pożyczkę do 350 tysięcy bo na to tez była szansa.

Zarząd ustalił, że Związek wycofa wniosek z WF aby nie blokować tej instytucji środków.

Ad.8.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku-otrzymali Państwo projekt umowy z Panem Wituskim przygotowany przez pana mecenasa. Do projektu umowy otrzymaliśmy dwa stanowiska na piśmie: wójta Olszewskiego i wójta Borowskiego.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku – przedstawiony Państwu dokument, jego forma miała na celu, podjęcie rozmowy na temat tego w jakim kierunku pójdziemy i podjęcie jakiś konkretnych uregulowań. Bardzo cenne ją tutaj wskazówki jakie daje gmina wiejska Aleksandrów Kuj. co nie znaczy że gmina Koneck też nie daje takich cennych wskazówek. Są pewne rzeczy istotne do zawarcia tej umowy. Przede wszystkim określenie bardzo szczegółowego przedmiotu dzierżawy oraz określenie co Pan Wituski będzie tam robił. To jest najbardziej istotny element, co ma zrobić do czego możemy go w zasadzie przymusić. Kwestie czynszu to już Państwo w drodze ugody uzgodnicie. Chciałbym abyście Państwo jeszcze zadecydowali czy umowa ma być zawarta na czas określony czy nieokreślony. Jeżeli na czas nieokreślony to jakie terminy wypowiedzenia co jest Państwa preferencją. Ja nie ukrywam aby podjąć nad każdym punktem krótką dyskusję abyście Państwo wyrazili mi swoją opinię. Umowę na czas nieokreślony można właściwie bez podania żadnej przyczyny rozwiązać. Umowa na czas określony to jest zawsze zabezpieczenie że ktoś nam nie ucieknie bardzo szybko. Odpowiadając na pytanie Konecka można rozwiązać umowę na czas określony ale w umowie trzeba podać przyczyny sytuacji kiedy rozwiązuje się umowę na czas określony nawet za wypowiedzeniem. Prościej jest zawsze rozwiązać umowę na czas nieokreślony.
Prawo pierwokupu pojawia się wtedy gdy prawo tak stanowi bądź kiedy strony tak postanowią. Pierwszy przypadek nie zachodzi jednak my możemy Panu Wituskiemu wprowadzić taki zapis, że przysługuje mu prawo pierwokupu tylko trzeba zadać sobie pytanie po co. Nie wchodzi nawet w rachubę aby on żądał możliwości pierwokupu gruntu z uwagi na to ze poniósł nakłady wyższe niż wartość gruntu. On jest posiadaczem zależnym a nie samoistnym. Na co trzeba zwrócić uwagę- Pan Wituski poczyni potężne nakłady na tym gruncie, załóżmy, że będzie to 2 mln złotych. W sytuacji kiedy rozwiązujemy umowę to czy związek będzie na to stać żeby to kupić i wówczas dochodzi to sytuacji że sąd rozstrzyga że skoro was nie stać to idziecie w kierunku wykupienia tego gruntu. Realizując taką inwestycję trzeba mieć świadomość tego że w pewnym momencie strony mogą przestać się lubić i wówczas rozwiązuje się umowa i co zrobić z nakładami czy my je kupujemy, które części dementujemy, co po prostu zrobić z tymi składnikami. Pan Wituski z jednej strony pisze o elementach trwale związanych z gruntem a w paragrafie 12 ust 2 ,, po zakończeniu umowy dzierżawcy przysługuje prawo do zdemontowania urządzeń i zabudowań stanowiące nakłady poczynione itp.” Trzeba będzie oddzielić rzeczy które będzie można zdemontować od rzeczy nie zdemontowanych. To musi być wyraźnie określone w tej umowie. Jest to istota co on ma wybudować i co w przypadku rozwiązania umowy bo na tym tle mogą pojawić się najważniejsze problemy.

Pan Piotr Marciniak Wójt Gminy Waganiec- stwierdził, że problem może powstać w przypadku bardzo dużego uszczegóławiania elementów umowy.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku – Pan Wituski jest w stanie wykluczyć przez nas wypowiedzenie umowy bo my nie odważymy się jej wypowiedzieć ponieważ nas nie będzie stać jej wykupić. Wysokość odszkodowania powinna być tak skalkulowana abyśmy byli w stanie ją ponieść lub w ogóle nie ponosić.

Pan Piotr Marciniak Wójt Gminy Waganiec- zasugerował aby zarząd wyłonił zespół negocjacyjny dla dopracowania szczegółów do umowy z Panem Wituskim.

Podano następujący skład osobowy: Pan P. Marciniak, P. A. Olszewski, P. J. Wiśniewski, P. M. Moneta.

za głosowały- 4 osoby
przeciw- 0 osób
wstrzymało się od głosu- 1 osoba ( wójt P. Marciniak )


Ad.9.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- w sprawie utworzenia międzygminnej straży ekologicznej wystosowano zapytanie do wydziału nadzoru Urzędu Wojewódzkiego.

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił przewidywane koszty roczne utworzenia i funkcjonowania MSE ( załącznik nr 3 ).

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku –można powołać do życia straż ekologiczną , podmiot o takim istnieniu i nie potrzeba na to żadnej zgody. Powołanie takiej jednostki nie może korzystać z takiego przywileju jakim jest pobieranie mandatów. Żeby pobierać mandaty trzeba byłoby powołać podmiot na zasadach straży miejskiej. Jest duża różnica jako powołanie podmiotu straży miejskiej a podmiotem który by się nazywał straż ekologiczna. Straż ekologiczną można bardzo łatwo powołać jako podmiot tylko że on ma bardzo ograniczone prawa i przywileje i tak naprawdę korzyści. Bardziej opłacalne jest powołanie takiego podmiotu jak straż miejska ale wówczas ten podmiot nie może nazywać się strażą ekologiczną. Wówczas mogłoby to funkcjonować pod patronatem jednej gminy. Gminy na konto której będą wpływały środki z udzielonych mandatów. Podmiot nazwany strażą miejską korzysta z bardzo wielu przywilejów nadawanych przez ustawę: możliwość nadawania mandatów, możliwość współpracy z policją i to jest o wiele szerszy profil działalności aniżeli straż ekologiczna. W ogóle nie ma sensu powoływać straży miejskiej tylko i wyłącznie bacząc że będzie pełniła funkcje ekologiczne czy związane z gospodarką śmieciową. Przy takim zamierzeniu jak straż ekologiczna nie będzie można pobierać mandatów tylko będzie to funkcja czysto porządkowa i informacyjna. Jeżeli mają być pieniądze z zewnątrz to musi to być pod szyldem straży miejskiej i musi być to zrobione pod szyldem jednej z gmin i można to stworzyć pod szyldem straż międzygminna.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- dyskusję nad strażą proponuję odłożyć na kolejne posiedzenie zarządu oczekując jednocześnie na odpowiedź z nadzoru.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku –żeby straż podlegała związkowi to najpierw trzeba wskazać gminę, która przyjmie statut i która da niejako konto jako dysponent. Musi być spisany dokument i można zaangażować związek w koordynowanie i rozliczanie tych zadań. Potrzebna jest jedna gmina, uchwały gmin , spisanie umów przez poszczególnych wójtów i burmistrzów i pytanie kto wykonuje czynności techniczne i gdzie znajduje się baza straży.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku-musimy zatem stworzyć w Aleksandrowie Kuj. straż miejską, zakres działania, regulamin, statut.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku –z mandatów przy takim małym sztabie to trzeba mieć świadomość że można odzyskać 20-25 % przy wariancie optymistycznym kosztów funkcjonowania tego podmiotu.


Ad.10.
Ustalono proponowaną problematykę i termin obrad Zgromadzenia ZGZK na dzień 01.10.2007r. godzina 900.

Ad.11.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu Związku- odczytał aneks do umowy dzierżawy składowiska odpadów komunalnych w Służewie uwzględniający zakupioną działkę o powierzchni 0,85 ha.

Aneks został przyjęty jednogłośnie ( 4 osoby za ).

Ad.12.
Pan Krzysztof Kalitka – Pełnomocnik Zarządu ds. inwestycji-poinformował o możliwości wzięcia udziału ( 3 osoby ) w szkoleniu 2 dniowym bezpłatnym pn: ,, Zasoby przyrodnicze szansą zrównoważonego rozwoju ” w miesiącu listopadzie w miejscowości Zielonka koło Poznania.

Ad 13.
Pan Andrzej Cieśla zakończył posiedzenie o godz. 12 05.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Anna Komorowska.


strzałka do góry